Zicht op Zeesluis IJmuiden - Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 03-07-2018



Vertraging aanleg nieuwe zeesluis IJmuiden




De aanleg van de nieuwe zeesluis IJmuiden loopt een vertraging op van 27 maanden. Tijdens de bouw bleek dat er aanpassingen nodig waren in de constructie van de deurkassen.

De scheepvaart zal geen last ondervinden van de vertraging, want tot aan de oplevering van de nieuwe sluis blijft de Noordersluis nu langer in bedrijf. Naar verwachting kunnen de eerste schepen uiterlijk eind januari 2022 gebruik maken van de nieuwe zeesluis IJmuiden.

Aannemersconsortium OpenIJ (BAM en VolkerWessels) bracht in december 2017 naar buiten dat deze aanpassingen nodig zijn. De afgelopen periode zijn de gevolgen van de problemen met de deurkassen in kaart gebracht. Externe deskundigen hebben de planning en de technische constructie ervan beoordeeld. De uitkomst is dat de deurkassen met aanpassingen volgens de caissonmethode gebouwd kunnen worden, maar dat er wel meer tijd voor nodig is.

Caissonmethode
De schaal waarop de caissonmethode in IJmuiden zal worden gebruikt is uniek in de wereld. Centimeter voor centimeter zullen straks deurkassen met het formaat van een flink gebouw in de grond zakken tot een diepte van 23 m. De voorbereiding van het afzinken gaat meer tijd in beslag nemen. Er worden nu hulpconstructies gebouwd, om het caisson tijdens het afzinken stabiel te houden. Deze worden na het afzinkproces weer afgebroken. De wanden van het caisson aan zeezijde zijn op dit moment nagenoeg op hoogte. Het afzinken van dit caisson start nog in de zomer van 2018.

Bouw zeesluis IJmuiden gaat onverminderd door
De afgelopen periode is, naast de noodzakelijke aanpassingen in de deurkassen, doorgewerkt aan de overige onderdelen van de zeesluis. Zo vordert de aanleg van de kolkwanden en wordt in Zuid-Korea momenteel de laatste hand gelegd aan de fabricage van de sluisdeuren. De deuren komen naar verwachting eind van dit jaar aan in Nederland. Daarnaast wordt er gewerkt aan het Sluis Operatie Centrum (bediengebouw) en is recent het nieuwe geleidewerk tussen de Middensluis en de nieuwe zeesluis aangebracht.

Noordersluis
Rijkswaterstaat brengt op dit moment in kaart welke aanvullende maatregelen nodig zijn voor het operationeel houden van de Noordersluis. Naar de toekomst van de Noordersluis op langere termijn loopt sinds begin 2017 een onderzoek. Naar verwachting zullen de eerste resultaten van dit onderzoek halverwege 2019 bekend zijn.

Nieuwe grote zeesluis IJmuiden
Om ruimte te bieden aan steeds groter wordende zeeschepen, wordt sinds 2016 gewerkt aan de bouw van de grootste zeesluis ter wereld. De zeesluis zorgt getijde-onafhankelijk voor een vlotte en veilige bereikbaarheid van de havens en bedrijven langs het Noordzeekanaal. De nieuwe sluis wordt 500 m lang, 70 m breed en 18 m diep. Het project is een samenwerkingsverband van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam, Havenbedrijf Amsterdam NV en de gemeente Velsen. Aannemersconsortium OpenIJ bouwt de nieuwe zeesluis in opdracht van Rijkswaterstaat.

Invloed op afsluiting sluizenroute
De nieuwe planning heeft, zoals het er nu naar uitziet, geen invloed op de periode van afsluiting van de sluizenroute. In april 2019 gaat de sluizenroute weer open voor verkeer.


Deel dit artikel:                   





Eerste kabel voor aansluiting windparken op zee Borssele bereikt kust
Nieuwsbericht
Verleggingen kabels en leidingen A27 van start
Nieuwsbericht
Nederland en Niedersachsen gaan samen voor schone Eems-Dollard
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland voorbereiden op drogere zomers
Nieuwsbericht
Droogteseizoen weer van start
Nieuwsbericht
Windparken aangesloten met verbindingen met hoogste capaciteit ter wereld
Nieuwsbericht
Bochtafsnijding vaargeul Holwerd-Ameland is klaar
Nieuwsbericht
TEC ondersteunt bij toekomstbestendig maken van tunnels in Amsterdam
Nieuwsbericht
Mogelijke problemen navigatieapparatuur
Nieuwsbericht
Pulse consortium voorkeursaanbieder Cross River Rail in Brisbane
Nieuwsbericht
Sneller uit de file met strategische inzet bergers
Nieuwsbericht
ParkeerVak 2019: Transitie in Mobiliteit & Parkeren
Nieuwsbericht
Lievense Holding investeert in energietransitie met Petersburg Consultants
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
RWS kijkt samen met TU Delft hoe zandige oevers Houtribdijk zich gedragen
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur voor de Bouwcampus
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verbetert contractdocumenten D&C-opdrachten
Nieuwsbericht
Europese subsidie voor Nederlandse infraprojecten
Nieuwsbericht
Limburg en RWS akkoord met verlengen overeenkomst Consortium Grensmaas
Nieuwsbericht








[Banners]