Nieuwsbericht | Datum: 03-07-2018



Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer

Bron: ProRail



Nederland wordt steeds voller en de vraag om duurzame mobiliteit blijft toenemen. Het spoor zelf is al één van de duurzaamste vormen van vervoer. ProRail kijkt voortdurend hoe het nóg duurzamer kan. Bijvoorbeeld door over bestaande spoorlijnen zo veel mogelijk treinen te laten rijden, gaan we zuinig om met de schaarse ruimte in Nederland.

Het spoor is 'slank'
In vergelijking met de snelweg neemt het spoor relatief weinig ruimte in beslag. Neem nu het traject Amsterdam-Utrecht. Tussen Abcoude en Breukelen is de A2 grofweg 80 meter breed en het spoor 40 meter. Het spoor is dus twee keer zo 'slank' als de snelweg. Het spoor biedt veel capaciteit. Sinds kort rijden er tussen Amsterdam en Utrecht tien intercity's en vier sprinters per uur. Dat betekent ruimte voor circa 17.000 reizigers per uur. De A2 is vijf banen breed en heeft een capaciteit van gemiddeld 10.000 reizigers per uur. Het spoor kan op dit traject dus 70% meer reizigers vervoeren dan de snelweg, op de helft van de ruimte.

Een frisse blik
Hogere treinfrequenties tussen steden vangen een deel van de groei op. Maar veel van de knelpunten zitten op de korte reisafstanden, in en rond de steden. Daarvoor is het nodig om met een frisse blik naar alle beschikbare infrastructuur en ruimte te kijken en alle opties open te onderzoeken. Kunnen we bijvoorbeeld verschillende vervoersoorten slim aan elkaar koppelen? En kunnen we de fiets een nóg grotere rol geven zodat je bijvoorbeeld met je fiets tot op het perron of zo de trein in kan rijden? Dan kunnen we misschien nog slimmer omgaan met onze schaarse ruimte.

Wil jij ons ook helpen om deze klus te klaren? Ga dan naar werkenbijprorail.nl en bekijk deze mooie film:







Deel dit artikel:                   





Verwijderen begroeiing voor aanleg natuurvriendelijke Maasoevers
Nieuwsbericht
Berijdbare zonnepanelen nu ook op rijksweg getest
Nieuwsbericht
Klimaatbegroting 2019 Eindhoven: CO2 uitstoot daalt sterker dan verwacht
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
VNG-reactie op Rijksbegroting: in het belang van de inwoners
Nieuwsbericht
Toestemming Flixbus voor langeafstandvervoer in Noord-Brabant
Nieuwsbericht
OnderhoudNL over Miljoenennota: 'Kostenstijging remt groei'
Nieuwsbericht
IPO: Gezamenlijke provincies rekenen op vertrouwen kabinet
Nieuwsbericht
KNV: Kabinet, denk groter als het gaat om mobiliteit
Nieuwsbericht
Miljoenennota 2019: Investeren & voorbereiden op de toekomst van Nederland
Nieuwsbericht
Prinsjesdag 2018: EZK investeert in een duurzaam en ondernemend Nederland
Nieuwsbericht
Reactie UNETO-VNI op Miljoenennota: meer investeren in de energietransitie
Nieuwsbericht
Waterschappen willen snelheid in klimaatbeleid
Nieuwsbericht
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Nederland Maritiem Land: Een uitdagend jaar voor de maritieme sector
Nieuwsbericht
Deltaprogramma 2019, Nederland tijdig aanpassen aan klimaatverandering
Nieuwsbericht
Prinsjesdag 2018: Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Nieuwsbericht
Reactie Bouwend Nederland op Miljoenennota 2019: het echte werk komt nog!
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
VNG: In het belang van onze inwoners
Nieuwsbericht
Tiny Forest verbindt buurt met natuur
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Provincie Limburg: Mono: ongestoord onderweg
Nieuwsbericht








[Banners]