Nieuwsbericht | Datum: 15-05-2018



Europese steden onderschatten potentieel van fietsers en voetgangers




Nederland heeft voorbeeldfunctie, maar aanpassingen zijn nodig

Het potentieel van fiets- en voetgangersverkeer in Europese steden is de afgelopen decennia onderschat, wat heeft geleid tot een verwaarlozing van faciliteiten en de beschikbaarheid van openbare ruimte voor deze actieve weggebruikers. Uit onderzoek van ingenieursadviesbureau Sweco blijkt ook dat steden zoals Amsterdam en Kopenhagen, die vooroplopen op het gebied van fiets- en voetgangersverkeer, hun infrastructuur verder moeten aanpassen aan fietsers en voetgangers om de uitdagingen van de stad van de toekomst het hoofd te bieden.

Het Urban Insight rapport van Sweco 'Urban Mobility on a Human Scale - Promoting and Facilitating Active Travel in Cities', toont de voordelen aan die gepaard gaan met een toename van fietsers en voetgangers voor steden in Europa. Veel Europese steden hebben lange tijd prioriteit gegeven aan infrastructuur voor autoverkeer boven infrastructuur voor fietsers en voetgangers. Bekende voordelen van meer fietsen en lopen zijn verbeterde luchtkwaliteit, betere doorstroming van verkeer, efficiënter gebruik van de openbare ruimte en een actievere levensstijl. Maar een toenemend aantal fietsers en voetgangers levert ook economische voordelen op voor een stad.


"De economische voordelen van een toenemend aantal fietsers en voetgangers in steden moeten we niet onderschatten. Voetgangers en fietsers besteden eenvoudiger en vaker hun geld bij lokale winkels, cafés en restaurants dan automobilisten omdat ze geen parkeerproblematieken kennen en dragen daarnaast bij aan een levendiger en veiliger stadsleven", zegt Jeroen Quee, mobiliteitsexpert bij Sweco Nederland en een van de auteurs van het rapport.



Inwoners van Europese steden lijken de voordelen steeds beter te begrijpen waardoor het gebruik van fietsen in de meeste steden steeds belangrijker wordt. In Londen groeide het fietsverkeer met 61% in de periode 2005-2015, maar ook in Amsterdam groeide het fietsverkeer flink. De ontwikkeling van faciliteiten voor actieve weggebruikers in Europese steden is daar echter bij achtergebleven. Om zich klaar te maken voor de toekomst moeten steden met een laag aantal fietsers en voetgangers de ontwikkeling van infrastructuur voor deze groep actieve weggebruikers versnellen, bijvoorbeeld door autostroken om te zetten naar ruimte voor fietsers en voetgangers, door het aanleggen van speciale fietspaden en door kruispunten opnieuw te ontwerpen zodat fietsers en voetgangers zich veilig kunnen verplaatsen. 'Maar ook in Nederland, koploper op het gebied van fietsinfrastructuur moeten we de infrastructuur voor fietsers en voetgangers blijven verbeteren', vervolgt Jeroen Quee.


'In Nederland worden we ingehaald door de werkelijkheid. Door de gestage groei van het aantal fietsers in Nederland de afgelopen jaren, onder andere door de komst van de e-bike, moet de infrastructuur voor fietsers en voetgangers meegroeien. Drukkere fietspaden in combinatie met grote snelheidsverschillen vragen om nieuwe ontwerpen van infrastructuur en ander gedrag op de weg. Hierbij kan worden gedacht aan snelfietsroutes, veilige looproutes en herinrichting van de openbare ruimte', aldus Jeroen Quee.



OVER URBAN INSIGHT
Urban Insight is een 10-jarig kennisprogramma van Sweco gericht op kennisontwikkeling rondom Europese stedelijke gebieden. De komende tien jaar zal het platform Urban Insight volstromen met data, feiten en inzichten uit alle vijftien deelnemende landen. Experts van Sweco delen hun kennis en inzichten gericht op verschillende aspecten van stedelijke ontwikkeling vanuit een bewonersperspectief.


Deel dit artikel:                   





IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Deltaprogramma 2019, Nederland tijdig aanpassen aan klimaatverandering
Nieuwsbericht
Tiny Forest verbindt buurt met natuur
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Provincie Limburg: Mono: ongestoord onderweg
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen: Rij MONO, fiets MONO
Nieuwsbericht
Buitenriolering onder vrij verval: reageer op nieuwe normenserie
Nieuwsbericht
Provinciaal Inpassingsplan voor N247 ter inzage
Nieuwsbericht
BAM bouwt rioolwatertunnels in München
Nieuwsbericht
Helmond kiest voor slimme verlichting op maat met nieuwste generatie bewegingssensoren
Weblogposting
Samen over het nieuwe fietspad N280 - Leeuwen
Nieuwsbericht
UNETO-VNI krijgt op 15 januari een nieuwe naam: Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Omzet transportsector blijft groeien
Nieuwsbericht
CO2-uitstoot in 2017 gelijk aan die in 1990
Nieuwsbericht
EIB: Sterke groei waterbouwmarkt in 2018 en 2019
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Succesvol fietsstimuleringsprogramma B-Riders krijgt vervolg
Nieuwsbericht
Opening en vrijdag van Wereldhavendagen in het teken van jongeren
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
TenneT: Balans op het hoogspanningsnet
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Maatregelen voor verzilting én scheepvaart blijven van kracht
Nieuwsbericht








[Banners]