Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 02-07-2018



Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter




De provincie heeft bij elf Brabantse gemeenten een onderzoek verricht naar de veiligheidsmaatregelen langs het spoor, gelet op het transport van gevaarlijke stoffen. Uit het onderzoek blijkt dat gemeenten op bepaalde aspecten de veiligheid moeten verbeteren. De provincie vraagt alle 29 'spoorgemeenten' in Noord-Brabant om met behulp van dit onderzoek na te gaan of, en zo ja hoe zij de veiligheid kunnen verbeteren.

Het merendeel van de onderzochte gemeenten heeft voldoende aandacht voor externe veiligheid in bestemmingsplannen. Kanttekening daarbij is dat adviezen van de veiligheidsregio's niet altijd volledig verwerkt zijn. In de praktijk komt het voor dat geadviseerde maatregelen, zoals vluchtwegen of een opvanggoot naast het spoor, die moet voorkomen dat een gevaarlijke vloeistof zich kan verspreiden, niet terugkomen in het bestemmingsplan en daarmee ook niet in de praktijk aanwezig zijn.

Risicocommunicatie
De veiligheidsmaatregelen in en aan gebouwen worden vrijwel altijd gerealiseerd. Gebouwen dicht bij het spoor zijn onder andere uitgerust met speciaal brandwerend glas. Ook kunnen ventilatiesystemen worden uitgeschakeld als er een gifwolk nadert. Veiligheidsmaatregelen in de omgeving (openbare ruimte) worden daarentegen vaak niet gerealiseerd. Zo ontbreekt het bijvoorbeeld op sommige plekken langs het spoor aan voldoende extra brandkranen of is het spoor niet makkelijk te bereiken voor de brandweer. Bij alle gemeenten is geconstateerd dat actieve communicatie met bewoners en bedrijven over hoe te handelen bij een calamiteit op het spoor, beperkt plaatsvindt.

Toezicht
Na realisatie van een gebouw of oplevering van de openbare ruimte is er geen toezicht op het instandhouden van de veiligheidsmaatregelen. Bij het onderzoek bleek bijvoorbeeld dat technische voorzieningen, zoals een randmeldinstallatie, buiten gebruik waren of dat een vluchtweg gebarricadeerd was. Als zo'n situatie zich voordeed, is gemeente verzocht direct actie te ondernemen wat ook is gebeurd.

Uit eerdere onderzoeken is overigens gebleken dat de complexiteit van externe veiligheid en de bijbehorende rijksregelgeving een belangrijke oorzaak is voor het onvoldoende verwerken van externe veiligheid in de bestemmingsplannen.

Vervolg
De provincie gebruikt de resultaten van dit onderzoek in de eerste plaats om de 29 spoorgemeenten in Brabant handvatten aan te bieden om de veiligheid langs het spoor te verbeteren. Dit gebeurt onder meer door het organiseren van een themabijeenkomst over dit onderwerp. Daarnaast bewaakt de provincie vanuit haar rol als interbestuurlijk toezichthouder of de verbeterpunten door de gemeenten tijdig worden uitgevoerd. Ten slotte brengt de provincie de conclusies en aanbevelingen onder de aandacht bij lokale bestuurders, het Rijk en andere belanghebbenden instanties.


Deel dit artikel:                   





Informatiebijeenkomsten start uitbreiding A1 Apeldoorn - Azelo fase 1
Nieuwsbericht
Tracébesluit N35 Nijverdal - Wierden vastgesteld
Nieuwsbericht
Directeur-Generaal Rijkswaterstaat Michèle Blom opent InfraTech2019
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Eerste herbruikbare viaduct in Nederland
Nieuwsbericht
Eerste Nederlandse sleephopperzuiger op LNG baggert in Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Heijmans aan de slag met doorstroming en bereikbaarheid Oosterhout-Dongen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat & Waddenacademie starten onderzoek plasticverontreiniging
Nieuwsbericht
BAM plant 150.000 bomen ter gelegenheid van 150ste verjaardag
Nieuwsbericht
Veilig 2018 ontluisterd door Bow Jubail morsing en watertaxi ongeval
Nieuwsbericht
InfraTech draait meer dan ooit om kennis
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Evenementenhal Hardenberg: Dé vakbeurs waar de complete infrabranche samenkomt!
Weblogposting
Eindhoven Airport & BAM: akkoord financiële afwikkeling parkeergarage
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Grote belangstelling marktpartijen voor deelname aan Mobility as a Service
Nieuwsbericht
Deel N33 minimaal eerste drie weekenden januari 2019 afgesloten
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Norm over verkeers- en bewegwijzeringsborden ter commentaar gepubliceerd
Nieuwsbericht
Kansrijke ideeën gezocht voor toekomst Noordersluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Rogier van der Sande nieuwe voorzitter Unie van Waterschappen
Nieuwsbericht
Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Minister: Aanpassingen nodig voor terugkeer Stint op de weg
Nieuwsbericht








[Banners]