Van Veldhoven opent testlab voor onderzoek naar laden elektrische auto’s

Foto: Ivo Ketelaar

Vandaag opent staatssecretaris Van Veldhoven het nieuwe testplein van ElaadNL in Arnhem. Op de testlocatie zijn alle verschillende types laadpalen die in Nederland gebruikt worden, beschikbaar voor tests met elektrische auto’s. Zo kunnen onder andere de effecten van het laden van nieuw types auto’s op het elektriciteitsnet getest worden. Maar ook proeven met Smart Charging zijn mogelijk. Hierbij worden auto’s gestuurd om meer of minder te laden aan de hand van de beschikbaarheid van (duurzame) stroom op het stroomnet. Deze tests zijn essentieel nu er steeds meer elektrische auto’s komen, die op het bestaande net worden ingeplugd om te kunnen laden.

Het Testplein bevindt zich in businesspark Arnhems Buiten (voormalig KEMA-terrein) en bevat alle typen laadpalen die in Nederland in de publieke ruimte staan. Daaronder ook een snellader, een laadeiland, een buurtbatterij en twee laadlantaarnpalen. Bovendien is het plein zo bemeterd dat unieke tests en onderzoeken uitgevoerd kunnen worden. Zo kan een nieuw model elektrische auto getest worden op de interactie met alle laadpalen van heel Nederland voordat deze grootschalig op onze wegen komt. Netbeheerders zien wat een auto (eigenlijk een batterij op wielen) doet met de kwaliteit van de stroom. Daarnaast worden proeven gedaan met Smart Charging: het aansturen van de auto om op bepaalde tijden minder of juist meer te gaan laden. Bijvoorbeeld omdat er extra stroom uit zon of wind beschikbaar is of omdat er een overbelasting van het lokale stroomnet kan ontstaan. Zo kan extra CO2 bespaard worden.

Directeur Onoph Caron over het nieuwe testplein van ElaadNL: ‘Voor elektrische auto’s wil je niet alleen dat ze goed rijden maar ook dat ze goed laden. Het zijn heel grote elektrische apparaten die nogal wat vragen van ons elektriciteitsnet en onze laadinfrastructuur. Wij kunnen nu samen met partners heel nauwkeurig meten hoe elektrische voertuigen laden op alle laadpalen die er in Nederland zijn. Op dit laadtestplein gaan hele belangrijke dingen gebeuren voor elektrisch rijdend Nederland.’

Ook staatssecretaris Van Veldhoven is positief : ‘Je elektrische voertuig van energie voorzien zou net zo simpel moeten zijn als het opladen van je telefoon. Deze testlocatie is daarom een aanwinst voor Nederland: we kunnen hier experimenteren om te zien wat werkt en hoe we elektrisch laden en rijden zo gemakkelijk mogelijk maken. Die kennis hebben we hard nodig om ons transport schoner te maken, klimaatverandering tegen te gaan en doelen van Parijs te halen. Op naar megatonnen minder uitstoot!’

Opening

Het nieuwe Testplein van ElaadNL wordt feestelijk vanmiddag geopend door de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Stientje van Veldhoven. Bij de opening zijn ook gedeputeerde JanJacob van Dijk van de provincie Gelderland en Geert Ritsema, wethouder van Arnhem aanwezig. Voorafgaand aan de opening worden presentaties (elaad lezingen) gehouden door Annemarie Jorritsma, Ruud Koornstra, prof. Joeri van Mierlo en de Amerikaanse EV-deskundige Chelsea Sexton. Zie voor het programma: https://www.elaad.nl/news/opening-testplein-18-april-2018/

Over ElaadNL

Kennis- en innovatiecentrum ElaadNL onderzoekt en test de mogelijkheden voor Smart Charging: elektrische auto’s betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam opladen. ElaadNL is een initiatief van de gezamenlijke Nederlandse netbeheerders.

Europees project INVADE H2020

Het ElaadNL Testplein wordt mede mogelijk gemaakt door het INVADE H2020 project dat onderdeel is van het Horizon 2020 research and innovation programme van de EU, grant agreement No 731148. Zie: http://h2020invade.eu/

Meer over het Elaad Testlab

Het Elaad Testlab is een uniek laboratorium met testplein voor onderzoek naar en het testen van Smart Charging, Power Quality en Interoperabiliteit. Het bevat onder andere de verschillende typen laadpalen die in Nederland in de publieke ruimte staan, een snellader, twee laadlantaarns, een batterij (138KWh), een laadplein, zonnepanelen en urban windmills welke allemaal via een computersysteem centraal kunnen worden aangestuurd. Ze vormen een volledig slim energie systeem. Het Testlab is zo bemeterd dat unieke tests en verdiepende onderzoeken uitgevoerd kunnen worden. Zo kan zeer gedetailleerd het laadgedrag van auto’s worden geanalyseerd en kunnen zaken als inschakelpieken, inefficiënt energiegebruik en hoog frequente verstoringen op de stroom en spanning worden gemeten.

