Fotografie: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 05-09-2018



TenneT: Balans op het hoogspanningsnet




Balans op het hoogspanningsnet met zonne- en windenergie, elektrische boilers en warmtenetten

TenneT gaat onderzoeken of het mogelijk is met decentraal (duurzaam) elektrisch vermogen deel te nemen aan de markt voor balans tussen vraag en aanbod op het Nederlandse hoogspanningsnet. Dit is de markt voor zogenoemd aFRR (automatic Frequency Restoration Reserve), ook bekend als regelvermogen. TenneT gaat dit doen met zeven marktpartijen: Engie, Enova, Escozon & Energie Samen, Next Kraftwerke & Jedlix, Scholt Energy & Enervalis, Sympower en Vandebron.

De pilot volgt op een eerdere testfase met energieleverancier Vandebron, wordt nu dus uitgebreid met zes nieuwe partijen én heeft een bredere onderzoeksopzet. Bronnen van waaruit de pilotpartijen regelvermogen (aFRR) willen gaan leveren zijn bijvoorbeeld: windenergie, zonneparken, WKK's, warmtenetten, elektrische auto's, elektrische boilers en elektrische pompen.

Tot op heden vindt het regelen van de balans vooral plaats door middel van conventionele elektriciteitscentrales. In de toekomst wordt ondersteuning vanuit decentrale bronnen steeds belangrijker. Ter voorbereiding op deze toekomst start TenneT deze aFRR pilot.

Om de juiste data tussen leveranciers van flexibel vermogen voor balanshandhaving en TenneT te kunnen uitwisselen, zullen binnen de pilot nieuwe datacommunicatietechnologieën worden getest. Ook gaan de pilotpartijen en TenneT zich buigen over geschikte methoden voor verificatie van de aFRR-levering uit een pool van duurzame decentrale bronnen.
Bij het selecteren van geschikte pilotpartners heeft TenneT gezocht naar een zo groot mogelijke verscheidenheid aan technologieën en assets.

Over balans en regelvermogen
Eén van de wettelijke taken van TenneT is de balanshandhaving van het gehele Nederlandse elektriciteitsnet. De vraag naar en het aanbod van elektriciteit moeten altijd in evenwicht zijn. TenneT realiseert dit door het afroepen van verschillende balansproducten, zoals FCR, aFRR en mFRR. Dit zijn voor de gehele EU gestandaardiseerde productnamen.

FCR wordt gebruikt voor corrigeren van balansverstoringen binnen enkele seconden tot 15 minuten. aFRR en mFRR worden gebruikt om vraag en aanbod in een tijdframe van een kwartier tot uren te ondersteunen. Dit ter opvang van bijvoorbeeld een uitgevallen centrale of een verkeerde verwachting van de hoeveelheid wind-of zonne-energie.

Het inzetten van alternatieve bronnen in de aFRR-markt is met de huidige specificaties en communicatietechnologie nog niet altijd mogelijk. Het doel van TenneT voor deze pilots is dan ook het onderzoeken en waar mogelijk reduceren van de barrières om regelvermogen op basis van decentraal (duurzaam) elektrisch vermogen aan te bieden. Hiermee wil TenneT borgen dat er ook in de toekomst voldoende leveranciers en flexibel vermogen zijn voor het balanceren van vraag en aanbod in Nederland.


Deel dit artikel:                   





Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Duurzaam bouwen aan de A6 tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost
Nieuwsbericht
Rijksoverheid investeert grootschalig in laadpunten elektrisch vervoer
Nieuwsbericht
Gemeente Den Haag winnaar MKB INFRA AanbestedingsAward 2019
Nieuwsbericht
InfraTechInnovatieprijs: PlasticRoad, Geo Kennis-op-Maat, Innovatieatelier
Nieuwsbericht
Informatiebijeenkomsten start uitbreiding A1 Apeldoorn - Azelo fase 1
Nieuwsbericht
Tracébesluit N35 Nijverdal - Wierden vastgesteld
Nieuwsbericht
Directeur-Generaal Rijkswaterstaat Michèle Blom opent InfraTech2019
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Eerste herbruikbare viaduct in Nederland
Nieuwsbericht
Eerste Nederlandse sleephopperzuiger op LNG baggert in Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Heijmans aan de slag met doorstroming en bereikbaarheid Oosterhout-Dongen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat & Waddenacademie starten onderzoek plasticverontreiniging
Nieuwsbericht
BAM plant 150.000 bomen ter gelegenheid van 150ste verjaardag
Nieuwsbericht
Veilig 2018 ontluisterd door Bow Jubail morsing en watertaxi ongeval
Nieuwsbericht
InfraTech draait meer dan ooit om kennis
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Evenementenhal Hardenberg: Dé vakbeurs waar de complete infrabranche samenkomt!
Weblogposting
Eindhoven Airport & BAM: akkoord financiële afwikkeling parkeergarage
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Grote belangstelling marktpartijen voor deelname aan Mobility as a Service
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Deel N33 minimaal eerste drie weekenden januari 2019 afgesloten
Nieuwsbericht








[Banners]