Nieuwsbericht | Datum: 15-05-2018



Europese steden onderschatten potentieel van fietsers en voetgangers




Nederland heeft voorbeeldfunctie, maar aanpassingen zijn nodig

Het potentieel van fiets- en voetgangersverkeer in Europese steden is de afgelopen decennia onderschat, wat heeft geleid tot een verwaarlozing van faciliteiten en de beschikbaarheid van openbare ruimte voor deze actieve weggebruikers. Uit onderzoek van ingenieursadviesbureau Sweco blijkt ook dat steden zoals Amsterdam en Kopenhagen, die vooroplopen op het gebied van fiets- en voetgangersverkeer, hun infrastructuur verder moeten aanpassen aan fietsers en voetgangers om de uitdagingen van de stad van de toekomst het hoofd te bieden.

Het Urban Insight rapport van Sweco 'Urban Mobility on a Human Scale - Promoting and Facilitating Active Travel in Cities', toont de voordelen aan die gepaard gaan met een toename van fietsers en voetgangers voor steden in Europa. Veel Europese steden hebben lange tijd prioriteit gegeven aan infrastructuur voor autoverkeer boven infrastructuur voor fietsers en voetgangers. Bekende voordelen van meer fietsen en lopen zijn verbeterde luchtkwaliteit, betere doorstroming van verkeer, efficiënter gebruik van de openbare ruimte en een actievere levensstijl. Maar een toenemend aantal fietsers en voetgangers levert ook economische voordelen op voor een stad.


"De economische voordelen van een toenemend aantal fietsers en voetgangers in steden moeten we niet onderschatten. Voetgangers en fietsers besteden eenvoudiger en vaker hun geld bij lokale winkels, cafés en restaurants dan automobilisten omdat ze geen parkeerproblematieken kennen en dragen daarnaast bij aan een levendiger en veiliger stadsleven", zegt Jeroen Quee, mobiliteitsexpert bij Sweco Nederland en een van de auteurs van het rapport.



Inwoners van Europese steden lijken de voordelen steeds beter te begrijpen waardoor het gebruik van fietsen in de meeste steden steeds belangrijker wordt. In Londen groeide het fietsverkeer met 61% in de periode 2005-2015, maar ook in Amsterdam groeide het fietsverkeer flink. De ontwikkeling van faciliteiten voor actieve weggebruikers in Europese steden is daar echter bij achtergebleven. Om zich klaar te maken voor de toekomst moeten steden met een laag aantal fietsers en voetgangers de ontwikkeling van infrastructuur voor deze groep actieve weggebruikers versnellen, bijvoorbeeld door autostroken om te zetten naar ruimte voor fietsers en voetgangers, door het aanleggen van speciale fietspaden en door kruispunten opnieuw te ontwerpen zodat fietsers en voetgangers zich veilig kunnen verplaatsen. 'Maar ook in Nederland, koploper op het gebied van fietsinfrastructuur moeten we de infrastructuur voor fietsers en voetgangers blijven verbeteren', vervolgt Jeroen Quee.


'In Nederland worden we ingehaald door de werkelijkheid. Door de gestage groei van het aantal fietsers in Nederland de afgelopen jaren, onder andere door de komst van de e-bike, moet de infrastructuur voor fietsers en voetgangers meegroeien. Drukkere fietspaden in combinatie met grote snelheidsverschillen vragen om nieuwe ontwerpen van infrastructuur en ander gedrag op de weg. Hierbij kan worden gedacht aan snelfietsroutes, veilige looproutes en herinrichting van de openbare ruimte', aldus Jeroen Quee.



OVER URBAN INSIGHT
Urban Insight is een 10-jarig kennisprogramma van Sweco gericht op kennisontwikkeling rondom Europese stedelijke gebieden. De komende tien jaar zal het platform Urban Insight volstromen met data, feiten en inzichten uit alle vijftien deelnemende landen. Experts van Sweco delen hun kennis en inzichten gericht op verschillende aspecten van stedelijke ontwikkeling vanuit een bewonersperspectief.


Deel dit artikel:                   





Van Veldhoven: 'Circulaire economie ontbrekende schakel Europese plannen'
Nieuwsbericht
Nieuwe fase voor meetsysteem bandenpech vrachtwagens
Nieuwsbericht
'Laat elektrische auto met laadpalen communiceren in open universele taal'
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Groen licht voor Betonakkoord
Nieuwsbericht
Ruimte voor vissen bij de Haringvlietsluizen
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Artikel
Rottepolderplein gaat op de schop
Nieuwsbericht
Eerste calamiteitenoefeningen Gaasperdammertunnel
Nieuwsbericht
Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
Projecten gezocht betere kwaliteit PMD bedrijfsafval via gedragsaanpassing
Nieuwsbericht
Fryslân wil betere wandelvoorzieningen
Nieuwsbericht
A4: extra rijstrook richting Amsterdam geopend
Nieuwsbericht
Ministerraad stemt in met vrachtwagenheffing
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht
Van Veldhoven breidt gevecht tegen plasticsoep uit
Nieuwsbericht
Vacature Account Manager - 40 uur per week
Weblogposting
Vacature Medewerker service en support - 40 uur per week
Weblogposting








[Banners]