Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 18-09-2018



Reactie Bouwend Nederland op Miljoenennota 2019: het echte werk komt nog!




Nederland staat voor grote uitdagingen: aanpakken van de woningnood, congestie op de wegen, de verduurzaming, én een gezonde arbeidsmarkt. Nu het goed gaat met de economie, is de tijd rijp om te investeren in het groeivermogen van ons land. Bouwend Nederland is verheugd met de reparatie van enkele belangrijke pijnpunten uit de afgelopen jaren maar vertrouwt erop dat verdere investeringen snel volgen.

Zo is het goed dat de corporaties 100 miljoen euro krijgen via een extra korting op de verhuurdersheffing. Dit om de negatieve gevolgen van de Atad-richtlijn op de belastingdruk van corporaties te verlichten. Echter, het is slechts een deel van het bedrag dat nodig is voor de verduurzamingsambities in het Klimaatakkoord.

Extra geld voor infrastructuur
De groeiende economie brengt ook meer verkeersbewegingen met zich mee. Dat geldt zowel voor de wegen als voor het openbaar vervoer. We zien de files weer toenemen en de winter moet nog komen! Het is daarom goed dat de komende jaren 2 miljard extra beschikbaar komt voor infrastructuur. Dat geld is ook hard nodig, want er is de laatste jaren te weinig structureel onderhoud gepleegd aan onze wegen en kunstwerken. Juist voor economische groei is het belangrijk dat we heel Nederland bereikbaar houden.
Bouwend Nederland is daarom blij met de compensatiemaatregel voor de lopende Publiek Private Samenwerkings-projecten om de gevolgen van de ATAD-richtlijn te neutraliseren. Door deze richtlijn dreigden de grote langjarige PPS-constructies failliet te gaan waardoor sommige overheidsgebouwen en wegen dicht zouden moeten. Voor nieuwe projecten is er helaas geen geld gereserveerd. Dat betekent dat aanleg van nieuwe infrastructuur en bouw van overheidsgebouwen via PPS duurder wordt, of in sommige gevallen zelfs onmogelijk.

Regie op de woningmarkt
Bouwend Nederland is verheugd over de ambities van minister Ollongren. Ze heeft voortvarend de Woonagenda gepresenteerd. De uitvoering vraagt echter dringend om meer regie zodat de productie van nieuwe woningen omhoog kan. Wonen is een grondrecht voor iedereen. Nu kan niet iedereen een passende woning vinden op de huidige overspannen koop- en huurmarkt.

In 2019 nog wel subsidie op BBL
Helaas zien we te weinig sociale maatregelen terugkomen in de begroting. Het is goed dat de subsidie op praktijkleren (BBL) er in elk geval in 2019 nog is. Echter, om vakmensen te interesseren voor de sector, is duidelijkheid over de lange termijn en behoud van de volledige subsidie noodzakelijk.

In deze begroting zien we ook geen oplossing terug voor de tweejarige loondoorbetaling bij ziekte. Een maatregel waar het MKB al jaren last van ondervindt en die het aantrekken van vast personeel remt. Het kabinet heeft toegezegd hiervoor een compensatie te treffen.

Groningen
Speciale aandacht vraagt Bouwend Nederland voor de situatie in Noordoost-Groningen. Het vertrouwen in het kabinetsbeleid is naar een dieptepunt gezakt volgens de laatste peilingen. Dat geldt voor de bewoners, en zeker ook voor onze bouwbedrijven. Veel bouwers staan al lange tijd klaar om met raad en daad voor een veilige woonomgeving te zorgen. Veel bedrijven hebben geïnvesteerd in concepten, opleiding etc; uitgaande van een bepaalde marktomvang. Het Rijk lijkt nu de markt fors te verkleinen. Bouwend Nederland pleit ook hier voor consistent en duidelijk meerjarenbeleid.

Fiscaalgedreven begroting schuift noodzakelijke investeringen vooruit
Deze begroting is vooral fiscaal gedreven. Belangrijke beslissingen worden doorgeschoven totdat er meer duidelijkheid is over de plannen voor het Klimaatakkoord, het nieuwe pensioenstelsel en de gevolgen van de Brexit. Bouwend Nederland vertrouwt erop dat na de behandeling van deze onderwerpen het kabinet voortvarend werk durft te maken van een gezonde woningmarkt, de verduurzamingsopgave en onze bereikbaarheid. Investeringen die noodzakelijk zijn om Nederland toekomstbestendig te houden.


Deel dit artikel:                   





Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
Sterkste omzetstijging bouwsector in meer dan tien jaar
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de fiets op station Eindhoven
Nieuwsbericht
Heijmans jaarcijfers 2018: positief resultaat over de gehele linie
Nieuwsbericht
Renovatie Waalbrug Nijmegen start in maart
Nieuwsbericht
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
Arcadis helpt bij ecologische impuls Maas
Nieuwsbericht
BAM realiseert winstverwachting 2018 met gecorrigeerd resultaat
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat publiceert meest recente editie inkoopplanning (feb 2019)
Nieuwsbericht
Bam Infra Winnaar Innovatie Award 2019 - Infra Relatiedagen Hardenberg 2020 op 4, 5 en 6 februari
Weblogposting
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Artikel
Rijkswaterstaat start met aangepast selectiebeleid bij aanbestedingen GWW
Nieuwsbericht
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel
Interview met Anne Koudstaal van KWS over PlasticRoad
Artikel
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef met Treinalert: meld overlast in de trein per sms of app
Nieuwsbericht








[Banners]