Nieuwsbericht | Datum: 03-07-2018



Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer

Bron: ProRail



Nederland wordt steeds voller en de vraag om duurzame mobiliteit blijft toenemen. Het spoor zelf is al één van de duurzaamste vormen van vervoer. ProRail kijkt voortdurend hoe het nóg duurzamer kan. Bijvoorbeeld door over bestaande spoorlijnen zo veel mogelijk treinen te laten rijden, gaan we zuinig om met de schaarse ruimte in Nederland.

Het spoor is 'slank'
In vergelijking met de snelweg neemt het spoor relatief weinig ruimte in beslag. Neem nu het traject Amsterdam-Utrecht. Tussen Abcoude en Breukelen is de A2 grofweg 80 meter breed en het spoor 40 meter. Het spoor is dus twee keer zo 'slank' als de snelweg. Het spoor biedt veel capaciteit. Sinds kort rijden er tussen Amsterdam en Utrecht tien intercity's en vier sprinters per uur. Dat betekent ruimte voor circa 17.000 reizigers per uur. De A2 is vijf banen breed en heeft een capaciteit van gemiddeld 10.000 reizigers per uur. Het spoor kan op dit traject dus 70% meer reizigers vervoeren dan de snelweg, op de helft van de ruimte.

Een frisse blik
Hogere treinfrequenties tussen steden vangen een deel van de groei op. Maar veel van de knelpunten zitten op de korte reisafstanden, in en rond de steden. Daarvoor is het nodig om met een frisse blik naar alle beschikbare infrastructuur en ruimte te kijken en alle opties open te onderzoeken. Kunnen we bijvoorbeeld verschillende vervoersoorten slim aan elkaar koppelen? En kunnen we de fiets een nóg grotere rol geven zodat je bijvoorbeeld met je fiets tot op het perron of zo de trein in kan rijden? Dan kunnen we misschien nog slimmer omgaan met onze schaarse ruimte.

Wil jij ons ook helpen om deze klus te klaren? Ga dan naar werkenbijprorail.nl en bekijk deze mooie film:







Deel dit artikel:                   





'OV-bedrijven moeten inzetten op betere communicatie'
Nieuwsbericht
Bereken de begaanbaarheid van bouwterreinen
Weblogposting
2020: een planning op seconden
Nieuwsbericht
Openstelling Kapperallee en afsluiting Eefdesebrug later dan gepland
Nieuwsbericht
Grootste fietsenstalling ter wereld in Utrecht geopend
Nieuwsbericht
Modernisering stations tussen Alphen aan de Rijn en Gouda
Nieuwsbericht
Verwachting ElaadNL: driekwart van de bussen elektrisch in 2025
Nieuwsbericht
Renovatie Wantijbrug (N3) uitgesteld
Nieuwsbericht
Spoor inspecteren met beeldherkenning is kansrijk
Nieuwsbericht
A9 Badhoevedorp-Holendrecht voorlopig gegund aan VEENIX
Nieuwsbericht
Provincie en Overijsselse gemeenten willen geen vrachtwagenheffing op de N50 en A35
Nieuwsbericht
Opgelet! Ruim 3 weken aan het werk rond station Naarden-Bussum
Nieuwsbericht
Milieuwinst bereiken door de toepassing DuboCalc
Weblogposting
TenneT op schema met energietransitie
Nieuwsbericht
Oost- en Zuid-Nederland het droogst, wateraanvoer Maas en Rijn voldoende
Nieuwsbericht
Combinatie van werkzaamheden
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat koelt meerdere bruggen
Nieuwsbericht
Aan de slag met bronmaatregelen tegen stikstof, Brabant niet op slot
Nieuwsbericht
Transportbedrijven gezocht voor proef met 'bandenspanningsmeetdrempel' snelweg A16
Nieuwsbericht
Wissels verwisseld in Zwolle
Nieuwsbericht
Uitspraak Raad van State project A27/A12 Ring Utrecht
Nieuwsbericht
Nieuw: Boek over Functionele Veiligheid in de machinebouw!
Weblogposting
EIB: Sterke toename werkvoorraad utiliteitsbouw in mei
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]