Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 20-08-2018



Recordaantal treinkilometers in nieuwe dienstregeling 2019

Bron: ProRail



Het wordt steeds voller op het Nederlandse spoor. Treinen rijden steeds meer en sneller om de verwachte groei van het aantal treinreizigers in de toekomst aan te kunnen. ProRail verdeelt jaarlijks de spoorcapaciteit onder alle vervoerders. Op maandag 20 augustus heeft de spoorbeheerder de capaciteitsverdeling voor de dienstregeling van 2019 bekendgemaakt.

Feiten en cijfers voor dienstregeling 2019
Ieder jaar is het een grote uitdaging om de dienstregeling voor alle vervoerders en reizigers nog verder te optimaliseren. Voor 2019 zijn er een aantal nieuwe ontwikkelingen, waaronder:
  • Naar verwachting zullen er in 2019 meer dan 2.2 miljoen reizigerstreinen rijden. Bij elkaar rijden die naar verwachting een recordaantal van ruim 165 miljoen treinkilometers. In 2004 waren dit er 'nog maar' 129 miljoen. Op dit moment staan er 8% meer goederentreinen ingepland in 2019 ten opzichte van 2018;
  • Er zijn iets minder werkzaamheden gepland in 2019 ten opzichte van 2018;
  • Er is een extra rijmogelijkheid op de hogesnelheidslijn. De intercity-direct van de Nederlandse Spoorwegen kan hier gebruik van maken. Daardoor ontstaat er meer ruimte op het reguliere spoor. Dat is voordelig voor het 'normale' treinverkeer;
  • De ICE naar Duitsland zal binnen Nederland sneller kunnen rijden. Dit levert tussen Amsterdam en Utrecht 3 minuten tijdswinst op;
  • ProRail verwelkomt Qbuzz als nieuwe reizigersvervoerder op het spoor. Zij zullen gaan rijden op de Merwedelinge-lijn in plaats van Arriva;

Tekort aan opstelcapaciteit
Waar meer treinen rijden is ook meer behoefte aan opstelplaatsen. Dit zijn parkeerplaatsen voor de treinen die niet worden gebruikt, of waar ze onderhouden kunnen worden. Op meerdere knelpunten in Nederland is een tekort aan opstelcapaciteit. Hier moet snel aan gewerkt worden. Om de opstelcapaciteit nu zo efficiënt mogelijk te gebruiken, zal het opstellen van een trein nu als dienst worden aangeboden. Hierdoor houdt ProRail beter zicht op de capaciteitsverdeling van de opstelplekken.

Grenzen van het systeem
ProRail loopt tegen de grenzen aan van het spoorsysteem in Nederland. De meer dan 7.300 kilometer aan spoor is nagenoeg vol en spoor bijleggen heeft weinig zin. Daar is ook simpelweg nauwelijks ruimte voor. Daarom is een continue innovatieslag noodzakelijk om ruimte te creëren op de bestaande spoorkilometers. Hierdoor kunnen er in de toekomst tóch meer en snellere treinen rijden.

Innovaties
ProRail werkt continu aan innovaties om het spoor klaar te stomen voor de toekomst. Om ruimte op het bestaande spoor te creëren zijn onder andere de volgende innovaties in ontwikkeling:
  • 'Time Table Redesign' > met deze handige tool kunnen we in de nabije toekomst nóg efficiënter treinen inplannen. Hierdoor kunnen treinen vaker 'adhoc' rijden, zonder dat hier omslachtige wijzigingen in de dienstregeling voor moeten worden uitgevoerd. 96% van de geplande goederentreinen wijzigen in tijd of plaats ten opzichte van de oorspronkelijke planning. Dit heeft te maken met de dynamische aard van goederenvervoer, zij weten vaak pas kort van te voren welke cargo ze gaan vervoeren.

    Door Time Table Redesign wordt de verdeling van capaciteit op het spoor verder geharmoniseerd in heel Europa. De Europese Commissie legt termijnen vast waarop de spoorcapaciteit verdeeld moet worden, met name als het gaat om de verdeling tussen rijden van treinen en werken aan het spoor.
  • Plannen in tienden van minuten > waar op dit moment de dienstregeling nog wordt ingepland met afgeronde minuten, gaat ProRail vanaf 2020 plannen in tienden van minuten. Het gaat hierbij om de interne dienstregelingsplanning, de reiziger zal hier niets van zien. Door te plannen in 6 seconden in plaats van hele minuten, kunnen treinen de dienstregeling die bekend is voor de reizigers, beter waarmaken. Hierdoor zullen treinen vanaf 2020 nóg meer op tijd rijden.

De rol van ProRail
ProRail is als onafhankelijke partij verantwoordelijk voor het verdelen van de beschikbare ruimte op het spoor. Ieder jaar wordt na een periode van plannen en overleg in augustus de capaciteitsverdeling door ProRail vastgesteld. ProRail verzorgt ook de verkeersleiding van het totale Nederlandse treinverkeer en vernieuwt en verbetert de spoorweginfrastructuur. Vervoerders plannen treinen en personeel in om de dienstregeling op het spoor mogelijk te maken.


Deel dit artikel:                   





Eerste kabel voor aansluiting windparken op zee Borssele bereikt kust
Nieuwsbericht
Verleggingen kabels en leidingen A27 van start
Nieuwsbericht
Nederland en Niedersachsen gaan samen voor schone Eems-Dollard
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland voorbereiden op drogere zomers
Nieuwsbericht
Droogteseizoen weer van start
Nieuwsbericht
Windparken aangesloten met verbindingen met hoogste capaciteit ter wereld
Nieuwsbericht
Bochtafsnijding vaargeul Holwerd-Ameland is klaar
Nieuwsbericht
TEC ondersteunt bij toekomstbestendig maken van tunnels in Amsterdam
Nieuwsbericht
Mogelijke problemen navigatieapparatuur
Nieuwsbericht
Pulse consortium voorkeursaanbieder Cross River Rail in Brisbane
Nieuwsbericht
Sneller uit de file met strategische inzet bergers
Nieuwsbericht
ParkeerVak 2019: Transitie in Mobiliteit & Parkeren
Nieuwsbericht
Lievense Holding investeert in energietransitie met Petersburg Consultants
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
RWS kijkt samen met TU Delft hoe zandige oevers Houtribdijk zich gedragen
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur voor de Bouwcampus
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verbetert contractdocumenten D&C-opdrachten
Nieuwsbericht
Europese subsidie voor Nederlandse infraprojecten
Nieuwsbericht
Limburg en RWS akkoord met verlengen overeenkomst Consortium Grensmaas
Nieuwsbericht








[Banners]