Financial Close voor pps-project A24 Blankenburg verbinding

Nieuwe Waterweg - Foto: Ivo Ketelaar

Op 17 oktober 2018, heeft het consortium BAAK – Macquarie Capital (70 procent van de SPC), Ballast Nedam (15 procent van de SPC) en DEME (15 procent van de SPC) – financial close bereikt voor het pps-project A24 Blankenburg verbinding. De A24 Blankenburg verbinding is een DBFM-project en heeft een nominale waarde van €1 miljard. Het zal de doorstroom tussen Rotterdam en haar haven verbeteren en het is het grootste pps-project in Nederland tot nu toe.

Voor het behalen van deze mijlpaal, heeft Macquarie Capital binnen het consortium de rol van financieel adviseur op zich genomen. De financiering van het project van in totaal €900 miljoen wordt gefinancierd door de banken, KBC, The Korea Development Bank, Belfius, KfW, BNG en SMBC en door de institutionele beleggers Natixis, MEAG en Samsung Life Insurance. De Europese Investeringsbank verstrekt 50 procent van de lange termijn lening, voor een totaal bedrag van circa €350 miljoen, deze wordt gefinancierd vanuit het ‘European Fund for Stategic Investments (EFSI)’.

Het DBFM-consortium bestaat uit een geïntegreerde samenwerking tussen Ballast Nedam, DIMCO BV en Dredging International, de laatste twee zijn dochterondernemingen van DEME Group. DIMCO en Ballast Nedam bundelen hun expertise en verzorgen het project management voor het project en realiseren alle civiele infrastructurele werkzaamheden en tunnel installaties.

Sander Lefevre, Board member Ballast Nedam: ‘Wij zijn verheugd dat we deze belangrijke mijlpaal bereikt hebben in dit unieke project. De Blankenburgverbinding is een mooi voorbeeld van een solide project dat onze orderportefeuille verder versterkt. Wij zijn er trots op deel uit te mogen maken van het sterke team dat expertise en kracht van verschillende disciplines combineert. Ik ben ervan overtuigd dat dit team Rijkswaterstaat kan verzekeren van een efficiënt project van hoge kwaliteit, dat binnen de gestelde termijn opgeleverd wordt.’

Over het project

Het project omvat het ontwerp, de realisatie, de financiering en het beheer en onderhoud van een nieuwe snelwegverbinding van ongeveer 4 km, die de A15 en de A20 met elkaar verbindt, inclusief een landtunnel van circa 500m (Holland Tunnel), een tunnel van circa 900m onder het Scheur door (Maasdelta Tunnel), twee grote flyovers en de verbreding van de bestaande A20. Na de bouwperiode van 5,5 jaar, blijft het consortium 20 jaar verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de nieuwe verbinding.

De voorbereidende werkzaamheden zijn inmiddels op de bouwplaats gestart, om toegang tot het land en het water te bewerkstelligen.

Uitgangspunt bij het ontwerp en de realisatie van de A24 Blankenburg verbinding, zijn de belangen van de belangrijkste stakeholders (onder andere de overheid, bedrijven en omwonenden) van het project. Met slimme technische oplossingen, beperkt het consortium de impact van haar werkzaamheden op de omgeving en de bedrijvigheid. Het consortium heeft bijvoorbeeld de afzinktunnel zo ontworpen dat deze bestaat uit slechts twee elementen, in plaats van de geplande zes elementen zoals die in het referentieontwerp stonden. Daardoor hoeft de scheepvaartroute – de verbinding naar de Haven van Rotterdam – minder vaak afgesloten te worden. Daarnaast worden bouwmaterialen aangevoerd via het water en waar mogelijk worden technieken gebruikt die voor minder geluidshinder zorgen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Ballast Nedam NV

Financial Close voor pps-project A24 Blankenburg verbinding | Infrasite

Financial Close voor pps-project A24 Blankenburg verbinding

Nieuwe Waterweg - Foto: Ivo Ketelaar

Op 17 oktober 2018, heeft het consortium BAAK – Macquarie Capital (70 procent van de SPC), Ballast Nedam (15 procent van de SPC) en DEME (15 procent van de SPC) – financial close bereikt voor het pps-project A24 Blankenburg verbinding. De A24 Blankenburg verbinding is een DBFM-project en heeft een nominale waarde van €1 miljard. Het zal de doorstroom tussen Rotterdam en haar haven verbeteren en het is het grootste pps-project in Nederland tot nu toe.

Voor het behalen van deze mijlpaal, heeft Macquarie Capital binnen het consortium de rol van financieel adviseur op zich genomen. De financiering van het project van in totaal €900 miljoen wordt gefinancierd door de banken, KBC, The Korea Development Bank, Belfius, KfW, BNG en SMBC en door de institutionele beleggers Natixis, MEAG en Samsung Life Insurance. De Europese Investeringsbank verstrekt 50 procent van de lange termijn lening, voor een totaal bedrag van circa €350 miljoen, deze wordt gefinancierd vanuit het ‘European Fund for Stategic Investments (EFSI)’.

Het DBFM-consortium bestaat uit een geïntegreerde samenwerking tussen Ballast Nedam, DIMCO BV en Dredging International, de laatste twee zijn dochterondernemingen van DEME Group. DIMCO en Ballast Nedam bundelen hun expertise en verzorgen het project management voor het project en realiseren alle civiele infrastructurele werkzaamheden en tunnel installaties.

Sander Lefevre, Board member Ballast Nedam: ‘Wij zijn verheugd dat we deze belangrijke mijlpaal bereikt hebben in dit unieke project. De Blankenburgverbinding is een mooi voorbeeld van een solide project dat onze orderportefeuille verder versterkt. Wij zijn er trots op deel uit te mogen maken van het sterke team dat expertise en kracht van verschillende disciplines combineert. Ik ben ervan overtuigd dat dit team Rijkswaterstaat kan verzekeren van een efficiënt project van hoge kwaliteit, dat binnen de gestelde termijn opgeleverd wordt.’

Over het project

Het project omvat het ontwerp, de realisatie, de financiering en het beheer en onderhoud van een nieuwe snelwegverbinding van ongeveer 4 km, die de A15 en de A20 met elkaar verbindt, inclusief een landtunnel van circa 500m (Holland Tunnel), een tunnel van circa 900m onder het Scheur door (Maasdelta Tunnel), twee grote flyovers en de verbreding van de bestaande A20. Na de bouwperiode van 5,5 jaar, blijft het consortium 20 jaar verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de nieuwe verbinding.

De voorbereidende werkzaamheden zijn inmiddels op de bouwplaats gestart, om toegang tot het land en het water te bewerkstelligen.

Uitgangspunt bij het ontwerp en de realisatie van de A24 Blankenburg verbinding, zijn de belangen van de belangrijkste stakeholders (onder andere de overheid, bedrijven en omwonenden) van het project. Met slimme technische oplossingen, beperkt het consortium de impact van haar werkzaamheden op de omgeving en de bedrijvigheid. Het consortium heeft bijvoorbeeld de afzinktunnel zo ontworpen dat deze bestaat uit slechts twee elementen, in plaats van de geplande zes elementen zoals die in het referentieontwerp stonden. Daardoor hoeft de scheepvaartroute – de verbinding naar de Haven van Rotterdam – minder vaak afgesloten te worden. Daarnaast worden bouwmaterialen aangevoerd via het water en waar mogelijk worden technieken gebruikt die voor minder geluidshinder zorgen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Ballast Nedam NV