Vertraging aanleg nieuwe zeesluis IJmuiden

Zicht op Zeesluis IJmuiden - Foto: Ivo Ketelaar

De aanleg van de nieuwe zeesluis IJmuiden loopt een vertraging op van 27 maanden. Tijdens de bouw bleek dat er aanpassingen nodig waren in de constructie van de deurkassen.

De scheepvaart zal geen last ondervinden van de vertraging, want tot aan de oplevering van de nieuwe sluis blijft de Noordersluis nu langer in bedrijf. Naar verwachting kunnen de eerste schepen uiterlijk eind januari 2022 gebruik maken van de nieuwe zeesluis IJmuiden.

Aannemersconsortium OpenIJ (BAM en VolkerWessels) bracht in december 2017 naar buiten dat deze aanpassingen nodig zijn. De afgelopen periode zijn de gevolgen van de problemen met de deurkassen in kaart gebracht. Externe deskundigen hebben de planning en de technische constructie ervan beoordeeld. De uitkomst is dat de deurkassen met aanpassingen volgens de caissonmethode gebouwd kunnen worden, maar dat er wel meer tijd voor nodig is.

Caissonmethode

De schaal waarop de caissonmethode in IJmuiden zal worden gebruikt is uniek in de wereld. Centimeter voor centimeter zullen straks deurkassen met het formaat van een flink gebouw in de grond zakken tot een diepte van 23 m. De voorbereiding van het afzinken gaat meer tijd in beslag nemen. Er worden nu hulpconstructies gebouwd, om het caisson tijdens het afzinken stabiel te houden. Deze worden na het afzinkproces weer afgebroken. De wanden van het caisson aan zeezijde zijn op dit moment nagenoeg op hoogte. Het afzinken van dit caisson start nog in de zomer van 2018.

Bouw zeesluis IJmuiden gaat onverminderd door

De afgelopen periode is, naast de noodzakelijke aanpassingen in de deurkassen, doorgewerkt aan de overige onderdelen van de zeesluis. Zo vordert de aanleg van de kolkwanden en wordt in Zuid-Korea momenteel de laatste hand gelegd aan de fabricage van de sluisdeuren. De deuren komen naar verwachting eind van dit jaar aan in Nederland. Daarnaast wordt er gewerkt aan het Sluis Operatie Centrum (bediengebouw) en is recent het nieuwe geleidewerk tussen de Middensluis en de nieuwe zeesluis aangebracht.

Noordersluis

Rijkswaterstaat brengt op dit moment in kaart welke aanvullende maatregelen nodig zijn voor het operationeel houden van de Noordersluis. Naar de toekomst van de Noordersluis op langere termijn loopt sinds begin 2017 een onderzoek. Naar verwachting zullen de eerste resultaten van dit onderzoek halverwege 2019 bekend zijn.

Nieuwe grote zeesluis IJmuiden

Om ruimte te bieden aan steeds groter wordende zeeschepen, wordt sinds 2016 gewerkt aan de bouw van de grootste zeesluis ter wereld. De zeesluis zorgt getijde-onafhankelijk voor een vlotte en veilige bereikbaarheid van de havens en bedrijven langs het Noordzeekanaal. De nieuwe sluis wordt 500 m lang, 70 m breed en 18 m diep. Het project is een samenwerkingsverband van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam, Havenbedrijf Amsterdam NV en de gemeente Velsen. Aannemersconsortium OpenIJ bouwt de nieuwe zeesluis in opdracht van Rijkswaterstaat.

Invloed op afsluiting sluizenroute

De nieuwe planning heeft, zoals het er nu naar uitziet, geen invloed op de periode van afsluiting van de sluizenroute. In april 2019 gaat de sluizenroute weer open voor verkeer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat

Vertraging aanleg nieuwe zeesluis IJmuiden | Infrasite

Vertraging aanleg nieuwe zeesluis IJmuiden

Zicht op Zeesluis IJmuiden - Foto: Ivo Ketelaar

De aanleg van de nieuwe zeesluis IJmuiden loopt een vertraging op van 27 maanden. Tijdens de bouw bleek dat er aanpassingen nodig waren in de constructie van de deurkassen.

De scheepvaart zal geen last ondervinden van de vertraging, want tot aan de oplevering van de nieuwe sluis blijft de Noordersluis nu langer in bedrijf. Naar verwachting kunnen de eerste schepen uiterlijk eind januari 2022 gebruik maken van de nieuwe zeesluis IJmuiden.

Aannemersconsortium OpenIJ (BAM en VolkerWessels) bracht in december 2017 naar buiten dat deze aanpassingen nodig zijn. De afgelopen periode zijn de gevolgen van de problemen met de deurkassen in kaart gebracht. Externe deskundigen hebben de planning en de technische constructie ervan beoordeeld. De uitkomst is dat de deurkassen met aanpassingen volgens de caissonmethode gebouwd kunnen worden, maar dat er wel meer tijd voor nodig is.

Caissonmethode

De schaal waarop de caissonmethode in IJmuiden zal worden gebruikt is uniek in de wereld. Centimeter voor centimeter zullen straks deurkassen met het formaat van een flink gebouw in de grond zakken tot een diepte van 23 m. De voorbereiding van het afzinken gaat meer tijd in beslag nemen. Er worden nu hulpconstructies gebouwd, om het caisson tijdens het afzinken stabiel te houden. Deze worden na het afzinkproces weer afgebroken. De wanden van het caisson aan zeezijde zijn op dit moment nagenoeg op hoogte. Het afzinken van dit caisson start nog in de zomer van 2018.

Bouw zeesluis IJmuiden gaat onverminderd door

De afgelopen periode is, naast de noodzakelijke aanpassingen in de deurkassen, doorgewerkt aan de overige onderdelen van de zeesluis. Zo vordert de aanleg van de kolkwanden en wordt in Zuid-Korea momenteel de laatste hand gelegd aan de fabricage van de sluisdeuren. De deuren komen naar verwachting eind van dit jaar aan in Nederland. Daarnaast wordt er gewerkt aan het Sluis Operatie Centrum (bediengebouw) en is recent het nieuwe geleidewerk tussen de Middensluis en de nieuwe zeesluis aangebracht.

Noordersluis

Rijkswaterstaat brengt op dit moment in kaart welke aanvullende maatregelen nodig zijn voor het operationeel houden van de Noordersluis. Naar de toekomst van de Noordersluis op langere termijn loopt sinds begin 2017 een onderzoek. Naar verwachting zullen de eerste resultaten van dit onderzoek halverwege 2019 bekend zijn.

Nieuwe grote zeesluis IJmuiden

Om ruimte te bieden aan steeds groter wordende zeeschepen, wordt sinds 2016 gewerkt aan de bouw van de grootste zeesluis ter wereld. De zeesluis zorgt getijde-onafhankelijk voor een vlotte en veilige bereikbaarheid van de havens en bedrijven langs het Noordzeekanaal. De nieuwe sluis wordt 500 m lang, 70 m breed en 18 m diep. Het project is een samenwerkingsverband van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam, Havenbedrijf Amsterdam NV en de gemeente Velsen. Aannemersconsortium OpenIJ bouwt de nieuwe zeesluis in opdracht van Rijkswaterstaat.

Invloed op afsluiting sluizenroute

De nieuwe planning heeft, zoals het er nu naar uitziet, geen invloed op de periode van afsluiting van de sluizenroute. In april 2019 gaat de sluizenroute weer open voor verkeer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat