Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 21-04-2018



Uitloop renovatie sluis Hengelo




Rijkswaterstaat en aannemer Mourik renoveren de sluiscomplexen in Delden en Hengelo. Beide sluizen zijn hiervoor sinds begin april gestremd. Onder andere de sluisdeuren worden aangepakt.

De deuren van sluis Hengelo blijken in een minder goede staat dan vooraf verwacht. Dit is een tegenvaller, want het betekent dat de sluis ongeveer twee weken langer is gestremd voor de scheepvaart vanuit Enschede.

Extra werkzaamheden in Hengelo
Het werk in Hengelo is op 5 april gestart. Als eerste zijn de sluisdeuren uitgehesen, gestraald en geïnspecteerd. Tijdens de inspectie is naar voren gekomen dat de schade aan de deuren groter was dan eerdere duikinspecties hebben aangetoond. Dat betekent dat er meer werk nodig is om de deuren effectief en duurzaam te repareren. De stremming voor de scheepvaart is daardoor naar verwachting verlengd tot zaterdag 19 mei. In deze periode worden alle zwakke plekken in de sluisdeuren vervangen. Dit is de snelste en meest duurzame oplossing. Sluis Hengelo is de laatste sluis op het Twentekanaal richting Enschede. Enkele bedrijven ondervinden extra hinder van de verlengde stremming. De meeste scheepvaart op het Twentekanaal maakt geen gebruik van Sluis Hengelo.

Sluis Delden voorlopig zoals gepland
Aan sluis Delden wordt momenteel aan de damwanden gewerkt. De verwachting is dat Delden zoals gepland rond 7 mei weer in bedrijf komt. Wel is ook hier, bij het aanbrengen van de nieuwe coating een probleem aangetroffen. Dit zal binnen anderhalf jaar moeten worden opgelost. Hoe en wanneer dat gebeurt, stemmen we af met de gebruikers.

Renovatie sluizen Delden en Hengelo
De sluizen in Hengelo en Delden worden gerenoveerd zodat zij de komende 30 jaar geen groot onderhoud meer nodig hebben. De huidige sluisdeuren worden vervangen of gerenoveerd. In Delden krijgt de stalen sluiskolk een opknapbeurt en vervangen we de ankerstangen die ervoor zorgen dat de sluiswanden goed op hun plek blijven. De sluiskolk in Hengelo is van beton, hiervan vervangen we de voegen. Ook wordt de hele elektrische installatie voor de bediening en besturing vervangen en voorbereid op bediening vanuit Eefde. De gemalen worden eveneens gerenoveerd. Zowel in Delden als Hengelo vervangen we de pompen en hun aandrijving.


Deel dit artikel:                   





Recordaantal treinkilometers in nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Bezoek monumenten van Rijkswaterstaat tijdens Open Monumentendag
Nieuwsbericht
Maatregelen tegen droogte blijven van kracht
Nieuwsbericht
Neerslag lost watertekort niet op; peil IJsselmeer voorlopig hoger
Nieuwsbericht
Definitief groen licht voor start bouw Zuidasdok
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht
Eerste twaalf partnergemeenten Tiny Forest bekend
Nieuwsbericht
Ruim 4 procent meer internationaal wegvervoer in 2017
Nieuwsbericht
EIB: Orderportefeuilles bouw met een tiende gestegen
Nieuwsbericht
Flinke verbouwing station Amsterdam Amstel en omgeving
Nieuwsbericht
Watertekort blijft, extra actie tegen verzilting
Nieuwsbericht
Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
Vakbeurs Openbare Ruimte 2018: Vakantie? Niet voor openbare ruimte
Weblogposting
TenneT intensiveert investeringen voor energietransitie
Nieuwsbericht
Droogte in Nederland vraagt om verdeling water
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Tijdelijk bellenscherm in Amsterdam-Rijnkanaal om verzilting tegen te gaan
Artikel
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat: maatregelen tegen toename verzilting Amsterdam-Rijnkanaal
Nieuwsbericht








[Banners]