Bestuurders Zuid-Holland aan de slag met grootste onderhoudsopgave ooit

metalen brug bruggen metaal

De komende tien, vijftien jaar worden in Nederland veel oudere bruggen en tunnels gerenoveerd of vervangen. Vooral in Zuid-Holland met de vele bruggen en tunnels gaat de komende jaren veel gebeuren om de bestaande infrastructuur klaar te maken voor de toekomst. Het zwaartepunt hierbij ligt rond Rotterdam en de regio Drechtsteden.

Circa 35 wethouders, burgemeesters en overige bestuurders uit heel Zuid-Holland zijn vrijdag 13 april bijeengekomen in Rotterdam om te bespreken hoe ze nauwer samen kunnen werken om de provincie bereikbaar te houden tijdens deze ‘grootste onderhoudsopgave ooit’. Deze bijeenkomst volgt op de landelijke aftrap voor deze forse operatie die minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat begin dit jaar deed.

Hinder beperken

Inleiders van de bijeenkomst naast gastheer hoofdingenieur-directeur Rijkswaterstaat Sieben Poel waren Floor Vermeulen, gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland en Hans Tanis, bestuurder van Drechtsteden. Vermeulen: ‘Alleen al voor de rijkswegen in Zuid-Holland staan de komende jaren 31 grote onderhoudsprojecten gepland. Door onderhoud aan rijks-, provinciale en lokale wegen nog meer op elkaar af te stemmen en door in te zetten op alternatieve vormen van vervoer, moet de overlast worden beperkt.’

Tanis: ‘De eerste werkzaamheden in de Drechtsteden beginnen al heel binnenkort. Vooral het werk aan de N3 dat eind volgend jaar start zal zeer grote impact hebben. Tijdens het werk, maar zeker ook daarna, moet onze regio zo goed mogelijk bereikbaar blijven. Dat kan niemand alleen, daarvoor is samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven en instellingen de basis. Met verkeersmanagement, mobiliteitsmanagement en innovatie op de samenwerkingsagenda, trekken we sinds een jaar samen op met Rijkswaterstaat en de provincie voor bereikbare Drechtsteden. Een waardevolle ervaring die we zeker ook met de andere bestuurders in Zuid-Holland willen delen.’

Vervolgtraject

Tijdens de bijeenkomst wisselden de bestuurders van gedachten over de uitdagingen die zij zien voor de bereikbaarheid. Een eerste conclusie was dat er behoefte is aan een totaaloverzicht van alle infrastructurele projecten met effect op de bereikbaarheid. Gezien de omvang van de opgave en het belang van een goede bereikbaarheid van Zuid-Holland moeten de rijks-, provinciale en regionale planningen goed op elkaar afgestemd worden, liefst tot een gezamenlijke planning voor heel Zuid-Holland. Dat overzicht biedt ook de mogelijkheid om te komen tot gezamenlijke maatregelen op het gebied van mobiliteitsmanagement en verkeersmanagement, voor zowel de weg als de scheepvaart, en wellicht nog breder. Bij de nadere uitwerking van maatregelen zal vooral gebruik worden gemaakt van al bestaande overleggen en organisaties. Hierna organiseert Rijkswaterstaat nog een of meer bijeenkomsten om ook maatschappelijke organisaties en de bouwwereld bij de opgave te betrekken.


Hoofdingenieur-directeur Rijkswaterstaat Sieben Poel: ‘Als regio is het goed dat we zo met elkaar samenwerken. Dat biedt ons de kans om niet alleen hinder te beperken, maar ook nauwer samen op te trekken als het gaat om mobiliteit en bereikbaarheid op de lange termijn. Daarbij hebben we ook bedrijven en weggebruikers nodig. Zeker in een drukke provincie als Zuid-Holland met veel intensief gebruikte wegen en een grote logistieke sector.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat