Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 21-04-2018



Uitloop renovatie sluis Hengelo




Rijkswaterstaat en aannemer Mourik renoveren de sluiscomplexen in Delden en Hengelo. Beide sluizen zijn hiervoor sinds begin april gestremd. Onder andere de sluisdeuren worden aangepakt.

De deuren van sluis Hengelo blijken in een minder goede staat dan vooraf verwacht. Dit is een tegenvaller, want het betekent dat de sluis ongeveer twee weken langer is gestremd voor de scheepvaart vanuit Enschede.

Extra werkzaamheden in Hengelo
Het werk in Hengelo is op 5 april gestart. Als eerste zijn de sluisdeuren uitgehesen, gestraald en geïnspecteerd. Tijdens de inspectie is naar voren gekomen dat de schade aan de deuren groter was dan eerdere duikinspecties hebben aangetoond. Dat betekent dat er meer werk nodig is om de deuren effectief en duurzaam te repareren. De stremming voor de scheepvaart is daardoor naar verwachting verlengd tot zaterdag 19 mei. In deze periode worden alle zwakke plekken in de sluisdeuren vervangen. Dit is de snelste en meest duurzame oplossing. Sluis Hengelo is de laatste sluis op het Twentekanaal richting Enschede. Enkele bedrijven ondervinden extra hinder van de verlengde stremming. De meeste scheepvaart op het Twentekanaal maakt geen gebruik van Sluis Hengelo.

Sluis Delden voorlopig zoals gepland
Aan sluis Delden wordt momenteel aan de damwanden gewerkt. De verwachting is dat Delden zoals gepland rond 7 mei weer in bedrijf komt. Wel is ook hier, bij het aanbrengen van de nieuwe coating een probleem aangetroffen. Dit zal binnen anderhalf jaar moeten worden opgelost. Hoe en wanneer dat gebeurt, stemmen we af met de gebruikers.

Renovatie sluizen Delden en Hengelo
De sluizen in Hengelo en Delden worden gerenoveerd zodat zij de komende 30 jaar geen groot onderhoud meer nodig hebben. De huidige sluisdeuren worden vervangen of gerenoveerd. In Delden krijgt de stalen sluiskolk een opknapbeurt en vervangen we de ankerstangen die ervoor zorgen dat de sluiswanden goed op hun plek blijven. De sluiskolk in Hengelo is van beton, hiervan vervangen we de voegen. Ook wordt de hele elektrische installatie voor de bediening en besturing vervangen en voorbereid op bediening vanuit Eefde. De gemalen worden eveneens gerenoveerd. Zowel in Delden als Hengelo vervangen we de pompen en hun aandrijving.


Deel dit artikel:                   





Beter inzicht in bodemdaling Kanis, Kamerik en Kockengen
Artikel
Duurzaamheid 2017 van ministerie van IenW in beeld
Nieuwsbericht
Low Car Diet: werkgevers aan zet CO2-uitstoot woon-werkverkeer te beperken
Nieuwsbericht
Duurzaamheidsverslag 2017: Doorbouwen aan duurzaamheid
Nieuwsbericht
Europese steden onderschatten potentieel van fietsers en voetgangers
Nieuwsbericht
Henk de Jong nieuwe algemeen directeur PBLQ
Nieuwsbericht
Hogere CO2-uitstoot in het eerste kwartaal 2018
Nieuwsbericht
Provinciale wegen in Limburg worden stiller
Nieuwsbericht
Uitstoot broeikasgassen in 2017 licht afgenomen
Nieuwsbericht
Rioolwaterzuivering steeds effectiever en duurzamer
Nieuwsbericht
Openstelling van Sluis Delden nogmaals uitgesteld
Nieuwsbericht
Nieuw meetsysteem moet bandenpech vrachtverkeer voorkomen
Nieuwsbericht
ABN AMRO: Truck platooning nog niet populair onder logistieke ondernemers
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en De Groene Boog tekenen contract nieuwe A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
InfraTech 2019 toont neus voor innovatie met infra awards
Nieuwsbericht
Sweco vestigt zich in Amsterdam
Nieuwsbericht
Fietsersbond lanceert routeplanner voor speedpedelecs
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Geslaagde editie van de INTERMAT, in het teken van innovatie en business
Weblogposting
Alfen geselecteerd door Solarcentury voor aansluiting twee zonneparken
Nieuwsbericht
Campagne Ik Fiets Vriendelijk - on Tour gaat euregionaal
Nieuwsbericht
Stuw Grave: Varen met gevaarlijke stoffen in mist aan banden
Nieuwsbericht








[Banners]