Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 03-08-2018



Meer internationaal goederentransport per spoor




In 2017 werd in totaal ruim 41 miljoen ton goederen van, naar en door Nederland vervoerd per goederentrein. Daarvan had ruim 93 procent een buitenlandse laad- en/of losplaats. Het aandeel internationaal vervoer is daarmee verder toegenomen. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

Tussen 2007 en 2017 steeg het totale goederenvervoer per spoor met 0,5 miljoen ton naar 41,2 miljoen ton. Dat is een toename van 1,2 procent, die terug te voeren is op de groei van het internationale goederenvervoer. Dit nam in de periode 2007-2017 toe van 35 miljoen ton naar 38 miljoen ton. In dezelfde periode daalde het binnenlandse spoorvervoer van ruim 5,5 miljoen ton binnen Nederland vervoerde goederen in 2007, naar ruim 2,7 miljoen ton in 2017. Het aandeel van het internationale goederenvervoer per spoor groeide van 86 procent in 2007 naar 93 procent in 2017.

Verschuiving in vervoerstromen per spoor
De stijging van het spoorvervoer wordt veroorzaakt door de toename van zowel de doorvoer als de aanvoer van goederen met een buitenlandse herkomst. Bij doorvoer worden goederen vervoerd over het Nederlandse spoor, maar vindt het laden en lossen in het buitenland plaats. Het aandeel doorvoer verdubbelde van 4 procent in 2007 naar 8 procent in 2017. Het aandeel aanvoer steeg in dezelfde periode van 22 naar 25 procent. De totale hoeveelheid goederen die vanuit Nederland naar het buitenland werd vervoerd is nauwelijks veranderd, van 24,7 miljoen ton goederen in 2007 naar 24,9 miljoen ton in 2017.

Duitsland belangrijkste vervoerspartner
De grootste partner voor zowel de afvoer als de aanvoer van goederen per spoor is Duitsland. Ruim 74 procent van de goederen gaat naar Duitsland en 49 procent van de aanvoer wordt er geladen. Ook nam dit aandeel in de afgelopen tien jaar toe. Op ruime afstand volgen Italië, België, Oostenrijk en Polen. Polen wordt de laatste jaren steeds belangrijker voor de aanvoer van goederen per spoor, het aandeel daar geladen goederen steeg van ruim 1 procent in 2007 naar 6 procent in 2017. Vanuit Polen worden vooral goederen in containers en graan aangevoerd.

Meer informatie
Lees het originele bericht hier.




Deel dit artikel:                   





Rijkswaterstaat publiceert meest recente editie inkoopplanning (feb 2019)
Nieuwsbericht
Bam Infra Winnaar Innovatie Award 2019 - Infra Relatiedagen Hardenberg 2020 op 4, 5 en 6 februari
Weblogposting
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Artikel
Rijkswaterstaat start met aangepast selectiebeleid bij aanbestedingen GWW
Nieuwsbericht
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Interview met Anne Koudstaal van KWS over PlasticRoad
Artikel
Proef met Treinalert: meld overlast in de trein per sms of app
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Schiphol en Nederlandse bouwbedrijven gaan strategische samenwerking aan
Nieuwsbericht
Kabinet zet in op groenere benzine
Nieuwsbericht
Wereldwijde aanpak weerextremen en gevolgen klimaatverandering hard nodig
Nieuwsbericht
Aan de slag voor meer fietsers in Gelderland
Nieuwsbericht
Van Veldhoven haalt circulaire kopgroep naar Nederland
Nieuwsbericht
Internationaal goederenvervoer binnenvaart neemt af
Nieuwsbericht
Nieuw op Infra Relatiedagen 2019: clustering van beurshallen
Weblogposting








[Banners]