Nijmegen krijgt een extra entree

Foto: Ivo Ketelaar

Pier Eringa bezocht gisteren gemeente Nijmegen. Het station gaan we namelijk flink verbeteren. Gisteren zijn handtekeningen gezet voor de aanleg van de extra entree aan de westzijde.

Overeenkomst tweede ingang station Nijmegen

Op 12 juli sloten staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastuctuur en Waterstaat en gemeente Nijmegen een overeenkomst over de realisatie van een tweede ingang, aan de westzijde van station Nijmegen. Directeur ProRail Pier Eringa was bij de ondertekening aanwezig.

Onthulling kunst

Alle partijen samen onthulden een 3D kunst-impressie van de nieuwe entree. De realisatie van de ingang maakt onderdeel uit van de aanpassingen aan het station die nodig zijn om de frequentie van het treinverkeer omhoog te brengen (Programma Hoogfreuent Spoor). ProRail voert dit programma uit in opdracht van het Rijk en zal ook de nieuwe entree aanleggen.

Entree westzijde

Het was een belangrijke wens voor Nijmegen om een ingang aan de westkant van het station te maken. Daarmee wordt het station beter bereikbaar voor de bewoners van Nijmegen-West en de nieuwbouwgebieden Waalfront en Waalsprong waar straks tienduizenden Nijmegenaren wonen.

PHS verbetering voor Nijmegen

Nijmegen is een belangrijk knooppunt van het spoor. Het maakt onder andere deel uit van het drukke traject Schiphol-Utrecht-Nijmegen (SUN). ProRail werkt in Nijmegen aan het landelijke Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). In 2028 kunnen reizigers elke 10 minuten een trein nemen, die ook sneller rijdt. In het kader van PHS verbetert ProRail de sporen en het station Nijmegen: Het station Nijmegen krijgt hiervoor onder meer een uitbreiding met een derde perron en uitbreiding van het aantal (rol)trappen en liften.

Nog meer investeren

Voor de gemeente Nijmegen en de Provincie Gelderland, is dit voorgenomen werk aanleiding om gezamenlijk nog meer op het station en de omgeving te investeren. Want vanwege de aanleg van een extra perron moeten we de tunnel in het station toch al doortrekken . Door de tunnel naar het nieuwe perron nog eens 30 meter langer te maken , ontstaat aan de westkant een tweede ingang.

Volwaardige entree

De westzijde heeft straks een volwaardige stationsentree, met een beheerde fietsenstalling die aansluit op de snelfietsroute tussen Graafseweg-Waalfront en een Kiss&Ride plek. De gemeente Nijmegen en de Provincie Gelderland reserveerden eerder al geld voor de ontwikkeling van een westelijke stationsingang en vorig jaar zijn ook al de eerste schetsen gemaakt.

Gebied herontwikkelen

De komst van een volwaardige westelijke entree biedt ook kansen voor het aangrenzende gebied. Het is de bedoeling dat het voormalige UWV-kantoor wordt gesloopt en dat dit gebied wordt herontwikkeld, passend in de nieuwe stedenbouwkundige structuur.

Overeenkomst, kosten en planning

Met de overeenkomst leggen we vast dat de realisatie van de tweede ingang onderdeel uitmaakt van de aanpassingen die ProRail doet aan station Nijmegen.. De aanpassingen op station Nijmegen worden in stappen gerealiseerd tussen 2019 en 2026.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Nijmegen krijgt een extra entree | Infrasite

Nijmegen krijgt een extra entree

Foto: Ivo Ketelaar

Pier Eringa bezocht gisteren gemeente Nijmegen. Het station gaan we namelijk flink verbeteren. Gisteren zijn handtekeningen gezet voor de aanleg van de extra entree aan de westzijde.

Overeenkomst tweede ingang station Nijmegen

Op 12 juli sloten staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastuctuur en Waterstaat en gemeente Nijmegen een overeenkomst over de realisatie van een tweede ingang, aan de westzijde van station Nijmegen. Directeur ProRail Pier Eringa was bij de ondertekening aanwezig.

Onthulling kunst

Alle partijen samen onthulden een 3D kunst-impressie van de nieuwe entree. De realisatie van de ingang maakt onderdeel uit van de aanpassingen aan het station die nodig zijn om de frequentie van het treinverkeer omhoog te brengen (Programma Hoogfreuent Spoor). ProRail voert dit programma uit in opdracht van het Rijk en zal ook de nieuwe entree aanleggen.

Entree westzijde

Het was een belangrijke wens voor Nijmegen om een ingang aan de westkant van het station te maken. Daarmee wordt het station beter bereikbaar voor de bewoners van Nijmegen-West en de nieuwbouwgebieden Waalfront en Waalsprong waar straks tienduizenden Nijmegenaren wonen.

PHS verbetering voor Nijmegen

Nijmegen is een belangrijk knooppunt van het spoor. Het maakt onder andere deel uit van het drukke traject Schiphol-Utrecht-Nijmegen (SUN). ProRail werkt in Nijmegen aan het landelijke Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). In 2028 kunnen reizigers elke 10 minuten een trein nemen, die ook sneller rijdt. In het kader van PHS verbetert ProRail de sporen en het station Nijmegen: Het station Nijmegen krijgt hiervoor onder meer een uitbreiding met een derde perron en uitbreiding van het aantal (rol)trappen en liften.

Nog meer investeren

Voor de gemeente Nijmegen en de Provincie Gelderland, is dit voorgenomen werk aanleiding om gezamenlijk nog meer op het station en de omgeving te investeren. Want vanwege de aanleg van een extra perron moeten we de tunnel in het station toch al doortrekken . Door de tunnel naar het nieuwe perron nog eens 30 meter langer te maken , ontstaat aan de westkant een tweede ingang.

Volwaardige entree

De westzijde heeft straks een volwaardige stationsentree, met een beheerde fietsenstalling die aansluit op de snelfietsroute tussen Graafseweg-Waalfront en een Kiss&Ride plek. De gemeente Nijmegen en de Provincie Gelderland reserveerden eerder al geld voor de ontwikkeling van een westelijke stationsingang en vorig jaar zijn ook al de eerste schetsen gemaakt.

Gebied herontwikkelen

De komst van een volwaardige westelijke entree biedt ook kansen voor het aangrenzende gebied. Het is de bedoeling dat het voormalige UWV-kantoor wordt gesloopt en dat dit gebied wordt herontwikkeld, passend in de nieuwe stedenbouwkundige structuur.

Overeenkomst, kosten en planning

Met de overeenkomst leggen we vast dat de realisatie van de tweede ingang onderdeel uitmaakt van de aanpassingen die ProRail doet aan station Nijmegen.. De aanpassingen op station Nijmegen worden in stappen gerealiseerd tussen 2019 en 2026.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail