Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 10-10-2018



Hittewerende bekleding voor 5 tunnels




Vijf tunnels worden voorzien van hittewerende bekleding. Uit onderzoek in opdracht van Rijkswaterstaat blijkt dat er, in geval van een extreem grote brand, sprake kan zijn van een verminderde brandwerendheid van het beton dat gebruikt is in zowel wegtunnels die na 2008 zijn opgeleverd, als een nog in aanbouw zijnde tunnel.

De tunnels zijn veilig te gebruiken voor weggebruikers. Dat is vastgesteld op basis van analyses per tunnel, advies van onafhankelijke deskundigen en overleg met betrokken hulpdiensten.

Hittewerende bekleding
Onderzoek heeft aangetoond dat het aanbrengen van bescherming op het beton in de tunnels zorgt voor voldoende bescherming tegen een extreem grote brand. Het gaat om bescherming die al vele jaren wordt toegepast, namelijk hittewerende bekleding. Daarom wordt in de vier bestaande tunnels alsnog hittewerende bekleding aangebracht. Per tunnel vraagt dit om een nadere uitwerking in een specifiek ontwerp. De eerste tunnel kan naar verwachting in 2020 worden hersteld.

Gaasperdammertunnel (A9)
Voor de in aanbouw zijnde Gaasperdammertunnel was de realisatie al gestart op het moment dat de verminderde brandwerendheid van dit beton bekend werd. Dit project maakt onderdeel uit van het programma Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). Om bij de openstelling van de tunnel aan de wettelijke eisen te voldoen, wordt ook hier de hittewerende bekleding aangebracht in overleg met het bevoegd gezag van de Gaasperdammertunnel. Deze tunnel in Amsterdam moet in oktober 2020 worden opgeleverd.

Kans op extreme brand is klein
De kans op een extreme brand - waartegen het beton niet bestand is - is zeer klein. De Nederlandse tunnels behoren tot de veiligste van Europa, mede door de strenge eisen die in Nederland gesteld worden aan brandveiligheid. Tunnels hebben veel veiligheidssystemen om de impact van een brand te beperken. De gevolgen van een dergelijke brand kunnen echter groot zijn. Een tunnel kan onherstelbaar beschadigd raken (vooral een tunnel onder water) of, indien herstel wel mogelijk is, gedurende lange tijd niet gebruikt worden. Dit zou leiden tot hoge maatschappelijke kosten door verminderde bereikbaarheid van de betreffende regio en eventuele beperkingen voor gebruik van openbare ruimte boven de tunnel.

Meer informatie
Meer informatie over het aanbrengen van hittewerende bekleding vindt u in de kamerbrief 'Stand van zaken brandwerendheid enkele wegtunnels'.


Deel dit artikel:                   





TenneT beëindigt contracten met Heijmans-Europoles
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
Nieuwsbericht
Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught
Nieuwsbericht
Week van Ons Water in teken van extreem weer en wateroverlast
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Orderportefeuilles bouw met twee tiende maand gestegen
Nieuwsbericht
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Klimaatenvelop: 22,5 miljoen voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Hittewerende bekleding voor 5 tunnels
Nieuwsbericht
Nederlandse minister opent ITS Forum 2018
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Potentie thermische energie uit water groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Initiatief oplossing verkeersveiligheid N35
Nieuwsbericht
Meer deelauto's voor betere bereikbaarheid en schonere lucht
Nieuwsbericht
Rijk, regio en bedrijven: samenwerken aan vervoer van de toekomst
Nieuwsbericht
TenneT en Natuurmonumenten; duurzaam landschap onder hoogspanning
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Extra inzet Rijkswaterstaat op Duitse feestdagen
Nieuwsbericht
Minister staat Stints uit voorzorg niet meer toe op de openbare weg
Nieuwsbericht
Op weg naar 100 procent circulair wegmeubilair
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht








[Banners]