Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 19-04-2018



Nieuwe groene betoncentrale in Almere is landelijke primeur




Afgedankt beton en plantenvezels worden hergebruikt

De meest groene betoncentrale van Nederland is per 1 mei een feit. De gemeente Almere heeft de landelijke primeur van een betoncentrale die onder meer afgedankt beton en plantenvezels gebruikt voor de productie van nieuw beton. Voor het eerst in Nederland is bij deze nieuwe centrale een reeks innovaties voor verregaande energiebesparing en duurzaamheid doorgevoerd.

'De belangrijkste reden waarom de nieuwe betoncentrale duurzamer is, is dat de centrale recyclebeton gaat maken', aldus initiatiefnemer Alexander Pouw, directeur van de Theo Pouw Groep. 'Al het uitgaande beton bevat minimaal 30 procent gerecycled materiaal. Oud beton upcyclen wij tot een hoogwaardige grindvervanger door breken, zeven en wassen. Dit vanuit de overtuiging dat het hergebruik van grondstoffen beter voor mens en milieu is dan het alsmaar opnieuw produceren van grondstoffen.'

Het hergebruik van beton is veel duurzamer dan steeds maar primair zand, grind en cement blijven afgraven en aanvoeren voor de productie van nieuw beton. Er is een schaarste aan grind, veel natuur- en milieuorganisaties hebben hiervoor al aandacht gevraagd.

Breuk met traditionele manier van betonproductie
De nieuwe betoncentrale is een breuk met de traditionele manier van betonproductie, die nog afhankelijk is van de aanvoer van zand, grind en cement. Door het op grote schaal gebruiken van betongranulaat (gerecyclede stukjes betonpuin, geschikt voor hergebruik) is een heel groot deel van de transportbewegingen voor de aanvoer van de traditionele grondstoffen niet meer nodig. Het betongranulaat komt namelijk allemaal uit de grootregio Almere en de rest van de provincie. Door gebruik te maken van schepen (via de loswal) minimaliseert het aantal transportbewegingen en wordt het wegennet in en rond Almere ontlast. De nieuwe centrale is onderdeel van Upcycle City, een initiatief van vier bedrijven die een duurzame oplossing hebben bedacht voor het hergebruik van afval- en reststromen.

De nieuwe betoncentrale betekent een primeur voor Almere: de productie van 'groen beton' waarin groene vezels, zoals van waterplanten, verwerkt, een innovatie in de sector. 'Het toevoegen van groene vezels is iets dat absoluut kan, denk bijvoorbeeld aan beton dat gebruikt wordt voor het vervaardigen van fietspaden', aldus Alexander Pouw. Andere toepassingen voor groen beton zijn werkvloeren, viaducten en de zogenaamde legoblokken: betonnen bouwstenen voor de aanleg van verplaatsbare wanden bij bedrijven, bijvoorbeeld voor opslag van grondstoffen of recyclingmaterialen.

Veel minder voertuigbewegingen
De aanvoer van recyclingmateriaal en grondstoffen per schip via het nog aan te leggen overslagterrein bij De Blocq van Kuffeler betekent een aanzienlijke vermindering van het aantal voertuigbewegingen in de regio Almere en Flevoland. Alexander Pouw: 'We gaan veel grotere schepen gebruiken dan momenteel in Almere gebruikelijk is voor de aanvoer van grondstoffen. Onze schepen kunnen 2850 ton vervoeren. Hierdoor wordt al een enorme CO2-reductie bereikt ten opzichte van het laten varen van, bijvoorbeeld, drie oudere schepen van 900 ton.'

'Onze vrachtwagen hebben slechts 1,8 kilometer nodig om naar de plek van bestemming te komen', aldus Pouw. 'Dat veroorzaakt niet alleen veel minder CO2-uitstoot, maar het betekent ook een verbetering van de leefomgeving in Almere en omstreken als het gaat om de uitstoot van roetdeeltjes, motorgeluid en de verkeersveiligheid.'

Elektrische vrachtwagens
De Theo Pouw Groep uit Utrecht rekent duurzaamheid en milieubewustzijn tot de kerntaken van de onderneming. Om die reden gaat het bedrijf het wagenpark de komende jaren verduurzamen, onder meer door de aanschaf van elektrische vrachtwagens die geen emissie meer hebben. Het gaat om een nieuwe generatie vrachtwagens die niet meer opladen met een stekker in het stopcontact, maar gebruik maken van een nieuwe technologie waarbij de accu wordt opgeladen met behulp van waterstof. Het herladen van de vrachtwagenaccu duurt slechts twintig minuten, een recordtijd. De Theo Pouw Groep zal deze vrachtwagens ook gaan inzetten voor de aanvoer van recyclingmateriaal- en grondstoffen vanaf het nog aan te leggen overslagterrein bij De Blocq van Kuffeler, dat in samenwerking met De Vijfhoek wordt ontwikkeld en gebruikt.

Er liggen bergen gebruikt beton te wachten op hergebruik. De komende jaren is er meer dan genoeg om nieuw beton mee te kunnen produceren. 'Op dit moment ligt er alleen al op de Vijfhoek 25.000 ton betonpuin te wachten op verwerking', vertelt Pouw. 'Alleen al door de afbraak van viaducten op rijksweg A6 komt er het komend jaar 15.000 ton gebruikt beton voor hergebruik naar onze nieuwe centrale. Vanuit de hele regio komen er tienduizenden tonnen beton voor hergebruik naar de nieuwe centrale: skeletten van bruggen, balkons, funderingen, skeletten van flats, productieresten van fabrieken, straatstenen, rioolbuizen en dergelijke.'

Proefvak groen beton fietspad
In Almere komt er een proefvak voor deze 'groene fietspaden' om in praktijk te ervaren hoe het werkt. 'De innovatiekracht van de gemeente Almere spreekt ons enorm aan, zeker op het gebied van duurzaamheid en milieubesparing. Dat is ook de kracht van het Upcycle City-project. Het is niet voor niets dat dit tot het prijswinnende project is uitgeroepen', zegt Pouw. Het groene beton ontwikkelt de Theo Pouw Groep in samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam.

Ook gaat de nieuwe centrale werken met waterrecycling waardoor er niet langer alleen maar water nodig is van de waterleiding zoals bij traditionele betonproductie het geval is. De nieuwe centrale krijgt overal ledverlichting.


Deel dit artikel:                   





Recordaantal treinkilometers in nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Bezoek monumenten van Rijkswaterstaat tijdens Open Monumentendag
Nieuwsbericht
Maatregelen tegen droogte blijven van kracht
Nieuwsbericht
Neerslag lost watertekort niet op; peil IJsselmeer voorlopig hoger
Nieuwsbericht
Definitief groen licht voor start bouw Zuidasdok
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht
Eerste twaalf partnergemeenten Tiny Forest bekend
Nieuwsbericht
Ruim 4 procent meer internationaal wegvervoer in 2017
Nieuwsbericht
EIB: Orderportefeuilles bouw met een tiende gestegen
Nieuwsbericht
Flinke verbouwing station Amsterdam Amstel en omgeving
Nieuwsbericht
Watertekort blijft, extra actie tegen verzilting
Nieuwsbericht
Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
Vakbeurs Openbare Ruimte 2018: Vakantie? Niet voor openbare ruimte
Weblogposting
TenneT intensiveert investeringen voor energietransitie
Nieuwsbericht
Droogte in Nederland vraagt om verdeling water
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Tijdelijk bellenscherm in Amsterdam-Rijnkanaal om verzilting tegen te gaan
Artikel
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat: maatregelen tegen toename verzilting Amsterdam-Rijnkanaal
Nieuwsbericht








[Banners]