Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 11-07-2018



Bijzondere duurzame betonbuizen in Nijmeegse grond




De fietsstraat in de Nijmeegse Haterseveldweg wordt een snelfietsroute. Daar wordt een vuilwaterriool aangelegd met bijzondere rioolbuizen die extra duurzaam zijn; ze zijn gemaakt met gerecycled betonpuin. Hiermee heeft Nijmegen de primeur om deze duurzame rioleringsbuizen toe te passen. Een gedeelte van de standaard grondstoffen van beton (grind) wordt vervangen door een speciaal geselecteerd betongranulaat uit bouw- en of sloopafval. De rioleringsbuizen worden projectmatig geproduceerd met voor dit project een vervangingspercentage van 10%.

Europese groene hoofdstad
Nijmegen heeft als Europese groene hoofdstad duurzaamheid hoog in het vaandel. 'Vooral sinds we in 2018 European Green Capital zijn, dragen we duurzaamheid extra uit. Toch zijn we in de stad al jaren bezig om bewuster met onze omgeving om te gaan. Dat doen we samen met bewoners, aannemers en leveranciers." Geert Hendriks, coördinator Duurzaamheid bij de gemeente, vervolgt: "We willen minder energie gebruiken, uitstoot van schadelijke stoffen voorkomen, duurzame en circulaire materialen gebruiken en een openbare ruimte creëren die mooi is, voor iedereen goed bruikbaar is en lang meegaat.'

Samenwerking
Duurzamer gaan werken en duurzamere materialen gebruiken doe je niet alleen. Nijmegen ondertekende daarom met een groot aantal andere partijen de Green Deal Grond-, Weg- en Waterbouw. Om structureel duurzamer te gaan werken onderzoeken deskundigen, leveranciers en grondstoffenproducenten samen in de Betonketen Arnhem Nijmegen naar mogelijkheden om beton innovatief te verduurzamen. Zo is ook het initiatief voor de duurzame buizen ontstaan. Deze buizen zijn door Betonindustrie De Hamer uit Nijmegen speciaal ontwikkeld voor het renovatieproject Hatertseveldweg. Als blijkt dat de buizen goed toepasbaar zijn, wordt dit materiaal ook toegepast in veel andere projecten in Nijmegen. Hiermee krijgt betonpuin en sloopafval een nuttig, hoogwaardig tweede gebruik en worden minder primaire grondstoffen gebruikt.

Vernieuwing
'Als het om vernieuwing gaat, moet je als opdrachtgever ook producten een kans willen geven. De rioolbuizen die we in Nijmegen gaan gebruiken voldoen aan alle eisen en landelijke certificatieprocedures die we normaal gesproken stellen, maar er is nog geen praktijkervaring met deze nieuwe buizen.' Geert Hendriks: "Innovaties zijn niet van vandaag op morgen gereed. Er moet veel getest worden voordat een nieuw product tot stand komt." William Josemanders van Betonindustrie De Hamer uit Nijmegen (onderdeel van de BTE Groep) vult aan: 'Je vervangt niet zomaar traditionele grondstoffen die worden gebruikt om beton te maken. Er worden hoge eisen gesteld aan betonproducten, deze zijn vastgelegd in verschillende keurmerken die de kwaliteit maar ook herbruikbaarheid in een tweede- of derde leven garanderen, hiermee gaan wij zorgvuldig om. Ook moet je bij innovaties altijd kijken dat de kwaliteit van het beton geborgd blijft en wat de innovatie doet met de eigenschappen van beton. Dit hebben we met alle betrokken partijen van te voren in kaart gebracht.'




Deel dit artikel:                   





Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
Sterkste omzetstijging bouwsector in meer dan tien jaar
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de fiets op station Eindhoven
Nieuwsbericht
Heijmans jaarcijfers 2018: positief resultaat over de gehele linie
Nieuwsbericht
Renovatie Waalbrug Nijmegen start in maart
Nieuwsbericht
Arcadis helpt bij ecologische impuls Maas
Nieuwsbericht
BAM realiseert winstverwachting 2018 met gecorrigeerd resultaat
Nieuwsbericht
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat publiceert meest recente editie inkoopplanning (feb 2019)
Nieuwsbericht
Bam Infra Winnaar Innovatie Award 2019 - Infra Relatiedagen Hardenberg 2020 op 4, 5 en 6 februari
Weblogposting
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Circulaire ondernemers krijgen hulp om door te breken
Nieuwsbericht
€16,9 miljoen voor sterkere Friese IJsselmeerkust
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Artikel
Rijkswaterstaat start met aangepast selectiebeleid bij aanbestedingen GWW
Nieuwsbericht
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel








[Banners]