A58 bij Knooppunt Galder - Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 03-08-2018



Ruim 4 procent meer internationaal wegvervoer in 2017




In 2017 werd 199 miljoen ton goederen over de weg vervoerd van en naar Nederland. Dat is een stijging van 4,3 procent in vergelijking met een jaar eerder. Zowel vrachtauto's uit Nederland als vrachtauto's afkomstig uit het buitenland vervoerden meer in 2017. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Buitenlandse vrachtauto's vervoerden in 2017 95 miljoen ton goederen van en naar Nederland, een stijging van 5,1 procent ten opzichte van 2016. Bij Nederlandse vrachtauto's steeg dit transport met 3,5 procent. Voor de Nederlandse vrachtauto's was het, na twee jaren van krimp, voor het eerst dat het grensoverschrijdend vervoer weer toenam. Het aandeel van buitenlandse vrachtauto's in het vervoerd gewicht nam vorig jaar opnieuw toe. Tussen 2008 en 2017 is dit aandeel gestegen van 38 naar 48 procent. Vooral vrachtauto's uit Midden- en Oost-Europa (MOE-landen) vervoerden meer van en naar Nederland. Tussen 2008 en 2017 is het vervoerde gewicht van en naar Nederland door MOE-landen bijna verdrievoudigd.

Bilateraal vervoer
Het internationale vervoer door Nederlandse vrachtauto's bestaat voornamelijk uit bilateraal vervoer. Van het grensoverschrijdend vervoerd gewicht in 2017 door Nederlandse vrachtauto's werd 92 procent in Nederland geladen of gelost. Bij vrachtauto's uit Midden- en Oost-Europese landen lag het aandeel van het bilaterale vervoer in 2017 op 61 procent. Bij vrachtauto's uit Roemenië was dit aandeel met 35 procent het laagst. Van de in Nederland geladen goederen werd maar 10 procent naar Roemenië vervoerd. Twee derde van de goederen was bestemd voor Duitsland, België en Frankrijk.

Meer Poolse vrachtauto's
Vrachtauto's uit de overige Europese landen rijden, net als Nederlandse vrachtauto's, voornamelijk internationaal van en naar hun eigen land (gemiddeld 91 procent). In 2017 vervoerden Belgische en Duitse vrachtauto's samen 40 procent van het vervoerde gewicht van en naar Nederland, in 2008 was dat nog 62 procent. Het aandeel van Belgische trucks halveerde bijna in deze periode. Duitse vrachtauto's vervoerden in 2017 26,5 miljoen ton goederen van en naar Nederland en hadden daarmee een aandeel van 28 procent. Het aandeel door Poolse vrachtauto's vervoerd gewicht is tussen 2008 en 2017 gestegen van 11 naar 27 procent en is nu bijna even groot als dat van Duitsland. Vrachtauto's uit Polen vervoerden 25,4 miljoen ton van en naar Nederland in 2017.

Meer informatie
Lees het originele bericht hier.




Deel dit artikel:                   





Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Minister: Aanpassingen nodig voor terugkeer Stint op de weg
Nieuwsbericht
Grootste omzetgroei transportsector in ruim 7 jaar
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Rijk, provincies, gemeenten en partners presenteren plan veilig verkeer
Nieuwsbericht
Nieuwe werkgeversvereniging sector waterschappen
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Stijgende waterstand grote rivieren
Nieuwsbericht
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
Roermond Bereikbaar zet in op duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Meer agrarisch gebied wordt open natuurlijk terrein
Nieuwsbericht
Handleiding voor energiedata-uitwisseling beschikbaar
Nieuwsbericht
Boskalis gaat nieuwe N69 bouwen en maakt de weg energie-neutraal
Nieuwsbericht
Terug naar 2x1 rijstroken bij renovatie Waalbrug Nijmegen
Nieuwsbericht
Waterinnovatieprijs 2018 uitgereikt
Nieuwsbericht
Informatiecentrum N280 Roermond opent de deuren
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Volg bij Andes korte gebruikerstraining 'LTC TVM in de praktijk' tijdens Vakbeurs Mobiliteit
Weblogposting
CO2-uitstoot ProRail in 2017 gedaald
Nieuwsbericht








[Banners]