Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 08-11-2018



Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst




Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) maakt werk van meer plek in de trein voor reizigers tussen Amsterdam en Utrecht, een van de drukste stukken spoor van Nederland. Door een aanpassing van het station Nijmegen wordt het voor NS mogelijk om op het hele traject Nijmegen - Schiphol met langere treinen te gaan rijden. Dit is hard nodig, omdat het grote aantal treinreizigers tussen vooral Utrecht en Amsterdam snel groeit. Op de drukste momenten zijn er straks 20 procent extra zitplaatsen beschikbaar ten opzichte van nu.

Staatssecretaris Van Veldhoven: 'Het aantal treinreizigers groeit hard. De trein is dus voor steeds meer mensen aantrekkelijk, maar we moeten er alles aan doen om dit zo te houden. Want staan in de trein doet iedereen natuurlijk het liefst zo min mogelijk. Met NS en ProRail zijn we hard bezig om de komende jaren meer treinen per uur te laten rijden op alle drukke stukken spoor. Maar door langere treinen in te zetten, kunnen we ook voordat al die treinen rijden al iets betekenen voor reizigers die nu te maken hebben met drukte.'

Het spoor tussen Amsterdam en Utrecht is een van de drukste stukken spoor in ons land. In de huidige situatie kan op het hele traject Schiphol - Nijmegen alleen met treinen worden gereden die tien rijtuigen lang zijn. Spoorbeheerder ProRail vervroegt een geplande aanpassing van station Nijmegen op verzoek van staatssecretaris Van Veldhoven en de provincie Gelderland met drie jaar. Hierdoor moet het al in het najaar van 2019 mogelijk worden om langere treinen te laten rijden tussen Schiphol en Nijmegen. Op de drukste momenten van de dag kan NS hierdoor met treinen van twaalf rijtuigen gaan rijden, een toename van 200 zitplaatsen ten opzichte van de 1000 plekken nu.

Het totale programma voor Schiphol - Nijmegen dat er voor moet zorgen dat ook het aantal treinen per uur in de toekomst omhoog kan, omvat ook de aanleg van een extra perron op station Nijmegen, een doortrekking van de perrontunnel en een uitbreiding van het aantal opstelplekken voor treinen die stilstaan. De plannen hiervoor worden nu uitgewerkt. Tussen 2022 en 2026 moeten de werkzaamheden plaatsvinden. De staatssecretaris stelt hier 135 miljoen euro voor beschikbaar.

Ook op andere plekken in Nederland wordt gewerkt aan meer comfort voor treinreizigers. Zo zijn in oktober de werkzaamheden gestart voor het project Extra Sneltrein Groningen Leeuwarden. Vanaf 2020 kunnen daardoor in Noord Nederland dubbel zoveel treinen als nu rijden. En met een grote verbouwing van station Driebergen - Zeist wordt gewerkt aan een betere aansluiting tussen de trein en andere soorten vervoer in die regio.


Deel dit artikel:                   





Informatiebijeenkomsten start uitbreiding A1 Apeldoorn - Azelo fase 1
Nieuwsbericht
Tracébesluit N35 Nijverdal - Wierden vastgesteld
Nieuwsbericht
Directeur-Generaal Rijkswaterstaat Michèle Blom opent InfraTech2019
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Eerste herbruikbare viaduct in Nederland
Nieuwsbericht
Eerste Nederlandse sleephopperzuiger op LNG baggert in Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Heijmans aan de slag met doorstroming en bereikbaarheid Oosterhout-Dongen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat & Waddenacademie starten onderzoek plasticverontreiniging
Nieuwsbericht
BAM plant 150.000 bomen ter gelegenheid van 150ste verjaardag
Nieuwsbericht
Veilig 2018 ontluisterd door Bow Jubail morsing en watertaxi ongeval
Nieuwsbericht
InfraTech draait meer dan ooit om kennis
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Evenementenhal Hardenberg: Dé vakbeurs waar de complete infrabranche samenkomt!
Weblogposting
Eindhoven Airport & BAM: akkoord financiële afwikkeling parkeergarage
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Grote belangstelling marktpartijen voor deelname aan Mobility as a Service
Nieuwsbericht
Deel N33 minimaal eerste drie weekenden januari 2019 afgesloten
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Norm over verkeers- en bewegwijzeringsborden ter commentaar gepubliceerd
Nieuwsbericht
Kansrijke ideeën gezocht voor toekomst Noordersluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Rogier van der Sande nieuwe voorzitter Unie van Waterschappen
Nieuwsbericht
Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Minister: Aanpassingen nodig voor terugkeer Stint op de weg
Nieuwsbericht








[Banners]