Nieuwe Waterweg - Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 17-10-2018



Financial Close voor pps-project A24 Blankenburg verbinding




Op 17 oktober 2018, heeft het consortium BAAK - Macquarie Capital (70 procent van de SPC), Ballast Nedam (15 procent van de SPC) en DEME (15 procent van de SPC) - financial close bereikt voor het pps-project A24 Blankenburg verbinding. De A24 Blankenburg verbinding is een DBFM-project en heeft een nominale waarde van €1 miljard. Het zal de doorstroom tussen Rotterdam en haar haven verbeteren en het is het grootste pps-project in Nederland tot nu toe.

Advertentie


Voor het behalen van deze mijlpaal, heeft Macquarie Capital binnen het consortium de rol van financieel adviseur op zich genomen. De financiering van het project van in totaal €900 miljoen wordt gefinancierd door de banken, KBC, The Korea Development Bank, Belfius, KfW, BNG en SMBC en door de institutionele beleggers Natixis, MEAG en Samsung Life Insurance. De Europese Investeringsbank verstrekt 50 procent van de lange termijn lening, voor een totaal bedrag van circa €350 miljoen, deze wordt gefinancierd vanuit het 'European Fund for Stategic Investments (EFSI)'.

Het DBFM-consortium bestaat uit een geïntegreerde samenwerking tussen Ballast Nedam, DIMCO BV en Dredging International, de laatste twee zijn dochterondernemingen van DEME Group. DIMCO en Ballast Nedam bundelen hun expertise en verzorgen het project management voor het project en realiseren alle civiele infrastructurele werkzaamheden en tunnel installaties.

Sander Lefevre, Board member Ballast Nedam: 'Wij zijn verheugd dat we deze belangrijke mijlpaal bereikt hebben in dit unieke project. De Blankenburgverbinding is een mooi voorbeeld van een solide project dat onze orderportefeuille verder versterkt. Wij zijn er trots op deel uit te mogen maken van het sterke team dat expertise en kracht van verschillende disciplines combineert. Ik ben ervan overtuigd dat dit team Rijkswaterstaat kan verzekeren van een efficiënt project van hoge kwaliteit, dat binnen de gestelde termijn opgeleverd wordt.'

Over het project
Het project omvat het ontwerp, de realisatie, de financiering en het beheer en onderhoud van een nieuwe snelwegverbinding van ongeveer 4 km, die de A15 en de A20 met elkaar verbindt, inclusief een landtunnel van circa 500m (Holland Tunnel), een tunnel van circa 900m onder het Scheur door (Maasdelta Tunnel), twee grote flyovers en de verbreding van de bestaande A20. Na de bouwperiode van 5,5 jaar, blijft het consortium 20 jaar verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de nieuwe verbinding.

De voorbereidende werkzaamheden zijn inmiddels op de bouwplaats gestart, om toegang tot het land en het water te bewerkstelligen.

Uitgangspunt bij het ontwerp en de realisatie van de A24 Blankenburg verbinding, zijn de belangen van de belangrijkste stakeholders (onder andere de overheid, bedrijven en omwonenden) van het project. Met slimme technische oplossingen, beperkt het consortium de impact van haar werkzaamheden op de omgeving en de bedrijvigheid. Het consortium heeft bijvoorbeeld de afzinktunnel zo ontworpen dat deze bestaat uit slechts twee elementen, in plaats van de geplande zes elementen zoals die in het referentieontwerp stonden. Daardoor hoeft de scheepvaartroute - de verbinding naar de Haven van Rotterdam - minder vaak afgesloten te worden. Daarnaast worden bouwmaterialen aangevoerd via het water en waar mogelijk worden technieken gebruikt die voor minder geluidshinder zorgen.


Deel dit artikel:                   





Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht
Proef met weergave gemiddelde brandstofkosten van start
Nieuwsbericht
Gezamenlijke nieuwe Havenverordening voor Amsterdam en Rotterdam
Nieuwsbericht
Virtueel opleiden en trainen van wegverkeersleiders en operators
Weblogposting
Nieuwe regelgeving ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vanaf 2020
Nieuwsbericht
Grote schade bij ontspoord treinstel Den Haag Centraal UPDATE
Nieuwsbericht
NS: Vier miljoen reizigers in 2019 per trein de grens over
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
87 miljoen voor Nederlandse klimaatoplossingen in transport
Nieuwsbericht
Nederlandse Staat moet versnellen: volgend jaar 25% minder CO2-eq uitstoten dan in 1990
Nieuwsbericht
Bouw- en transportbedrijven verwachten miljardenverlies door PFAS- en stikstofbeleid
Nieuwsbericht
Van Gelder zet in Amsterdam elektrische boorwagen in
Nieuwsbericht
Nederland kartrekker Europees PFAS-verbod
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]