Nieuwsbericht | Datum: 23-05-2018



Haalbaarheidsonderzoek naar bypass voor scheepsverkeer naast Itaipudam




Een bypass voor scheepvaart naast een van 's werelds grootste dammen, de Itaipudam, biedt mogelijk een groot potentieel voor de ontwikkeling van de economie en verduurzaming van logistiek voor vijf Latijns-Amerikaanse landen. Daarom heeft beheermaatschappij Itaipu Binacional aan advies- en ingenieursbureau Witteveen+Bos de opdracht gegeven een haalbaarheidsstudie te doen naar een bypass door middel van sluizen, om scheepsverkeer mogelijk maken over de bovenloop van de Paraná-rivier op de grens tussen Brazilië en Paraquay. Naar verwachting zijn de uitkomsten van deze haalbaarheidsstudie eind juli 2018 bekend.

De Itaipudam is de grootste waterkrachtcentrale ter wereld met een unieke productiecapaciteit van duurzame energie en ook wel een van de zeven ingenieurswonderen van de moderne wereld genoemd door de American Society of Civil Engineers. De dam is 7,7 kilometer lang en de waterkrachtturbines produceerden in 2016 103 MWh duurzame energie, wat voldoende is voor 75 % van de nationale energiebehoefte van Paraguay en 17 % van de totale Braziliaanse energiebehoefte. Door de toename van transport de afgelopen tien jaar, besloot Itaipu Binacional een haalbaarheidsstudie uit te laten voeren naar een bypass voor scheepvaart bij de Itaipudam. Witteveen+Bos onderzoekt daartoe de technische, economische, ecologische en sociale haalbaarheid van deze bypass over de rivier de Paraná. Het onderzoek richt zich op het overbruggen van een hoogteverschil van 125 meter, wat mogelijk is met drie of vier sluizen en bestaat uit een technisch ontwerp, een analyse van de milieu- en sociale impact en een economische kosten-batenanalyse.

Economische groei en verduurzaming van logistiek
Met de groei van de economie zal ook de behoefte aan transport sterk toenemen. Een van de belangrijkste voordelen van de waterwegmodaliteit is dat het een duurzamere transportvorm is. Ter vergelijking: een konvooi van twintig binnenvaartschepen kan 30 duizend ton vervoeren met een brandstofverbruik van 5 liter/ton/km. Om dezelfde vracht te vervoeren, zijn 1200 vrachtwagens nodig met een brandstofverbruik van 218 liter/ton/km. Daarnaast is de waterweg Paraguay-Paraná een grote ontwikkelingskans voor vijf landen: Paraguay, Brazilië, Uruguay, Argentinië en Bolivia. Witteveen+Bos onderzoekt of het met een relatief kleine investering mogelijk is om wereldwijd concurrentievoordeel te creëren voor deze landen.

Complex vraagstuk
Paul Ravenstijn, projectmanager van Witteveen+Bos: 'Wij willen graag invulling geven aan duurzaam waterbeheer en energieopwekking enerzijds en duurzaam transport en economische ontwikkeling anderzijds. Daarnaast zijn rivieren kwetsbare ecosystemen die echter een belangrijke oplossing kunnen vormen bij klimaat- en milieuproblemen die verband houden met energieproductie, voedselzekerheid en mobiliteit. Dit maakt de studie complex en vergt specialistische kennis. Daarom werken we in het onderzoek voor de nautische haalbaarheid met fast-time simulaties in samenwerking met MARIN, 's werelds grootste onafhankelijk kennisinstituut voor de maritieme sector en voor de transportprognose met STC-Nestra/Gistran.' De studie richt zich ook op factoren die de sociale impact bepalen zoals stakeholderbelangen, omgevingsaspecten en maatschappelijke impact. Zonder maatschappelijke acceptatie is immers elk technisch ontwerp onbruikbaar. De haalbaarheidsstudie wordt uitgevoerd middels een innovatieve integraal-ontwerpmethode van Witteveen+Bos waarbij de zeven duurzame ontwerpprincipes daar waar mogelijk ingezet worden. Beide partijen onderschrijven de 17 UN Sustainable Development goals. Hiermee geven de partijen aan zich in te spannen om een einde te maken aan armoede en honger, de mensenrechten te beschermen en de gelijkheid van mannen en vrouwen te bevorderen.



Deel dit artikel:                   





Verwijderen begroeiing voor aanleg natuurvriendelijke Maasoevers
Nieuwsbericht
Berijdbare zonnepanelen nu ook op rijksweg getest
Nieuwsbericht
Klimaatbegroting 2019 Eindhoven: CO2 uitstoot daalt sterker dan verwacht
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
VNG-reactie op Rijksbegroting: in het belang van de inwoners
Nieuwsbericht
Toestemming Flixbus voor langeafstandvervoer in Noord-Brabant
Nieuwsbericht
OnderhoudNL over Miljoenennota: 'Kostenstijging remt groei'
Nieuwsbericht
IPO: Gezamenlijke provincies rekenen op vertrouwen kabinet
Nieuwsbericht
KNV: Kabinet, denk groter als het gaat om mobiliteit
Nieuwsbericht
Miljoenennota 2019: Investeren & voorbereiden op de toekomst van Nederland
Nieuwsbericht
Prinsjesdag 2018: EZK investeert in een duurzaam en ondernemend Nederland
Nieuwsbericht
Reactie UNETO-VNI op Miljoenennota: meer investeren in de energietransitie
Nieuwsbericht
Waterschappen willen snelheid in klimaatbeleid
Nieuwsbericht
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Nederland Maritiem Land: Een uitdagend jaar voor de maritieme sector
Nieuwsbericht
Deltaprogramma 2019, Nederland tijdig aanpassen aan klimaatverandering
Nieuwsbericht
Prinsjesdag 2018: Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Nieuwsbericht
Reactie Bouwend Nederland op Miljoenennota 2019: het echte werk komt nog!
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
VNG: In het belang van onze inwoners
Nieuwsbericht
Tiny Forest verbindt buurt met natuur
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Provincie Limburg: Mono: ongestoord onderweg
Nieuwsbericht








[Banners]