Nieuwsbericht | Datum: 05-09-2018



ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam

Bron: Movares



Spoorbeheerder ProRail heeft advies- en ingenieursbureau Movares opdracht gegeven voor de engineering van de aanpassingen op de spoorcorridor Alkmaar - Amsterdam. Het raamcontract daartoe werd op 5 september in Utrecht getekend. Het project heeft een looptijd van zes jaar en vormt onderdeel van het landelijk Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). ProRail voert dit programma uit in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Het traject Alkmaar - Amsterdam behoort tot de drukste spoortrajecten in Nederland. In de toekomst gaan hier nog meer treinen rijden. Uiterlijk in 2028 moeten er zes intercity's per uur per richting rijden, dat zijn er nu 4. Tussen Amsterdam en Uitgeest wordt het aantal treinen uitgebreid van 4 sprinters per uur per richting naar 6. Om dit alles mogelijk te maken, moet het bestaande spoor worden aangepast.

Maatregelen
Meer treinen betekent dat er meer ruimte nodig is voor het opstellen van de treinstellen. Hiervoor worden de plannen verder uitgewerkt. Daarnaast worden op de gehele corridor de energievoorziening en beveiliging aangepast aan de toename van het aantal treinen. Ook worden veiligheidsmaatregelen getroffen op de overwegen. Verder wordt onderzocht of andere maatregelen nodig zijn, bijvoorbeeld vanwege geluid en trillingen. Eind 2024 is het project engineering PHS Alkmaar - Amsterdam volgens planning afgerond.


Deel dit artikel:                   





'OV-bedrijven moeten inzetten op betere communicatie'
Nieuwsbericht
2020: een planning op seconden
Nieuwsbericht
Openstelling Kapperallee en afsluiting Eefdesebrug later dan gepland
Nieuwsbericht
Grootste fietsenstalling ter wereld in Utrecht geopend
Nieuwsbericht
Modernisering stations tussen Alphen aan de Rijn en Gouda
Nieuwsbericht
Verwachting ElaadNL: driekwart van de bussen elektrisch in 2025
Nieuwsbericht
Renovatie Wantijbrug (N3) uitgesteld
Nieuwsbericht
Spoor inspecteren met beeldherkenning is kansrijk
Nieuwsbericht
A9 Badhoevedorp-Holendrecht voorlopig gegund aan VEENIX
Nieuwsbericht
Provincie en Overijsselse gemeenten willen geen vrachtwagenheffing op de N50 en A35
Nieuwsbericht
Opgelet! Ruim 3 weken aan het werk rond station Naarden-Bussum
Nieuwsbericht
Milieuwinst bereiken door de toepassing DuboCalc
Weblogposting
TenneT op schema met energietransitie
Nieuwsbericht
Oost- en Zuid-Nederland het droogst, wateraanvoer Maas en Rijn voldoende
Nieuwsbericht
Combinatie van werkzaamheden
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat koelt meerdere bruggen
Nieuwsbericht
Aan de slag met bronmaatregelen tegen stikstof, Brabant niet op slot
Nieuwsbericht
Transportbedrijven gezocht voor proef met 'bandenspanningsmeetdrempel' snelweg A16
Nieuwsbericht
Wissels verwisseld in Zwolle
Nieuwsbericht
Uitspraak Raad van State project A27/A12 Ring Utrecht
Nieuwsbericht
Nieuw: Boek over Functionele Veiligheid in de machinebouw!
Weblogposting
EIB: Sterke toename werkvoorraad utiliteitsbouw in mei
Nieuwsbericht
800 miljoen extra nodig voor regionale fietsroutes
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]