KNV: Kabinet, denk groter als het gaat om mobiliteit

Foto: Ivo Ketelaar

Het oplossen van files en volle treinen en het verminderen van fijnstof- en CO2-uitstoot, vereist méér dan de vandaag gepresenteerde plannen, vindt Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), koepelorganisatie voor het personenvervoer (OV, bus, taxi, app-aanbieders) en spoorbedrijven. Hoewel er ambitie spreekt uit de kabinetsvoorstellen, ontbreekt het nog aan de bereidheid om een mobiliteitsomwenteling te regisseren. KNV constateert bovendien dat een aantal voorgestelde maatregelen voor het openbaar vervoer en het zorgvervoer flink averechtse effecten zullen hebben.

Verhoging BTW

De verhoging van het btw-tarief van 6% naar 9% maakt het openbaar vervoer, het touringcarvervoer en het taxi- en zorgvervoer jaarlijks 150 miljoen duurder. Dit leidt tot minder gebruik en is in directe tegenspraak met de kabinetsambities om duurzaam vervoer te stimuleren. KNV pleit ervoor om de opbrengsten van de btw-maatregel ten goede te laten komen aan de reizigers, via het bevorderen van duurzaam, collectief vervoer.

Zorgvervoer verschraalt

Taxi en zorgvervoer hangt bovendien de afschaffing van de bpm-teruggaveregeling boven het hoofd. Volgens doorrekeningen van onderzoeksbureau Ecorys levert dit plan, dat in het regeerakkoord als milieumaatregel werd gepresenteerd, in de eerste jaren een averechts milieueffect op. De maatregel veroorzaakt een kostenstijging van het zorgvervoer met bijna 14%, en leidt daarmee tot een verdere verschraling van de voorzieningen voor degenen die op deze vervoersvorm zijn aangewezen. Hubert Andela, directeur van KNV: ‘Waarschijnlijk is deze maatregel zelfs in strijd met het VN-verdrag dat gelijke toegang tot mobiliteit waarborgt voor mensen met een handicap. Net als cliëntorganisaties pleiten wij voor opschorting van deze belastingmaatregel. Er zijn heus andere, rechtvaardige manieren om vergroening van zorgvervoer te stimuleren.’

MaaS

Het kabinet wil terecht de woningbouwopgave (tot 1 miljoen woningen erbij) de komende jaren vergezeld doen gaan van de introductie van MaaS (‘Mobility as a Service’): het koppelen van onder andere OV, fiets, taxi, huurauto’s, parkeren en opladen, via digitale platforms. KNV en haar leden houden zich intensief bezig met de ontwikkeling van dit dienstenmodel. De koepelorganisatie werkt daarbij samen met andere belangenorganisaties in het vervoer, maar vindt dat uiteindelijk overheidsregie niet mag ontbreken. Hubert Andela: ‘De sector staat in de startblokken. Om mobiliteit voor alle Nederlanders op lange termijn te garanderen, moet de overheid een rol als marktmeester oppakken, zoals in de energie- en telecomsector.’

Goederen over het spoor

Om het spoorgoederenvervoer te stimuleren ligt er een ‘Maatregelenpakket’. Dat is van belang voor Nederlandse havens en de Nederlandse industrie en moet leiden tot een lagere groei van vrachtvervoer over de weg én dus vermindering van CO2-uitstoot. Het pakket kwam tot stand in samenspraak tussen onder meer KNV-leden, ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. KNV hoopt dat de voorziene actiepunten voor de overheid en ProRail daadwerkelijk zullen leiden tot een verbetering van de concurrentiepositie van het spoorgoederenvervoer. De KNV-vervoerders staan uiteraard voor hun aandeel in het pakket.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Koninklijk Nederlands Vervoer

KNV: Kabinet, denk groter als het gaat om mobiliteit | Infrasite

KNV: Kabinet, denk groter als het gaat om mobiliteit

Foto: Ivo Ketelaar

Het oplossen van files en volle treinen en het verminderen van fijnstof- en CO2-uitstoot, vereist méér dan de vandaag gepresenteerde plannen, vindt Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), koepelorganisatie voor het personenvervoer (OV, bus, taxi, app-aanbieders) en spoorbedrijven. Hoewel er ambitie spreekt uit de kabinetsvoorstellen, ontbreekt het nog aan de bereidheid om een mobiliteitsomwenteling te regisseren. KNV constateert bovendien dat een aantal voorgestelde maatregelen voor het openbaar vervoer en het zorgvervoer flink averechtse effecten zullen hebben.

Verhoging BTW

De verhoging van het btw-tarief van 6% naar 9% maakt het openbaar vervoer, het touringcarvervoer en het taxi- en zorgvervoer jaarlijks 150 miljoen duurder. Dit leidt tot minder gebruik en is in directe tegenspraak met de kabinetsambities om duurzaam vervoer te stimuleren. KNV pleit ervoor om de opbrengsten van de btw-maatregel ten goede te laten komen aan de reizigers, via het bevorderen van duurzaam, collectief vervoer.

Zorgvervoer verschraalt

Taxi en zorgvervoer hangt bovendien de afschaffing van de bpm-teruggaveregeling boven het hoofd. Volgens doorrekeningen van onderzoeksbureau Ecorys levert dit plan, dat in het regeerakkoord als milieumaatregel werd gepresenteerd, in de eerste jaren een averechts milieueffect op. De maatregel veroorzaakt een kostenstijging van het zorgvervoer met bijna 14%, en leidt daarmee tot een verdere verschraling van de voorzieningen voor degenen die op deze vervoersvorm zijn aangewezen. Hubert Andela, directeur van KNV: ‘Waarschijnlijk is deze maatregel zelfs in strijd met het VN-verdrag dat gelijke toegang tot mobiliteit waarborgt voor mensen met een handicap. Net als cliëntorganisaties pleiten wij voor opschorting van deze belastingmaatregel. Er zijn heus andere, rechtvaardige manieren om vergroening van zorgvervoer te stimuleren.’

MaaS

Het kabinet wil terecht de woningbouwopgave (tot 1 miljoen woningen erbij) de komende jaren vergezeld doen gaan van de introductie van MaaS (‘Mobility as a Service’): het koppelen van onder andere OV, fiets, taxi, huurauto’s, parkeren en opladen, via digitale platforms. KNV en haar leden houden zich intensief bezig met de ontwikkeling van dit dienstenmodel. De koepelorganisatie werkt daarbij samen met andere belangenorganisaties in het vervoer, maar vindt dat uiteindelijk overheidsregie niet mag ontbreken. Hubert Andela: ‘De sector staat in de startblokken. Om mobiliteit voor alle Nederlanders op lange termijn te garanderen, moet de overheid een rol als marktmeester oppakken, zoals in de energie- en telecomsector.’

Goederen over het spoor

Om het spoorgoederenvervoer te stimuleren ligt er een ‘Maatregelenpakket’. Dat is van belang voor Nederlandse havens en de Nederlandse industrie en moet leiden tot een lagere groei van vrachtvervoer over de weg én dus vermindering van CO2-uitstoot. Het pakket kwam tot stand in samenspraak tussen onder meer KNV-leden, ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. KNV hoopt dat de voorziene actiepunten voor de overheid en ProRail daadwerkelijk zullen leiden tot een verbetering van de concurrentiepositie van het spoorgoederenvervoer. De KNV-vervoerders staan uiteraard voor hun aandeel in het pakket.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Koninklijk Nederlands Vervoer