Nieuwsbericht | Datum: 24-09-2018



Berijdbare zonnepanelen nu ook op rijksweg getest




Voor het aanleggen van grote velden met zonnepanelen is de ruimte in Nederland beperkt. Daarnaast hebben zonneparken impact op het landschap. Het vinden van ruimte voor het opwekken van zonne-energie vraagt daarom om creativiteit.

Rijkswaterstaat zoekt naar manieren om rijkswegen hiervoor te benutten. Met BAM Infra onderzoeken we sinds deze week of ook het wegdek hiervoor in aanmerking komt. Zonnepanelen en een behuizing ontwikkelen die zo dun zijn, dat het geheel op het wegdek kan worden geplakt. Een behoorlijke uitdaging voor BAM Infra en de Franse leverancier Wattway. Uiteindelijk werd de behuizing een lichtdoorlatende deklaag van kunsthars en polymeer. 'Omdat het zo dun is gebleven, hoeven wij de panelen alleen nog op het wegdek te plakken, zonder te frezen', aldus innovatieadviseur Ad van 't Zelfde van BAM Infra. Dat scheelt veel montagetijd en het asfalt blijft grotendeels intact. 'We maken alleen een sleuf voor de benodigde kabels.'

Vluchtstrook A2
Op de provinciale weg N401 bij Kockengen ligt sinds mei dit jaar al een strook berijdbare zonnepanelen. Deze wordt twee jaar lang getest. Nu begint er een tweede proef, ditmaal op een rijksweg: op een vluchtstrook van de snelweg A2. Van 't Zelfde: 'We zijn blij dat nu ook Rijkswaterstaat wil investeren in deze duurzame techniek en haar wegennetwerk beschikbaar wil stellen. Ze spelen zo een onmisbare rol in de doorontwikkeling.'

400.000 huishoudens
De rijbanen van N-wegen zijn geschikt voor zonnepanelen, bij snelwegen ligt dat anders. Met hoge snelheden eroverheen rijden produceert nog veel geluid, vergeleken met zoab. Daarnaast is de afvoer van regenwater op meerbaanswegen ongunstig voor de panelen. Maar Nederland is 20 miljoen m3 rijk. Zou dat compleet zijn 'belegd', dan kun je jaarlijks wel 400.000 huishoudens van stroom voorzien. Mochten de pilots een succes blijken, dan zijn de berijdbare zonnepanelen over 5 tot 10 jaar wellicht op grote schaal uit te rollen.

Wattway is onderdeel van de Weg van de toekomst die Rijkswaterstaat samen met partners tijdens de Innovation Expo op 4 oktober 2018 laat zien.


Deel dit artikel:                   





LTC Platform van Andes op GeoBusiness NL Plein tijdens InfraTech 2019
Weblogposting
Rogier van der Sande nieuwe voorzitter Unie van Waterschappen
Nieuwsbericht
Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Minister: Aanpassingen nodig voor terugkeer Stint op de weg
Nieuwsbericht
Overijssel voornemens werk aan Vechtdal Verbinding te gunnen aan BAM Infra
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg naar energieneutraliteit
Nieuwsbericht
Grootste omzetgroei transportsector in ruim 7 jaar
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Rijk, provincies, gemeenten en partners presenteren plan veilig verkeer
Nieuwsbericht
Nieuwe werkgeversvereniging sector waterschappen
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Stijgende waterstand grote rivieren
Nieuwsbericht
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Roermond Bereikbaar zet in op duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Meer agrarisch gebied wordt open natuurlijk terrein
Nieuwsbericht
Handleiding voor energiedata-uitwisseling beschikbaar
Nieuwsbericht
Boskalis gaat nieuwe N69 bouwen en maakt de weg energie-neutraal
Nieuwsbericht
Terug naar 2x1 rijstroken bij renovatie Waalbrug Nijmegen
Nieuwsbericht
Waterinnovatieprijs 2018 uitgereikt
Nieuwsbericht
Informatiecentrum N280 Roermond opent de deuren
Nieuwsbericht








[Banners]