Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 07-09-2018



EIB: Sterke groei waterbouwmarkt in 2018 en 2019




De waterbouwmarkt maakt dit jaar en volgend jaar een sterke groei door met in totaal 10% toename in twee jaar tijd. De markt bereikt daarmee in 2019 een omvang van € 2,8 miljard. Rijkswaterstaat, goed voor 30% van de markt, investeert deze jaren meer in dijken, vaarwegen en kades. Bij de waterschappen (35% van de markt) nemen de investeringen in 2018 en 2019 af. Dit blijkt uit de marktstudie 'Opgaven en kansen voor de waterbouw 2018-2028' van het EIB in opdracht van de Vereniging van Waterbouwers.

Meer continuïteit op de markt geeft grote maatschappelijke voordelen
De waterbouwmarkt wordt in de komende jaren gekenmerkt door een grote mate van discontinuïteit, niet alleen door grote investeringsprogramma's, maar ook door veranderende opgaven en prioriteiten bij opdrachtgevers. Zo treden er grote fluctuaties op bij de waterschappen, waarbij één op de drie waterschappen veel meer gaat investeren dan in de afgelopen jaren, en ook één op de drie veel minder. Dit betekent een sterke discontinuïteit, ook op regionaal niveau. Deze sterke pieken en dalen bij de opdrachtgevers in de waterbouw zijn niet alleen inefficiënt vanuit het perspectief van budgettering, ze belemmeren ook de vooruitzichten voor meerjarige investeringen in innovaties door bedrijven en dragen niet bij aan de aantrekkelijkheid van de sector op de arbeidsmarkt.

Veel nieuw personeel nodig in 2018-2023
De komende jaren is weer veel nieuw personeel nodig om de grote maatschappelijke opgaven op het gebied van waterveiligheid, wateroverlast en ruimtelijk-economische ontwikkelingen (in totaal € 30 miljard in de komende tien jaar) te kunnen realiseren. Ook de vergrijzing bij de waterbouwbedrijven leidt tot veel vraag naar personeel. In totaal gaat het voor de periode 2018-2023 om 4.500 nieuwe werknemers. Het betreft steeds vaker functies in de projectstaf waaronder projectleiders, werkvoorbereiders, risico- en omgevingsmanagers. Deze verschuiving komt vooral voort uit de toepassing van geïntegreerde contractvormen door Rijkswaterstaat en de waterschappen, waarbij meer taken bij de marktpartijen komen te liggen, zoals ontwerp en communicatie.

Een toenemend deel van de waterbouwbedrijven ondervindt nu al knelpunten in de uitvoering door personeelstekorten. Daarnaast verwachten steeds meer waterbouwbedrijven (meer dan in de afgelopen 20 jaar) dat de afzetprijzen de komende tijd zullen stijgen. Deze trends geven grote druk op de beschikbare capaciteit en de financiële middelen in de komende jaren.

Het onderzoek geeft een aantal mogelijke oplossingen voor meer continuïteit in de komende jaren. In de eerste plaats is dit optimalisering van grote investeringsprogramma's door opdrachtgevers en markt gezamenlijk, met meer aandacht voor de benodigde uitvoeringscapaciteit. In de tweede plaats geeft betere en systematische informatievoorziening over toekomstige projecten de marktpartijen houvast voor de noodzakelijke investeringen. Dit speelt bijvoorbeeld op de markt van de waterschappen en Rijkswaterstaat.


Deel dit artikel:                   





Informatiebijeenkomsten start uitbreiding A1 Apeldoorn - Azelo fase 1
Nieuwsbericht
Tracébesluit N35 Nijverdal - Wierden vastgesteld
Nieuwsbericht
Directeur-Generaal Rijkswaterstaat Michèle Blom opent InfraTech2019
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Eerste herbruikbare viaduct in Nederland
Nieuwsbericht
Eerste Nederlandse sleephopperzuiger op LNG baggert in Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Heijmans aan de slag met doorstroming en bereikbaarheid Oosterhout-Dongen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat & Waddenacademie starten onderzoek plasticverontreiniging
Nieuwsbericht
BAM plant 150.000 bomen ter gelegenheid van 150ste verjaardag
Nieuwsbericht
Veilig 2018 ontluisterd door Bow Jubail morsing en watertaxi ongeval
Nieuwsbericht
InfraTech draait meer dan ooit om kennis
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Evenementenhal Hardenberg: Dé vakbeurs waar de complete infrabranche samenkomt!
Weblogposting
Eindhoven Airport & BAM: akkoord financiële afwikkeling parkeergarage
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Grote belangstelling marktpartijen voor deelname aan Mobility as a Service
Nieuwsbericht
Deel N33 minimaal eerste drie weekenden januari 2019 afgesloten
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Norm over verkeers- en bewegwijzeringsborden ter commentaar gepubliceerd
Nieuwsbericht
Kansrijke ideeën gezocht voor toekomst Noordersluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Rogier van der Sande nieuwe voorzitter Unie van Waterschappen
Nieuwsbericht
Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Minister: Aanpassingen nodig voor terugkeer Stint op de weg
Nieuwsbericht








[Banners]