Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 17-10-2018



Nieuwe dijktechniek voor het eerst toegepast in Amsterdamse dijk




Om goed voorbereid te zijn op meer extreem hoogwater in de toekomst, moet de Ringdijk in de Amsterdamse wijk Watergraafsmeer worden versterkt. De dijk is wel hoog genoeg, maar niet sterk genoeg. De versterking gebeurt niet op een traditionele manier, maar met zogenoemde dijkstabilisatoren.

De dijk wordt hiermee van binnen uit versterkt en vernageld aan de ondergrond. Hierdoor kan de dijk zijn bestaande vorm behouden, hoeft deze niet verbreed of verhoogd en kunnen de bomen erop blijven staan. De techniek wordt voor het eerst toegepast in een échte, waterkerende dijk. De kans is groot dat veel zwakkere dijken in Nederland baat hebben bij vernageling aan de ondergrond. Daarom wordt deze innovatie volledig gefinancierd door het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP), dat de komende jaren in heel Nederland ruim 1.100 kilometer dijken gaat versterken.

Het project
De Ringdijk ligt aan de zuidkant van de Ringvaart in Amsterdam. Het deel tussen de Wibautstraat en de Middenweg moet worden versterkt. Na deze dijkversterking beschermt de Ringdijk de bewoners in de Watergraafsmeer weer jaren tegen extreem hoogwater.

De techniek
De dijkstabilisatoren, kunststof ankerelementen, worden daar waar de extra kracht in de dijk nodig is, schuin in de dijk gestoken. De kracht van in de dijk wordt tweemaal daags gemonitord. Dat gebeurt door sensoren te koppelen aan een total work force systeem door middel van Vodafone data technologie NB-iot. In totaal worden er 700 stabilisatoren in de dijk geplaatst. Het aanbrengen wordt gedaan met relatief licht materieel en heeft minder invloed op de omgeving dan het heien of trillen van damwanden of steunbermen. Voor de omgeving levert het minder overlast op. Het project, dat in opdracht van Waternet door JLD Contracting wordt uitgevoerd, is afgerond in februari 2019.

Samen werken aan een veiliger Nederland
De uitvoering van dit innovatieve dijkversterkingsproject wordt gefinancierd door het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP), een samenwerking tussen Rijkswaterstaat en de waterschappen. Het HWBP staat de komende jaren aan de lat voor de grootste dijkversterkingsoperatie ooit. Meer dan 1.100 kilometer aan dijken en 486 sluizen en gemalen moeten tot 2028 worden aangepakt. Verspreid over bijna 300 projecten in heel Nederland, langs de kust, de grote rivieren en meren. Het HWBP trekt voor deze dijkversterkingsoperatie 7,4 miljard euro uit. Voortdurend wordt onderzocht hoe dijkversterking beter, sneller en goedkoper kan. Dit wordt gedaan binnen projectoverstijgende verkenningen (POV's). Binnen de POV Macrostabiliteit, één van de POV's van het HWBP, onderzoeken en beproeven marktpartijen, kennisinstituten en overheden oplossingen voor het faalmechanisme macrostabiliteit. Denk hierbij aan nieuwe rekenmethodes en technieken, zoals dijkvernageling en vacuümconsolidatie.


Deel dit artikel:                   





Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Duurzaam bouwen aan de A6 tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost
Nieuwsbericht
Rijksoverheid investeert grootschalig in laadpunten elektrisch vervoer
Nieuwsbericht
Gemeente Den Haag winnaar MKB INFRA AanbestedingsAward 2019
Nieuwsbericht
InfraTechInnovatieprijs: PlasticRoad, Geo Kennis-op-Maat, Innovatieatelier
Nieuwsbericht
Informatiebijeenkomsten start uitbreiding A1 Apeldoorn - Azelo fase 1
Nieuwsbericht
Tracébesluit N35 Nijverdal - Wierden vastgesteld
Nieuwsbericht
Directeur-Generaal Rijkswaterstaat Michèle Blom opent InfraTech2019
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Eerste herbruikbare viaduct in Nederland
Nieuwsbericht
Eerste Nederlandse sleephopperzuiger op LNG baggert in Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Heijmans aan de slag met doorstroming en bereikbaarheid Oosterhout-Dongen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat & Waddenacademie starten onderzoek plasticverontreiniging
Nieuwsbericht
BAM plant 150.000 bomen ter gelegenheid van 150ste verjaardag
Nieuwsbericht
Veilig 2018 ontluisterd door Bow Jubail morsing en watertaxi ongeval
Nieuwsbericht
InfraTech draait meer dan ooit om kennis
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Evenementenhal Hardenberg: Dé vakbeurs waar de complete infrabranche samenkomt!
Weblogposting
Eindhoven Airport & BAM: akkoord financiële afwikkeling parkeergarage
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Grote belangstelling marktpartijen voor deelname aan Mobility as a Service
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Deel N33 minimaal eerste drie weekenden januari 2019 afgesloten
Nieuwsbericht








[Banners]