Nieuwsbericht | Datum: 19-10-2018



Elektrische voertuigen opladen zonder stekker




Provincie Groningen start met Duitse en Nederlandse partners project Kontactlo(o)s laden

Innovatieve en duurzame oplossingen realiseren om e-bikes, e-scooters en zelfrijdende voertuigen op te laden zonder stekker, oftewel contactloos laden. Dat is het doel van project 'Kontactlo(o)s Laden' dat op 17 oktober officieel is gestart. Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk gaf samen met Reinhard Winter, Landrat Emsland, het startsein voor het project waarin 13 Nederlandse en Duitse bedrijven samenwerken aan innovatieve draadloze oplaadsystemen. De provincies Groningen en Drenthe en Landkreis Emsland ondersteunen samen met een Europese subsidie het project dat tot eind 2020 loopt en ongeveer 20 arbeidsplaatsen oplevert.

Duurzame beweging op gang
Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk: "We starten met een mooi project waarmee we ons inzetten op het toepassen van innovatieve en duurzame technieken in het belang van mobiliteit. Het is de eerste stap samen (grensoverschrijdend) in een belangrijke ontwikkeling voor elektrisch rijden. Reinhard Winter, Landrat Emsland, vult aan: "Wij willen geen eendagsvlieg zijn als het gaat om elektrisch draadloos laden, maar een duurzame beweging op gang brengen."

Ontwikkelen en testen
Het project richt zich op het ontwikkelen én in de praktijk testen van innovatieve oplaadsystemen. Zo is een van de projectdoelen om een draadloos oplaadsysteem in een fietsenstalling in te bouwen, en staat er ook een test met deelscooters en Drymers in het Moormuseum in Duitsland gepland. Verder wordt het draadloos laden getest op zelfrijdende voertuigen, zoals het zelfrijdend busje dat nu bij het Ommelander Ziekenhuis in Scheemda rijdt. In 2019 en 2020 zullen deze testen plaatsvinden.

Gebruiksgemak en economische kansen
De oplaadsystemen zijn in de praktijk zeer goed toepasbaar. Het biedt gebruikers van de elektrische voertuigen een groot gebruiksgemak. Daarom zien de bedrijven die meedoen aan het project economische kansen. Dat de samenwerking over de grens heen reikt, werkt daarbij versterkend. Het project wordt mogelijk gemaakt door een investering van de partners en een Europese INTERREG subsidie.


Deel dit artikel:                   





Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur voor de Bouwcampus
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verbetert contractdocumenten D&C-opdrachten
Nieuwsbericht
Europese subsidie voor Nederlandse infraprojecten
Nieuwsbericht
Limburg en RWS akkoord met verlengen overeenkomst Consortium Grensmaas
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Van Nieuwenhuizen geeft startsein voor aanleg A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Bezoek RioleringsVakdagen; dé verbindende vakbeurs voor de rioleringsbranche!
Weblogposting
Keynote lezing Helga van Leur tijdens kennisrijk Aqua Nederland Vakbeurs en RioleringsVakdagen
Weblogposting
EIB: Werkvoorraad woningbouw opnieuw gestegen
Nieuwsbericht
Nieuw kennistheater op RioleringsVakdagen 2019
Weblogposting
Minister en regio kiezen voor verbreding van de A20 bij Gouda
Nieuwsbericht
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Kolencentrale Hemweg volgend jaar dicht
Nieuwsbericht
Onderhoud Nederrijnbrug A50 gegund
Nieuwsbericht
Randweg Baarle al voor de zomer open voor verkeer
Nieuwsbericht
Vacature: Project engineer CC RAIL
Weblogposting
Wegtransport profiteert van toegenomen bouwactiviteit
Nieuwsbericht
Meer zand voor West-Zeeuws-Vlaanderen
Nieuwsbericht
Directiebenoeming bij BAM International
Nieuwsbericht








[Banners]