Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 10-10-2018



Hittewerende bekleding voor 5 tunnels




Vijf tunnels worden voorzien van hittewerende bekleding. Uit onderzoek in opdracht van Rijkswaterstaat blijkt dat er, in geval van een extreem grote brand, sprake kan zijn van een verminderde brandwerendheid van het beton dat gebruikt is in zowel wegtunnels die na 2008 zijn opgeleverd, als een nog in aanbouw zijnde tunnel.

De tunnels zijn veilig te gebruiken voor weggebruikers. Dat is vastgesteld op basis van analyses per tunnel, advies van onafhankelijke deskundigen en overleg met betrokken hulpdiensten.

Hittewerende bekleding
Onderzoek heeft aangetoond dat het aanbrengen van bescherming op het beton in de tunnels zorgt voor voldoende bescherming tegen een extreem grote brand. Het gaat om bescherming die al vele jaren wordt toegepast, namelijk hittewerende bekleding. Daarom wordt in de vier bestaande tunnels alsnog hittewerende bekleding aangebracht. Per tunnel vraagt dit om een nadere uitwerking in een specifiek ontwerp. De eerste tunnel kan naar verwachting in 2020 worden hersteld.

Gaasperdammertunnel (A9)
Voor de in aanbouw zijnde Gaasperdammertunnel was de realisatie al gestart op het moment dat de verminderde brandwerendheid van dit beton bekend werd. Dit project maakt onderdeel uit van het programma Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). Om bij de openstelling van de tunnel aan de wettelijke eisen te voldoen, wordt ook hier de hittewerende bekleding aangebracht in overleg met het bevoegd gezag van de Gaasperdammertunnel. Deze tunnel in Amsterdam moet in oktober 2020 worden opgeleverd.

Kans op extreme brand is klein
De kans op een extreme brand - waartegen het beton niet bestand is - is zeer klein. De Nederlandse tunnels behoren tot de veiligste van Europa, mede door de strenge eisen die in Nederland gesteld worden aan brandveiligheid. Tunnels hebben veel veiligheidssystemen om de impact van een brand te beperken. De gevolgen van een dergelijke brand kunnen echter groot zijn. Een tunnel kan onherstelbaar beschadigd raken (vooral een tunnel onder water) of, indien herstel wel mogelijk is, gedurende lange tijd niet gebruikt worden. Dit zou leiden tot hoge maatschappelijke kosten door verminderde bereikbaarheid van de betreffende regio en eventuele beperkingen voor gebruik van openbare ruimte boven de tunnel.

Meer informatie
Meer informatie over het aanbrengen van hittewerende bekleding vindt u in de kamerbrief 'Stand van zaken brandwerendheid enkele wegtunnels'.


Deel dit artikel:                   





ProRail: 'Neem ook reizigerstreinen mee in Europese Green Deal'
Nieuwsbericht
ProRail meet drukte op grote stations met sensoren
Nieuwsbericht
Veenendaal verkozen tot Fietsstad 2020
Nieuwsbericht
Intertraffic Summit & Demonstratie Programma
Weblogposting
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat daagt uit met mobiliteitschallenge
Nieuwsbericht
Van gas- naar energie-infrastructuur in een veranderende markt
Nieuwsbericht
VolkerWessels zoekt collega's voor in de pitstraat tijdens Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix 2020
Weblogposting
25th edition Amsterdam: Let's speed up the mobility transition
Nieuwsbericht
EIB: Orderportefeuilles bouw onveranderd
Nieuwsbericht
Heijmans: sterke stijging resultaat 2019, dividend hervat
Nieuwsbericht
Kabinet stemt in met landelijk verbod varend ontgassen
Nieuwsbericht
New format Intertraffic Awards 2020: new deadline entries 27 February 2020
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen bij Zweedse verkeersveiligheidtop
Nieuwsbericht
Slalommen doe je op de piste, niet op de overweg
Nieuwsbericht
Kick-off walstroomproject Landtong Rozenburg voor grootste kraanschepen ter wereld
Nieuwsbericht
Bouw tijdelijke dam voor inspectie én herstel schade stuw Linne; start 24 februari 2020
Nieuwsbericht
Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan
Nieuwsbericht
'Buslijnen niet te snel weghalen uit wijken en dorpskernen'
Nieuwsbericht
Amsterdam bereidt zich voor op vaker voorkomend extremer weer
Nieuwsbericht
Soepele samenwerking en beperkte risico's door IPM
Weblogposting
Woningcorporaties: meer flexibele woningen als oplossing voor spoedzoekers
Nieuwsbericht
Ideeën en voorstellen indienen gebied rondom Pannerdensch Kanaal
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen en Bonaire tekenen havenconvenant
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]