Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 01-08-2018



Proef met gele overweg geslaagd

Bron: ProRail



Een proef in Baarn toonde aan dat een gele overweg het veiligheidsgevoel vergroot en weggebruikers de overweg met meer alertheid oversteekt. Deze proef wil ProRail de komende tijd ook op andere plekken in Nederland gaan uitproberen.

ProRail wil af van de overweg
Het beleid ten aanzien van overwegen van de afgelopen jaren heeft geleoid tot een reductie van het aantal incidenten en dodelijke slachtoffers. ProRail wil het aantal incidenten op overwegen en het aantal dodelijke slachtoffers dat hierbij valt, nóg verder naar beneden brengen.

Waarom zijn er overwegen?
Overwegen zijn geïntroduceerd na het ontstaan van de spoorwegen. Treinen reden met lagere snelheid en hoorde je van ver aankomen. Dat is tegenwoordig wel anders. Een trein rijdt met hoge snelheid en heeft geen mogelijkheid om tijdig te stoppen of uit te wijken. ProRail beschouwt mede daarom ook elke overweg als een 'gevaarlijk kruispunt'. Op de snelweg zijn gevaarlijke kruispunten allang uit den boze. Daar zijn alleen nog ongelijkvloerse kruisingen. Op het spoor lopen we daarin helaas nog ver achter.

Actie is nodig
Actie is ook nodig omdat we anders verwachten dat het aantal incidenten mogelijk weer gaat toenemen. Dit gelet op de verwachte toename van het aantal treinen en overweggebruikers en verhoging van de baanvaksnelheid. Elk incident is er een teveel. Een incident, zeker als hierbij dodelijke slachtoffers vallen, heeft veel impact op de direct betrokken, de omgeving, reizigers en spoorpersoneel.

Waarom wil ProRail van de overweg af?
Steeds vaker leidt het gedrag van de weggebruiker tot een incident op een overweg door bijvoorbeeld het rode licht te negeren of te slalommen. Dagelijks zijn er tien incidenten op of rond een overweg waardoor treinen vertraging oplopen.

Mede door deze incidenten is een overweg een van de grootste - zo niet de grootste bron van verstoringen van de treindienst. Zeker als je ook meeneemt dat de overweg in ongeveer 80% van de suïcide gevallen en spoorlopers gebruikt wordt als toegang tot het spoor. Ook vormen overwegen steeds meer een obstakel om de treinfrequentie en de baanvaksnelheid te verhogen. Het zogenaamde 'spoorboekloos' rijden is bijna onmogelijk op trajecten waar veel overwegen liggen.

Naar nul
Het bovenstaande is voor ProRail reden om te streven naar het tot 0 reduceren van het aantal overwegen en wel in eerste instantie op het reizigersnet. Hoe meer de verschillende treinen en andere weggebruikers van elkaar gescheiden worden, hoe veiliger en beter dit is voor de doorstroming van het treinverkeer en wegverkeer. Terugdringen van het aantal overwegen is geen gemakkelijke opgave. Dat is vooral een kwestie van lange adem. Nieuwe spoorlijnen worden al overwegvrij aangelegd. Nu is het zaak, ook op de rest van het net, een inhaalslag te maken. Jaarlijks pakt ProRail 30 overwegen aan. Dit tempo willen we de komende jaren gaan opvoeren.

Minder overwegen
ProRail zet in op minder overwegen. Te beginnen bij de gevaarlijkste; de zogenaamde de onbewaakte overwegen. Over drie jaar zijn deze grotendeels verdwenen. Ook gaan we scherper kijken naar andere bestaande overwegen. Zijn er andere, veilige overwegen in de buurt, dan proberen we deze samen met de lokale overheid integraal aan te passen en te vervangen door een tunnel of brug.

Verbeteren van de veiligheid
Met slimme innovaties en 'lik op stuk'-beleid pakken we in de tussentijd de veiligheid aan. Het afgelopen jaar hebben we succesvol een aantal innovaties uitgetest. De overweghulp is speciaal gericht op ouderen. Met slimme (flits)camera's hebben we het aantal suïcides kunnen terugdringen en weggebruikers en spoorlopers op heterdaad kunnen betrappen.

Ook hebben we geëxperimenteerd met gekleurde vakken en bewegwijzering bij overwegen. En dus de test in Baarn die aantoonde dat een gele overweg het veiligheidsgevoel vergrootte en weggebruikers de overweg met meer alertheid oversteekt. Deze proef willen we de komende tijd op andere plekken gaan uitproberen.


Deel dit artikel:                   





Uitspraak Raad van State project A27/A12 Ring Utrecht
Nieuwsbericht
Nieuw: Boek over Functionele Veiligheid in de machinebouw!
Weblogposting
EIB: Sterke toename werkvoorraad utiliteitsbouw in mei
Nieuwsbericht
800 miljoen extra nodig voor regionale fietsroutes
Nieuwsbericht
Beheersregime chroom-6 opgesteld
Nieuwsbericht
Mega-investering voor Evenementenhal Gorinchem met nieuwe hypermoderne beurshal: Next Level
Nieuwsbericht
Uitval werknemers ondergrondse infrastructuur kost jaarlijks bijna 100 miljoen euro
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Gemeente Hoorn en ondernemers tekenen open convenant voor sterke regio
Nieuwsbericht
Onderzoek naar bouwen boven het spoor
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen: Minder goederenvervoer via de weg
Nieuwsbericht
80 miljoen euro extra voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Extra bevoegdheden weginspecteurs: handhaven op vluchtstrook rijden en hoogteoverschrijding bij tunnels
Nieuwsbericht
ProRail test duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Nieuwe zwaaikom en aangepaste invaart Zwarte Schaar gereed
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen opent verbrede A6 Almere een jaar eerder dan gepland
Nieuwsbericht
Fors hogere kosten klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Snellere start treinverkeer na spoorincident
Nieuwsbericht
Groen licht voor tests met zelfrijdende voertuigen op de openbare weg
Nieuwsbericht
Aantal grotere verstoringen op het spoor fors gedaald
Nieuwsbericht
Neerslagtekort toegenomen, voldoende aanvoer van water
Nieuwsbericht
Relevante vaarinformatie Waddenzee overzichtelijk gebundeld in één app
Nieuwsbericht
Nog nooit zoveel vacatures in de bouwketen
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]