Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 18-09-2018



Reactie Bouwend Nederland op Miljoenennota 2019: het echte werk komt nog!




Nederland staat voor grote uitdagingen: aanpakken van de woningnood, congestie op de wegen, de verduurzaming, én een gezonde arbeidsmarkt. Nu het goed gaat met de economie, is de tijd rijp om te investeren in het groeivermogen van ons land. Bouwend Nederland is verheugd met de reparatie van enkele belangrijke pijnpunten uit de afgelopen jaren maar vertrouwt erop dat verdere investeringen snel volgen.

Zo is het goed dat de corporaties 100 miljoen euro krijgen via een extra korting op de verhuurdersheffing. Dit om de negatieve gevolgen van de Atad-richtlijn op de belastingdruk van corporaties te verlichten. Echter, het is slechts een deel van het bedrag dat nodig is voor de verduurzamingsambities in het Klimaatakkoord.

Extra geld voor infrastructuur
De groeiende economie brengt ook meer verkeersbewegingen met zich mee. Dat geldt zowel voor de wegen als voor het openbaar vervoer. We zien de files weer toenemen en de winter moet nog komen! Het is daarom goed dat de komende jaren 2 miljard extra beschikbaar komt voor infrastructuur. Dat geld is ook hard nodig, want er is de laatste jaren te weinig structureel onderhoud gepleegd aan onze wegen en kunstwerken. Juist voor economische groei is het belangrijk dat we heel Nederland bereikbaar houden.
Bouwend Nederland is daarom blij met de compensatiemaatregel voor de lopende Publiek Private Samenwerkings-projecten om de gevolgen van de ATAD-richtlijn te neutraliseren. Door deze richtlijn dreigden de grote langjarige PPS-constructies failliet te gaan waardoor sommige overheidsgebouwen en wegen dicht zouden moeten. Voor nieuwe projecten is er helaas geen geld gereserveerd. Dat betekent dat aanleg van nieuwe infrastructuur en bouw van overheidsgebouwen via PPS duurder wordt, of in sommige gevallen zelfs onmogelijk.

Regie op de woningmarkt
Bouwend Nederland is verheugd over de ambities van minister Ollongren. Ze heeft voortvarend de Woonagenda gepresenteerd. De uitvoering vraagt echter dringend om meer regie zodat de productie van nieuwe woningen omhoog kan. Wonen is een grondrecht voor iedereen. Nu kan niet iedereen een passende woning vinden op de huidige overspannen koop- en huurmarkt.

In 2019 nog wel subsidie op BBL
Helaas zien we te weinig sociale maatregelen terugkomen in de begroting. Het is goed dat de subsidie op praktijkleren (BBL) er in elk geval in 2019 nog is. Echter, om vakmensen te interesseren voor de sector, is duidelijkheid over de lange termijn en behoud van de volledige subsidie noodzakelijk.

In deze begroting zien we ook geen oplossing terug voor de tweejarige loondoorbetaling bij ziekte. Een maatregel waar het MKB al jaren last van ondervindt en die het aantrekken van vast personeel remt. Het kabinet heeft toegezegd hiervoor een compensatie te treffen.

Groningen
Speciale aandacht vraagt Bouwend Nederland voor de situatie in Noordoost-Groningen. Het vertrouwen in het kabinetsbeleid is naar een dieptepunt gezakt volgens de laatste peilingen. Dat geldt voor de bewoners, en zeker ook voor onze bouwbedrijven. Veel bouwers staan al lange tijd klaar om met raad en daad voor een veilige woonomgeving te zorgen. Veel bedrijven hebben geïnvesteerd in concepten, opleiding etc; uitgaande van een bepaalde marktomvang. Het Rijk lijkt nu de markt fors te verkleinen. Bouwend Nederland pleit ook hier voor consistent en duidelijk meerjarenbeleid.

Fiscaalgedreven begroting schuift noodzakelijke investeringen vooruit
Deze begroting is vooral fiscaal gedreven. Belangrijke beslissingen worden doorgeschoven totdat er meer duidelijkheid is over de plannen voor het Klimaatakkoord, het nieuwe pensioenstelsel en de gevolgen van de Brexit. Bouwend Nederland vertrouwt erop dat na de behandeling van deze onderwerpen het kabinet voortvarend werk durft te maken van een gezonde woningmarkt, de verduurzamingsopgave en onze bereikbaarheid. Investeringen die noodzakelijk zijn om Nederland toekomstbestendig te houden.


Deel dit artikel:                   





TenneT beëindigt contracten met Heijmans-Europoles
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
Nieuwsbericht
Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught
Nieuwsbericht
Week van Ons Water in teken van extreem weer en wateroverlast
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Orderportefeuilles bouw met twee tiende maand gestegen
Nieuwsbericht
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Klimaatenvelop: 22,5 miljoen voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Hittewerende bekleding voor 5 tunnels
Nieuwsbericht
Nederlandse minister opent ITS Forum 2018
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Potentie thermische energie uit water groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Initiatief oplossing verkeersveiligheid N35
Nieuwsbericht
Meer deelauto's voor betere bereikbaarheid en schonere lucht
Nieuwsbericht
Rijk, regio en bedrijven: samenwerken aan vervoer van de toekomst
Nieuwsbericht
TenneT en Natuurmonumenten; duurzaam landschap onder hoogspanning
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Extra inzet Rijkswaterstaat op Duitse feestdagen
Nieuwsbericht
Minister staat Stints uit voorzorg niet meer toe op de openbare weg
Nieuwsbericht
Op weg naar 100 procent circulair wegmeubilair
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht








[Banners]