Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 19-09-2018



Toestemming Flixbus voor langeafstandvervoer in Noord-Brabant




Flixbus mag toch openbaar vervoer gaan verzorgen in Noord-Brabant. Dat hebben Gedeputeerde Staten besloten. Eerder had de provincie een verzoek van Flixbus om vervoer tussen onder andere Amsterdam, Eindhoven en Eindhoven-Airport aan te bieden afgewezen. Dit zou volgens de wet oneerlijke concurrentie betekenen voor de vervoerders Arriva en Hermes die het OV in Brabant volgens de concessie aanbieden. Na een recente uitspraak van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven heeft het provinciebestuur besloten Flixbus toch toestemming te geven om op acht langeafstandverbindingen vervoer in Brabant aan te bieden.

Vervoerder Flixbus en ook Eurolines bieden openbaar vervoer aan tussen regio's en Europese landen. Tot enkele jaren geleden bleef dit volledig commerciële vervoer beperkt tot ritten van en naar het buitenland. Nu willen de vervoerders ook binnen Nederlandse regio's en plaatsen vervoer aanbieden en dan met name op routes en tussen plaatsen waar veel vraag naar vervoer is. Dat staat op gespannen voet met de nationale wetgeving die geldt voor openbaar vervoer in de Wet personenvervoer 2000 en raakt ook direct de contractafspraken die de provincie bij het verlenen van de OV-concessie maakt met vervoerders om openbaar vervoer aan te bieden.

Concurrentie
De provincie Noord-Brabant wil met haar OV-concessie de bereikbaarheid, leefbaarheid en toegankelijkheid van heel Brabant verbeteren. Dat betekent dat vervoerders die het OV in Brabant aanbieden niet alleen rijden op routes met veel reizigers waar de reizigers-brengster hoog zijn. Vervoerders als Hermes en Arriva die de OV-concessies verzorgen zijn verplicht ook vervoer aan te bieden waar minder reizigers zijn en waar de kosten dus veel hoger zijn dan de opbrengsten. In een eerder besluit van de provincie op basis van de Wet personenvervoer 2000 had het provinciebestuur besloten dat Flixbus niet mocht gaan rijden op dezelfde drukke routes die Hermes en Arriva al in de dienstregeling aanbieden.

Aangevochten
Flixbus vocht dit besluit aan en recent oordeelde het College van Beroep voor het Bedrijfsleven dat het aanbod van Flixbus inderdaad voldoende verschilt van de routes in de OV-concessie van Hermes en Arriva. De provincie heeft daarop besloten voor acht aanvragen toch ontheffing te geven. Het gaat daarbij onder andere om de routes Den Haag - Rotterdam - Eindhoven Airport - Eindhoven Station, Zandvoort - Haarlem - Amsterdam - Eindhoven Airport - Eindhoven Station - Roermond en Almere - Amsterdam Bijlmer - Kaatsheuvel (Efteling) - Brussel.

Meer opties voor reiziger
Gedeputeerde Christophe van der Maat is blij dat de provincie nu toch een ontheffing af kan geven aan Flixbus: 'Dit is geen makkelijke kwestie. We willen heel graag dat onze reizigers meer opties hebben om mee te kunnen reizen, maar we moeten ook waken voor oneerlijke concurrentie. We stellen aan onze concessie-vervoerders bijvoorbeeld hoge eisen als het gaat om schone voertuigen, toegankelijkheid van de bussen en een uniform betaalsysteem. Die eisen kunnen we niet stellen aan commerciële partijen. Maar deze partijen maken het wel makkelijker voor bezoekers om bijvoorbeeld vanuit de Randstad naar Brabant te reizen. Daarmee is het een aanvulling in het aanbod voor de reiziger en dat juichen we uiteraard toe. Om te voorkomen dat de concessie-vervoerders omzet mislopen is het voor Flixbus niet toegestaan dat reizigers bijvoorbeeld bij Eindhoven Station instappen en bij Eindhoven Airport weer uitstappen. Voor die routes zijn al prima buslijnen beschikbaar. Al met al is de reiziger hier het beste mee bediend.'


Deel dit artikel:                   





Renovatie Waalbrug Nijmegen start in maart
Nieuwsbericht
Arcadis helpt bij ecologische impuls Maas
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat publiceert meest recente editie inkoopplanning (feb 2019)
Nieuwsbericht
Bam Infra Winnaar Innovatie Award 2019 - Infra Relatiedagen Hardenberg 2020 op 4, 5 en 6 februari
Weblogposting
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Artikel
Rijkswaterstaat start met aangepast selectiebeleid bij aanbestedingen GWW
Nieuwsbericht
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Interview met Anne Koudstaal van KWS over PlasticRoad
Artikel
Proef met Treinalert: meld overlast in de trein per sms of app
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Schiphol en Nederlandse bouwbedrijven gaan strategische samenwerking aan
Nieuwsbericht
Kabinet zet in op groenere benzine
Nieuwsbericht
Wereldwijde aanpak weerextremen en gevolgen klimaatverandering hard nodig
Nieuwsbericht
Aan de slag voor meer fietsers in Gelderland
Nieuwsbericht
Van Veldhoven haalt circulaire kopgroep naar Nederland
Nieuwsbericht








[Banners]