Nieuwsbericht | Datum: 26-07-2018



Tien jaar zand voor kustonderhoud en bouw




Rijkswaterstaat heeft voor de komende 10 jaar een ontgrondingsvergunning verkregen voor de winning van zand uit zee om daarmee de Nederlandse kust intact te houden en te versterken.

Bij de milieueffectrapportage (MER) die nodig is voor deze ontgrondingsvergunning trok Rijkswaterstaat samen op met Stichting La MER, die een vergelijkbaar milieueffectrapport nodig heeft voor het winnen van ophoogzand. De bedrijven die aangesloten zijn bij La MER kunnen nu met hun eigen milieueffectrapport de komende tien jaar vergunningen aanvragen voor het winnen van ophoogzand voor de bouw.

MER-samenwerking overheid en zandwinners
De komende 10 jaar wordt naar schatting 311 miljoen m3 zand op de Noordzee gewonnen: maximaal 161 miljoen m3 voor kustonderhoud en maximaal 150 miljoen m3 ophoogzand voor bouwwerkzaamheden. Voor het winnen van dergelijke hoeveelheden zand is een milieueffectrapport vereist, waarin (mogelijke) effecten op het milieu, bijvoorbeeld op natuur, bodem, water en leefomgeving in beeld worden gebracht. Omdat Rijkswaterstaat en Stichting La MER hiervoor een vergelijkbaar milieueffectrapport nodig hebben, werkten zij intensief samen bij het doorlopen van de procedure hiervoor.

Monitoring- en evaluatieprogramma
In de milieueffectrapportages zijn de resultaten gebruikt van een groot geologisch onderzoek op zee uit het Monitoring- en evaluatieprogramma (MEP) 2013-2017. Ònder meer als onderbouwing voor de geselecteerde zandwinzoekgebieden en als input voor modelberekeningen. Rijkswaterstaat en Stichting La MER gaan in het nieuwe Monitoring- en evaluatieprogramma (MEP) 2018-2027 gezamenlijk onderzoek doen. Naar onder andere de hoeveelheid slib die vrijkomt uit de bodem als gevolg van zandwinning en de invloed daarvan op schelpdieren en vogels die deze dieren eten. Ook wordt daarbij gekeken naar het ecologisch herstel van de zandwinvakken na afronding van de zandwinning.

Belang van beschikbaar zand
De duinen en stranden zijn de belangrijkste bescherming van Nederland tegen de zee. Door de wind, zee en stroming verdwijnt er zand van de kust. Ook verliezen de stranden terrein door de stijgende zeespiegel. Door regelmatig nieuw zand aan te brengen, blijft de kustlijn op natuurlijke wijze intact en groeien de duinen aan. Met de nieuwe ontgrondingsvergunning is Rijkswaterstaat de komende tien jaar verzekerd van voldoende zand voor het kustonderhoud. Ook voor Stichting La MER is de afronding van de milieueffectrapportage van groot belang. Hiermee kunnen de aangesloten bedrijven de komende 10 jaar ontgrondingsvergunningen aanvragen voor het winnen van ophoogzand voor bouwwerkzaamheden, bijvoorbeeld de aanleg van wegen.



Deel dit artikel:                   





Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Rijk, provincies, gemeenten en partners presenteren plan veilig verkeer
Nieuwsbericht
Nieuwe werkgeversvereniging sector waterschappen
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Stijgende waterstand grote rivieren
Nieuwsbericht
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Roermond Bereikbaar zet in op duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Meer agrarisch gebied wordt open natuurlijk terrein
Nieuwsbericht
Handleiding voor energiedata-uitwisseling beschikbaar
Nieuwsbericht
Boskalis gaat nieuwe N69 bouwen en maakt de weg energie-neutraal
Nieuwsbericht
Terug naar 2x1 rijstroken bij renovatie Waalbrug Nijmegen
Nieuwsbericht
Waterinnovatieprijs 2018 uitgereikt
Nieuwsbericht
Informatiecentrum N280 Roermond opent de deuren
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Volg bij Andes korte gebruikerstraining 'LTC TVM in de praktijk' tijdens Vakbeurs Mobiliteit
Weblogposting
CO2-uitstoot ProRail in 2017 gedaald
Nieuwsbericht
Andes: Koppeling met Mozard voor Midden-Drenthe
Weblogposting
Overheden investeren 600 miljoen in klimaatbestendig Nederland
Nieuwsbericht
Meer duurzaam en slim transport tussen Nederland en Noordrijn-Westfalen
Nieuwsbericht








[Banners]