Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 18-09-2018



Reactie Bouwend Nederland op Miljoenennota 2019: het echte werk komt nog!




Nederland staat voor grote uitdagingen: aanpakken van de woningnood, congestie op de wegen, de verduurzaming, én een gezonde arbeidsmarkt. Nu het goed gaat met de economie, is de tijd rijp om te investeren in het groeivermogen van ons land. Bouwend Nederland is verheugd met de reparatie van enkele belangrijke pijnpunten uit de afgelopen jaren maar vertrouwt erop dat verdere investeringen snel volgen.

Zo is het goed dat de corporaties 100 miljoen euro krijgen via een extra korting op de verhuurdersheffing. Dit om de negatieve gevolgen van de Atad-richtlijn op de belastingdruk van corporaties te verlichten. Echter, het is slechts een deel van het bedrag dat nodig is voor de verduurzamingsambities in het Klimaatakkoord.

Extra geld voor infrastructuur
De groeiende economie brengt ook meer verkeersbewegingen met zich mee. Dat geldt zowel voor de wegen als voor het openbaar vervoer. We zien de files weer toenemen en de winter moet nog komen! Het is daarom goed dat de komende jaren 2 miljard extra beschikbaar komt voor infrastructuur. Dat geld is ook hard nodig, want er is de laatste jaren te weinig structureel onderhoud gepleegd aan onze wegen en kunstwerken. Juist voor economische groei is het belangrijk dat we heel Nederland bereikbaar houden.
Bouwend Nederland is daarom blij met de compensatiemaatregel voor de lopende Publiek Private Samenwerkings-projecten om de gevolgen van de ATAD-richtlijn te neutraliseren. Door deze richtlijn dreigden de grote langjarige PPS-constructies failliet te gaan waardoor sommige overheidsgebouwen en wegen dicht zouden moeten. Voor nieuwe projecten is er helaas geen geld gereserveerd. Dat betekent dat aanleg van nieuwe infrastructuur en bouw van overheidsgebouwen via PPS duurder wordt, of in sommige gevallen zelfs onmogelijk.

Regie op de woningmarkt
Bouwend Nederland is verheugd over de ambities van minister Ollongren. Ze heeft voortvarend de Woonagenda gepresenteerd. De uitvoering vraagt echter dringend om meer regie zodat de productie van nieuwe woningen omhoog kan. Wonen is een grondrecht voor iedereen. Nu kan niet iedereen een passende woning vinden op de huidige overspannen koop- en huurmarkt.

In 2019 nog wel subsidie op BBL
Helaas zien we te weinig sociale maatregelen terugkomen in de begroting. Het is goed dat de subsidie op praktijkleren (BBL) er in elk geval in 2019 nog is. Echter, om vakmensen te interesseren voor de sector, is duidelijkheid over de lange termijn en behoud van de volledige subsidie noodzakelijk.

In deze begroting zien we ook geen oplossing terug voor de tweejarige loondoorbetaling bij ziekte. Een maatregel waar het MKB al jaren last van ondervindt en die het aantrekken van vast personeel remt. Het kabinet heeft toegezegd hiervoor een compensatie te treffen.

Groningen
Speciale aandacht vraagt Bouwend Nederland voor de situatie in Noordoost-Groningen. Het vertrouwen in het kabinetsbeleid is naar een dieptepunt gezakt volgens de laatste peilingen. Dat geldt voor de bewoners, en zeker ook voor onze bouwbedrijven. Veel bouwers staan al lange tijd klaar om met raad en daad voor een veilige woonomgeving te zorgen. Veel bedrijven hebben geïnvesteerd in concepten, opleiding etc; uitgaande van een bepaalde marktomvang. Het Rijk lijkt nu de markt fors te verkleinen. Bouwend Nederland pleit ook hier voor consistent en duidelijk meerjarenbeleid.

Fiscaalgedreven begroting schuift noodzakelijke investeringen vooruit
Deze begroting is vooral fiscaal gedreven. Belangrijke beslissingen worden doorgeschoven totdat er meer duidelijkheid is over de plannen voor het Klimaatakkoord, het nieuwe pensioenstelsel en de gevolgen van de Brexit. Bouwend Nederland vertrouwt erop dat na de behandeling van deze onderwerpen het kabinet voortvarend werk durft te maken van een gezonde woningmarkt, de verduurzamingsopgave en onze bereikbaarheid. Investeringen die noodzakelijk zijn om Nederland toekomstbestendig te houden.


Deel dit artikel:                   





LTC Platform van Andes op GeoBusiness NL Plein tijdens InfraTech 2019
Weblogposting
Rogier van der Sande nieuwe voorzitter Unie van Waterschappen
Nieuwsbericht
Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Minister: Aanpassingen nodig voor terugkeer Stint op de weg
Nieuwsbericht
Overijssel voornemens werk aan Vechtdal Verbinding te gunnen aan BAM Infra
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg naar energieneutraliteit
Nieuwsbericht
Grootste omzetgroei transportsector in ruim 7 jaar
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Rijk, provincies, gemeenten en partners presenteren plan veilig verkeer
Nieuwsbericht
Nieuwe werkgeversvereniging sector waterschappen
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Stijgende waterstand grote rivieren
Nieuwsbericht
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Roermond Bereikbaar zet in op duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Meer agrarisch gebied wordt open natuurlijk terrein
Nieuwsbericht
Handleiding voor energiedata-uitwisseling beschikbaar
Nieuwsbericht
Boskalis gaat nieuwe N69 bouwen en maakt de weg energie-neutraal
Nieuwsbericht
Terug naar 2x1 rijstroken bij renovatie Waalbrug Nijmegen
Nieuwsbericht
Waterinnovatieprijs 2018 uitgereikt
Nieuwsbericht
Informatiecentrum N280 Roermond opent de deuren
Nieuwsbericht








[Banners]