Nieuwsbericht | Datum: 03-07-2018



Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer

Bron: ProRail



Nederland wordt steeds voller en de vraag om duurzame mobiliteit blijft toenemen. Het spoor zelf is al één van de duurzaamste vormen van vervoer. ProRail kijkt voortdurend hoe het nóg duurzamer kan. Bijvoorbeeld door over bestaande spoorlijnen zo veel mogelijk treinen te laten rijden, gaan we zuinig om met de schaarse ruimte in Nederland.

Het spoor is 'slank'
In vergelijking met de snelweg neemt het spoor relatief weinig ruimte in beslag. Neem nu het traject Amsterdam-Utrecht. Tussen Abcoude en Breukelen is de A2 grofweg 80 meter breed en het spoor 40 meter. Het spoor is dus twee keer zo 'slank' als de snelweg. Het spoor biedt veel capaciteit. Sinds kort rijden er tussen Amsterdam en Utrecht tien intercity's en vier sprinters per uur. Dat betekent ruimte voor circa 17.000 reizigers per uur. De A2 is vijf banen breed en heeft een capaciteit van gemiddeld 10.000 reizigers per uur. Het spoor kan op dit traject dus 70% meer reizigers vervoeren dan de snelweg, op de helft van de ruimte.

Een frisse blik
Hogere treinfrequenties tussen steden vangen een deel van de groei op. Maar veel van de knelpunten zitten op de korte reisafstanden, in en rond de steden. Daarvoor is het nodig om met een frisse blik naar alle beschikbare infrastructuur en ruimte te kijken en alle opties open te onderzoeken. Kunnen we bijvoorbeeld verschillende vervoersoorten slim aan elkaar koppelen? En kunnen we de fiets een nóg grotere rol geven zodat je bijvoorbeeld met je fiets tot op het perron of zo de trein in kan rijden? Dan kunnen we misschien nog slimmer omgaan met onze schaarse ruimte.

Wil jij ons ook helpen om deze klus te klaren? Ga dan naar werkenbijprorail.nl en bekijk deze mooie film:







Deel dit artikel:                   





Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur voor de Bouwcampus
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verbetert contractdocumenten D&C-opdrachten
Nieuwsbericht
Europese subsidie voor Nederlandse infraprojecten
Nieuwsbericht
Limburg en RWS akkoord met verlengen overeenkomst Consortium Grensmaas
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Van Nieuwenhuizen geeft startsein voor aanleg A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Bezoek RioleringsVakdagen; dé verbindende vakbeurs voor de rioleringsbranche!
Weblogposting
Keynote lezing Helga van Leur tijdens kennisrijk Aqua Nederland Vakbeurs en RioleringsVakdagen
Weblogposting
EIB: Werkvoorraad woningbouw opnieuw gestegen
Nieuwsbericht
Nieuw kennistheater op RioleringsVakdagen 2019
Weblogposting
Minister en regio kiezen voor verbreding van de A20 bij Gouda
Nieuwsbericht
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Kolencentrale Hemweg volgend jaar dicht
Nieuwsbericht
Onderhoud Nederrijnbrug A50 gegund
Nieuwsbericht
Randweg Baarle al voor de zomer open voor verkeer
Nieuwsbericht
Vacature: Project engineer CC RAIL
Weblogposting
Wegtransport profiteert van toegenomen bouwactiviteit
Nieuwsbericht
Meer zand voor West-Zeeuws-Vlaanderen
Nieuwsbericht
Directiebenoeming bij BAM International
Nieuwsbericht








[Banners]