Lingense Alliantie komt op stoom in Geldermalsen

Foto: Ivo Ketelaar

De Lingense Alliantie, een samenwerkingsverband tussen ProRail, Dura Vermeer en Mobilis, is gestart met de uitvoering van het project Spoor Omgeving Geldermalsen (SOG). Dit omvat onder meer de aanleg van een eigen, vrijliggend spoor voor de MerwedeLingelijn en uitbreiding van de perrons op station Geldermalsen.

De LingenseAlliantie heeft sinds de zomer een eigen kantoor in Geldermalsen. Vanuit hier wordt hard gewerkt aan het afronden van de ontwerpen, aanvragen van vergunningen en opstellen van werkplannen. Ook vinden de eerste bodemonderzoeken en metingen plaats. Echt zichtbaar wordt het project dit najaar als de eerste werkzaamheden buiten gaan plaatsvinden.

Spooromgeving Geldermalsen

Het spoorwegnet moet geschikt worden gemaakt voor de huidige en toekomstige vraag van vervoerders en reizigers. Voor de lijn Amsterdam – Utrecht – Eindhoven zal het aantal intercity’s per uur, per richting toenemen van vier naar zes. Het aantal sprinters tussen Utrecht en Geldermalsen gaat van vier naar zes per uur, per richting. Om dit te kunnen realiseren zijn aanpassingen aan de bestaande infrastructuur noodzakelijk. In en om Geldermalsen wordt het spoor en het station daarom aangepast.

Planning en komende werkzaamheden

Het project loopt van 2018 t/m 2021. Vanaf september wordt er gestart met vooronderzoeken en inmetingen verspreid over het projectgebied. Vanaf november starten de voorbereidende werkzaamheden tussen de spoorwegovergangen Nieuwsteeg en Lingedijk in Tricht. Deze werkzaamheden concentreren zich direct naast het spoor aan de westelijke zijde. Werkzaamheden zijn het rooien van struiken en begroeiing, verleggen van een spoorsloot en de realisatie van een bouwweg.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Lingense Alliantie komt op stoom in Geldermalsen | Infrasite

Lingense Alliantie komt op stoom in Geldermalsen

Foto: Ivo Ketelaar

De Lingense Alliantie, een samenwerkingsverband tussen ProRail, Dura Vermeer en Mobilis, is gestart met de uitvoering van het project Spoor Omgeving Geldermalsen (SOG). Dit omvat onder meer de aanleg van een eigen, vrijliggend spoor voor de MerwedeLingelijn en uitbreiding van de perrons op station Geldermalsen.

De LingenseAlliantie heeft sinds de zomer een eigen kantoor in Geldermalsen. Vanuit hier wordt hard gewerkt aan het afronden van de ontwerpen, aanvragen van vergunningen en opstellen van werkplannen. Ook vinden de eerste bodemonderzoeken en metingen plaats. Echt zichtbaar wordt het project dit najaar als de eerste werkzaamheden buiten gaan plaatsvinden.

Spooromgeving Geldermalsen

Het spoorwegnet moet geschikt worden gemaakt voor de huidige en toekomstige vraag van vervoerders en reizigers. Voor de lijn Amsterdam – Utrecht – Eindhoven zal het aantal intercity’s per uur, per richting toenemen van vier naar zes. Het aantal sprinters tussen Utrecht en Geldermalsen gaat van vier naar zes per uur, per richting. Om dit te kunnen realiseren zijn aanpassingen aan de bestaande infrastructuur noodzakelijk. In en om Geldermalsen wordt het spoor en het station daarom aangepast.

Planning en komende werkzaamheden

Het project loopt van 2018 t/m 2021. Vanaf september wordt er gestart met vooronderzoeken en inmetingen verspreid over het projectgebied. Vanaf november starten de voorbereidende werkzaamheden tussen de spoorwegovergangen Nieuwsteeg en Lingedijk in Tricht. Deze werkzaamheden concentreren zich direct naast het spoor aan de westelijke zijde. Werkzaamheden zijn het rooien van struiken en begroeiing, verleggen van een spoorsloot en de realisatie van een bouwweg.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail