Zicht op de Maas, met overloopgebied - Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 04-06-2018



Innovatieve ontwerpstudie duurzame opties koel- en proceswater Chemelot




Innovatieve ontwerpstudie naar duurzame opties voor koel- en proceswater voor Chemelot

Utility leverancier USG Industrial Utilities, technologiepartner Sitech Services, Waterschapsbedrijf Limburg en advies- en ingenieursbureau Witteveen+Bos hebben het startsein gegeven voor een innovatieve ontwerpstudie naar duurzaam waterbeheer. De partijen onderzoeken de mogelijkheden om effluent, afkomstig van industriële afvalwaterzuiveringsinstallaties (IAZI) en rioolwaterzuiveringsinstallaties (RWZI), geschikt te maken voor koel- en proceswater voor industriepark Chemelot. Met deze studie wordt naar alternatieven gekeken om de afhankelijkheid van Maaswater uit het nabijgelegen Julianakanaal te verminderen en hergebruik van water verder te stimuleren. Het unieke aspect hiervan is de integratie van communale en industriële waterketens en de toepassing van duurzame technieken. Naar verwachting zijn de uitkomsten van deze ontwerpstudie aan het einde van dit jaar bekend.

Uit de waterbeschikbaarheidsmodellen van de overheid (Deltaprogramma Zoetwater) blijkt dat klimaatverandering in de toekomst (2050) kan gaan leiden tot een toename van waterstress in de regio Limburg. Waterstress houdt in dat de vraag naar zoetwater groter is dan de beschikbaarheid. Daarnaast gaat een lage waterafvoer van de Maas gepaard met een afnemende waterkwaliteit in het Julianakanaal waardoor de koeltorens en de demiwaterfabriek (die kanaalwater demineraliseert) met een lagere efficiency gaan opereren. Om voorbereid te zijn op een toekomst waarin waterstress kan optreden, zoekt Chemelot naar alternatieven om de afhankelijkheid van het water uit het Julianakanaal te verminderen. Dit is, in combinatie met ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen (www.chemelot.nl/duurzaamheid) de basis van de ontwerpstudie die de vier partijen in gezamenlijkheid gaan verrichten.

Duurzaam waterbeheer
´Chemelot wil graag invulling geven aan duurzaam waterbeheer, waarbij enerzijds efficiënt moet worden omgegaan met het beschikbare water en anderzijds de afhankelijkheid van het water uit het Julianakanaal vermindert. Effluent van de IAZI, aangevuld met effluent van RWZI's, kan fungeren als een duurzame waterbron die altijd beschikbaar is en geen last heeft van klimaat gerelateerde waterstress´, vertelt Sonny Schepers, senior Sustainability Engineer van USG Industrial Utilities. ´Daarnaast is het hergebruiken van effluent een voorbeeld van een circulaire oplossing waarbij een reststroom van de ene partij wordt ingezet als grondstof voor een andere partij. Hierdoor vermindert de druk op natuurlijke hulpbronnen. Dit past in de duurzaamheidsvisies van Chemelot en Waterschapsbedrijf Limburg´, vult Rein Dupont, bestuurder Waterschapsbedrijf Limburg aan. ´Een circulaire optie kan ook een bijdrage leveren aan vermindering van de restlozing uit de IAZI zuiveringsinstallatie naar de Maas. Bij lage waterafvoer van de Maas heeft dit een positief effect op de waterkwaliteit in de Maas´, zo besluit René Borman, verantwoordelijk voor de afvalwaterzuivering binnen Sitech Services.

Continuïteit garanderen
´Het op peil houden en bewaken van de waterproductie vraagt om veranderingen, vernieuwingen en innovaties´, vertelt Arjen van Nieuwenhuijzen, ontwerpleider duurzame watertechnologie van Witteveen+Bos aan. ´Om dat te bereiken zijn samenwerking, partnerships en een andere manieren van denken en handelen nodig. Want alleen door anders te redeneren, elkaar te prikkelen en verrassende toepassingen en vernieuwende technieken mogelijk te maken, kunnen we oplossingen bieden voor de steeds urgenter wordende waterstress. Met name circulair denken en ontwerpen is daarbij essentieel. De studie richt zich ook op stakeholderbelangen, omgevingsaspecten, maatschappelijke impact en de juridische mogelijkheden. Zonder juridische dekking en maatschappelijke acceptatie is elk technisch ontwerp onbruikbaar. De ontwerpstudie wordt uitgevoerd middels een innovatieve integrale ontwerpmethode van Witteveen+Bos waarbij uitgegaan wordt van zeven duurzame ontwerpprincipes. We verwachten dat deze innovatieve ontwerpstudie waardevolle inzichten zal bieden in mogelijkheden die hieraan een bijdrage kunnen leveren.´


Deel dit artikel:                   





Rivierherstel Gelderse Poort prachtvoorbeeld voor Europa
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
Veiligheid voorop bij introductie nieuwe technieken in de auto
Nieuwsbericht
Snorfiets mag naar de rijbaan
Nieuwsbericht
Ruim kwart huishoudens heeft geen motorvoertuig
Nieuwsbericht
Slimme prefab oplossing Consolis Spanbeton combineert technisch ingewikkelde constructie met slanke, ingetogen integraalbrug
Artikel
Rijkswaterstaat en provincie bundelen krachten voor slimme binnenvaart
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
TenneT & Vattenfall onderzoeken mogelijkheden verbinding offshore-stations
Nieuwsbericht
innogy & TenneT onderzoeken toekomstige aansluitingen Wind Power Hub
Nieuwsbericht
Contract met de combinatie KWS-Van Hattum Blankevoort getekend
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht








[Banners]