Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 19-09-2018



Toestemming Flixbus voor langeafstandvervoer in Noord-Brabant




Flixbus mag toch openbaar vervoer gaan verzorgen in Noord-Brabant. Dat hebben Gedeputeerde Staten besloten. Eerder had de provincie een verzoek van Flixbus om vervoer tussen onder andere Amsterdam, Eindhoven en Eindhoven-Airport aan te bieden afgewezen. Dit zou volgens de wet oneerlijke concurrentie betekenen voor de vervoerders Arriva en Hermes die het OV in Brabant volgens de concessie aanbieden. Na een recente uitspraak van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven heeft het provinciebestuur besloten Flixbus toch toestemming te geven om op acht langeafstandverbindingen vervoer in Brabant aan te bieden.

Vervoerder Flixbus en ook Eurolines bieden openbaar vervoer aan tussen regio's en Europese landen. Tot enkele jaren geleden bleef dit volledig commerciële vervoer beperkt tot ritten van en naar het buitenland. Nu willen de vervoerders ook binnen Nederlandse regio's en plaatsen vervoer aanbieden en dan met name op routes en tussen plaatsen waar veel vraag naar vervoer is. Dat staat op gespannen voet met de nationale wetgeving die geldt voor openbaar vervoer in de Wet personenvervoer 2000 en raakt ook direct de contractafspraken die de provincie bij het verlenen van de OV-concessie maakt met vervoerders om openbaar vervoer aan te bieden.

Concurrentie
De provincie Noord-Brabant wil met haar OV-concessie de bereikbaarheid, leefbaarheid en toegankelijkheid van heel Brabant verbeteren. Dat betekent dat vervoerders die het OV in Brabant aanbieden niet alleen rijden op routes met veel reizigers waar de reizigers-brengster hoog zijn. Vervoerders als Hermes en Arriva die de OV-concessies verzorgen zijn verplicht ook vervoer aan te bieden waar minder reizigers zijn en waar de kosten dus veel hoger zijn dan de opbrengsten. In een eerder besluit van de provincie op basis van de Wet personenvervoer 2000 had het provinciebestuur besloten dat Flixbus niet mocht gaan rijden op dezelfde drukke routes die Hermes en Arriva al in de dienstregeling aanbieden.

Aangevochten
Flixbus vocht dit besluit aan en recent oordeelde het College van Beroep voor het Bedrijfsleven dat het aanbod van Flixbus inderdaad voldoende verschilt van de routes in de OV-concessie van Hermes en Arriva. De provincie heeft daarop besloten voor acht aanvragen toch ontheffing te geven. Het gaat daarbij onder andere om de routes Den Haag - Rotterdam - Eindhoven Airport - Eindhoven Station, Zandvoort - Haarlem - Amsterdam - Eindhoven Airport - Eindhoven Station - Roermond en Almere - Amsterdam Bijlmer - Kaatsheuvel (Efteling) - Brussel.

Meer opties voor reiziger
Gedeputeerde Christophe van der Maat is blij dat de provincie nu toch een ontheffing af kan geven aan Flixbus: 'Dit is geen makkelijke kwestie. We willen heel graag dat onze reizigers meer opties hebben om mee te kunnen reizen, maar we moeten ook waken voor oneerlijke concurrentie. We stellen aan onze concessie-vervoerders bijvoorbeeld hoge eisen als het gaat om schone voertuigen, toegankelijkheid van de bussen en een uniform betaalsysteem. Die eisen kunnen we niet stellen aan commerciële partijen. Maar deze partijen maken het wel makkelijker voor bezoekers om bijvoorbeeld vanuit de Randstad naar Brabant te reizen. Daarmee is het een aanvulling in het aanbod voor de reiziger en dat juichen we uiteraard toe. Om te voorkomen dat de concessie-vervoerders omzet mislopen is het voor Flixbus niet toegestaan dat reizigers bijvoorbeeld bij Eindhoven Station instappen en bij Eindhoven Airport weer uitstappen. Voor die routes zijn al prima buslijnen beschikbaar. Al met al is de reiziger hier het beste mee bediend.'


Deel dit artikel:                   





Eerste kabel voor aansluiting windparken op zee Borssele bereikt kust
Nieuwsbericht
Verleggingen kabels en leidingen A27 van start
Nieuwsbericht
Nederland en Niedersachsen gaan samen voor schone Eems-Dollard
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland voorbereiden op drogere zomers
Nieuwsbericht
Droogteseizoen weer van start
Nieuwsbericht
Windparken aangesloten met verbindingen met hoogste capaciteit ter wereld
Nieuwsbericht
Bochtafsnijding vaargeul Holwerd-Ameland is klaar
Nieuwsbericht
TEC ondersteunt bij toekomstbestendig maken van tunnels in Amsterdam
Nieuwsbericht
Mogelijke problemen navigatieapparatuur
Nieuwsbericht
Pulse consortium voorkeursaanbieder Cross River Rail in Brisbane
Nieuwsbericht
Sneller uit de file met strategische inzet bergers
Nieuwsbericht
ParkeerVak 2019: Transitie in Mobiliteit & Parkeren
Nieuwsbericht
Lievense Holding investeert in energietransitie met Petersburg Consultants
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
RWS kijkt samen met TU Delft hoe zandige oevers Houtribdijk zich gedragen
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur voor de Bouwcampus
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verbetert contractdocumenten D&C-opdrachten
Nieuwsbericht
Europese subsidie voor Nederlandse infraprojecten
Nieuwsbericht
Limburg en RWS akkoord met verlengen overeenkomst Consortium Grensmaas
Nieuwsbericht








[Banners]