Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 17-10-2018



Nieuwe dijktechniek voor het eerst toegepast in Amsterdamse dijk




Om goed voorbereid te zijn op meer extreem hoogwater in de toekomst, moet de Ringdijk in de Amsterdamse wijk Watergraafsmeer worden versterkt. De dijk is wel hoog genoeg, maar niet sterk genoeg. De versterking gebeurt niet op een traditionele manier, maar met zogenoemde dijkstabilisatoren.

De dijk wordt hiermee van binnen uit versterkt en vernageld aan de ondergrond. Hierdoor kan de dijk zijn bestaande vorm behouden, hoeft deze niet verbreed of verhoogd en kunnen de bomen erop blijven staan. De techniek wordt voor het eerst toegepast in een échte, waterkerende dijk. De kans is groot dat veel zwakkere dijken in Nederland baat hebben bij vernageling aan de ondergrond. Daarom wordt deze innovatie volledig gefinancierd door het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP), dat de komende jaren in heel Nederland ruim 1.100 kilometer dijken gaat versterken.

Het project
De Ringdijk ligt aan de zuidkant van de Ringvaart in Amsterdam. Het deel tussen de Wibautstraat en de Middenweg moet worden versterkt. Na deze dijkversterking beschermt de Ringdijk de bewoners in de Watergraafsmeer weer jaren tegen extreem hoogwater.

De techniek
De dijkstabilisatoren, kunststof ankerelementen, worden daar waar de extra kracht in de dijk nodig is, schuin in de dijk gestoken. De kracht van in de dijk wordt tweemaal daags gemonitord. Dat gebeurt door sensoren te koppelen aan een total work force systeem door middel van Vodafone data technologie NB-iot. In totaal worden er 700 stabilisatoren in de dijk geplaatst. Het aanbrengen wordt gedaan met relatief licht materieel en heeft minder invloed op de omgeving dan het heien of trillen van damwanden of steunbermen. Voor de omgeving levert het minder overlast op. Het project, dat in opdracht van Waternet door JLD Contracting wordt uitgevoerd, is afgerond in februari 2019.

Samen werken aan een veiliger Nederland
De uitvoering van dit innovatieve dijkversterkingsproject wordt gefinancierd door het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP), een samenwerking tussen Rijkswaterstaat en de waterschappen. Het HWBP staat de komende jaren aan de lat voor de grootste dijkversterkingsoperatie ooit. Meer dan 1.100 kilometer aan dijken en 486 sluizen en gemalen moeten tot 2028 worden aangepakt. Verspreid over bijna 300 projecten in heel Nederland, langs de kust, de grote rivieren en meren. Het HWBP trekt voor deze dijkversterkingsoperatie 7,4 miljard euro uit. Voortdurend wordt onderzocht hoe dijkversterking beter, sneller en goedkoper kan. Dit wordt gedaan binnen projectoverstijgende verkenningen (POV's). Binnen de POV Macrostabiliteit, één van de POV's van het HWBP, onderzoeken en beproeven marktpartijen, kennisinstituten en overheden oplossingen voor het faalmechanisme macrostabiliteit. Denk hierbij aan nieuwe rekenmethodes en technieken, zoals dijkvernageling en vacuümconsolidatie.


Deel dit artikel:                   





Eerste kabel voor aansluiting windparken op zee Borssele bereikt kust
Nieuwsbericht
Verleggingen kabels en leidingen A27 van start
Nieuwsbericht
Nederland en Niedersachsen gaan samen voor schone Eems-Dollard
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland voorbereiden op drogere zomers
Nieuwsbericht
Droogteseizoen weer van start
Nieuwsbericht
Windparken aangesloten met verbindingen met hoogste capaciteit ter wereld
Nieuwsbericht
Bochtafsnijding vaargeul Holwerd-Ameland is klaar
Nieuwsbericht
TEC ondersteunt bij toekomstbestendig maken van tunnels in Amsterdam
Nieuwsbericht
Mogelijke problemen navigatieapparatuur
Nieuwsbericht
Pulse consortium voorkeursaanbieder Cross River Rail in Brisbane
Nieuwsbericht
Sneller uit de file met strategische inzet bergers
Nieuwsbericht
ParkeerVak 2019: Transitie in Mobiliteit & Parkeren
Nieuwsbericht
Lievense Holding investeert in energietransitie met Petersburg Consultants
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
RWS kijkt samen met TU Delft hoe zandige oevers Houtribdijk zich gedragen
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur voor de Bouwcampus
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verbetert contractdocumenten D&C-opdrachten
Nieuwsbericht
Europese subsidie voor Nederlandse infraprojecten
Nieuwsbericht
Limburg en RWS akkoord met verlengen overeenkomst Consortium Grensmaas
Nieuwsbericht








[Banners]