Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 11-07-2018



Bijzondere duurzame betonbuizen in Nijmeegse grond




De fietsstraat in de Nijmeegse Haterseveldweg wordt een snelfietsroute. Daar wordt een vuilwaterriool aangelegd met bijzondere rioolbuizen die extra duurzaam zijn; ze zijn gemaakt met gerecycled betonpuin. Hiermee heeft Nijmegen de primeur om deze duurzame rioleringsbuizen toe te passen. Een gedeelte van de standaard grondstoffen van beton (grind) wordt vervangen door een speciaal geselecteerd betongranulaat uit bouw- en of sloopafval. De rioleringsbuizen worden projectmatig geproduceerd met voor dit project een vervangingspercentage van 10%.

Europese groene hoofdstad
Nijmegen heeft als Europese groene hoofdstad duurzaamheid hoog in het vaandel. 'Vooral sinds we in 2018 European Green Capital zijn, dragen we duurzaamheid extra uit. Toch zijn we in de stad al jaren bezig om bewuster met onze omgeving om te gaan. Dat doen we samen met bewoners, aannemers en leveranciers." Geert Hendriks, coördinator Duurzaamheid bij de gemeente, vervolgt: "We willen minder energie gebruiken, uitstoot van schadelijke stoffen voorkomen, duurzame en circulaire materialen gebruiken en een openbare ruimte creëren die mooi is, voor iedereen goed bruikbaar is en lang meegaat.'

Samenwerking
Duurzamer gaan werken en duurzamere materialen gebruiken doe je niet alleen. Nijmegen ondertekende daarom met een groot aantal andere partijen de Green Deal Grond-, Weg- en Waterbouw. Om structureel duurzamer te gaan werken onderzoeken deskundigen, leveranciers en grondstoffenproducenten samen in de Betonketen Arnhem Nijmegen naar mogelijkheden om beton innovatief te verduurzamen. Zo is ook het initiatief voor de duurzame buizen ontstaan. Deze buizen zijn door Betonindustrie De Hamer uit Nijmegen speciaal ontwikkeld voor het renovatieproject Hatertseveldweg. Als blijkt dat de buizen goed toepasbaar zijn, wordt dit materiaal ook toegepast in veel andere projecten in Nijmegen. Hiermee krijgt betonpuin en sloopafval een nuttig, hoogwaardig tweede gebruik en worden minder primaire grondstoffen gebruikt.

Vernieuwing
'Als het om vernieuwing gaat, moet je als opdrachtgever ook producten een kans willen geven. De rioolbuizen die we in Nijmegen gaan gebruiken voldoen aan alle eisen en landelijke certificatieprocedures die we normaal gesproken stellen, maar er is nog geen praktijkervaring met deze nieuwe buizen.' Geert Hendriks: "Innovaties zijn niet van vandaag op morgen gereed. Er moet veel getest worden voordat een nieuw product tot stand komt." William Josemanders van Betonindustrie De Hamer uit Nijmegen (onderdeel van de BTE Groep) vult aan: 'Je vervangt niet zomaar traditionele grondstoffen die worden gebruikt om beton te maken. Er worden hoge eisen gesteld aan betonproducten, deze zijn vastgelegd in verschillende keurmerken die de kwaliteit maar ook herbruikbaarheid in een tweede- of derde leven garanderen, hiermee gaan wij zorgvuldig om. Ook moet je bij innovaties altijd kijken dat de kwaliteit van het beton geborgd blijft en wat de innovatie doet met de eigenschappen van beton. Dit hebben we met alle betrokken partijen van te voren in kaart gebracht.'




Deel dit artikel:                   





Blankenburgverbinding mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Nederland treedt toe tot wereldwijde circulaire kopgroep
Nieuwsbericht
Eindhoven Airport proefcasus voor duurzame ontwikkeling luchtvaart
Nieuwsbericht
TenneT eerste partner in Electrical Sustainable Power Lab (ESP Lab)
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat compenseert 140 ha natuur voor verbreding A6 Almere
Nieuwsbericht
Start aanleg groen gas booster
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
TenneT geeft bedrijven rekentool voor grootschalige opslag elektriciteit
Nieuwsbericht
Temperatuurgevoelige producten vragen om extra aandacht
Weblogposting
Arcadis, Berenschot en Posad winnen 9 raamcontracten van IenW
Nieuwsbericht
Windpark Fryslân mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag investeert in automatisch vervoer
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag gunt EBS busvervoer Haaglanden streek
Nieuwsbericht
Bijzondere duurzame betonbuizen in Nijmeegse grond
Nieuwsbericht
RWS: Onderhoud Lemmer-Delfzijl voorlopig naar combinatie Dynniq-Heijmans
Nieuwsbericht
Oproep deelname normontwikkeling Klimaatadaptatie
Nieuwsbericht
Betonakkoord ondertekend, nu aan de slag
Nieuwsbericht
Asfaltdag 2018 op dinsdag 11 december
Nieuwsbericht
The Future Mobility Network en Vakbeurs Mobiliteit ondertekenen partnership
Weblogposting
ITS Forum 2018: Verkeersmanagement in een dynamische wereld
Weblogposting
Stichting RIONED en Wateropleidingen tekenen samenwerkingsovereenkomst
Nieuwsbericht








[Banners]