De tests vinden vooral plaats op drie thema’s:

1. Smart Charging

Proeven met Smart Charging: het aansturen van de elektrische auto en infrastructuur om op bepaalde tijden minder of juist meer te gaan laden. Bijvoorbeeld omdat er extra stroom uit zon of wind beschikbaar is of omdat er een overbelasting van het lokale stroomnet kan ontstaan. Ook wordt getest of een elektrische auto Smart Charging ready is, oftewel of de auto om kan gaan met de verschillende gesignaleerde laadsnelheden, met uitgesteld laden, of hij tijdig reageert en of de auto nog steeds efficiënt laadt op lagere snelheden.

2. Power Quality

Testen van Power Quality. Welk effect heeft een ladende elektrische auto op de kwaliteit van de stroom, de spanning en de stabiliteit van het elektriciteitsnet? Wanneer er verstoringen ontstaan, kan dit tot problemen leiden op andere aangesloten elektrische apparaten, maar ook op elektrische auto’s en laadpalen zelf. De effecten kunnen in detail geregistreerd en bestudeerd worden in het Elaad Testlab.

3. Interoperabiliteit

Autofabrikanten en laadpaalfabrikanten kunnen bij het ElaadNL Testlab hun producten testen op interoperabiliteit en compatibiliteit. Zo kan een nieuw model elektrische auto getest worden op de interactie met alle verschillende type laadpalen van Nederland voordat dit model grootschalig op onze wegen komt. Hiermee kunnen autofabrikanten zeker stellen dat hun auto correct kan communiceren met de verschillende type laadpalen in Nederland, waardoor laadproblemen voorkomen kunnen worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ElaadNL

Van Veldhoven opent testlab voor onderzoek naar laden elektrische auto’s | Infrasite

Van Veldhoven opent testlab voor onderzoek naar laden elektrische auto’s

Foto: Ivo Ketelaar

Vandaag opent staatssecretaris Van Veldhoven het nieuwe testplein van ElaadNL in Arnhem. Op de testlocatie zijn alle verschillende types laadpalen die in Nederland gebruikt worden, beschikbaar voor tests met elektrische auto’s. Zo kunnen onder andere de effecten van het laden van nieuw types auto’s op het elektriciteitsnet getest worden. Maar ook proeven met Smart Charging zijn mogelijk. Hierbij worden auto’s gestuurd om meer of minder te laden aan de hand van de beschikbaarheid van (duurzame) stroom op het stroomnet. Deze tests zijn essentieel nu er steeds meer elektrische auto’s komen, die op het bestaande net worden ingeplugd om te kunnen laden.

Het Testplein bevindt zich in businesspark Arnhems Buiten (voormalig KEMA-terrein) en bevat alle typen laadpalen die in Nederland in de publieke ruimte staan. Daaronder ook een snellader, een laadeiland, een buurtbatterij en twee laadlantaarnpalen. Bovendien is het plein zo bemeterd dat unieke tests en onderzoeken uitgevoerd kunnen worden. Zo kan een nieuw model elektrische auto getest worden op de interactie met alle laadpalen van heel Nederland voordat deze grootschalig op onze wegen komt. Netbeheerders zien wat een auto (eigenlijk een batterij op wielen) doet met de kwaliteit van de stroom. Daarnaast worden proeven gedaan met Smart Charging: het aansturen van de auto om op bepaalde tijden minder of juist meer te gaan laden. Bijvoorbeeld omdat er extra stroom uit zon of wind beschikbaar is of omdat er een overbelasting van het lokale stroomnet kan ontstaan. Zo kan extra CO2 bespaard worden.

Directeur Onoph Caron over het nieuwe testplein van ElaadNL: ‘Voor elektrische auto’s wil je niet alleen dat ze goed rijden maar ook dat ze goed laden. Het zijn heel grote elektrische apparaten die nogal wat vragen van ons elektriciteitsnet en onze laadinfrastructuur. Wij kunnen nu samen met partners heel nauwkeurig meten hoe elektrische voertuigen laden op alle laadpalen die er in Nederland zijn. Op dit laadtestplein gaan hele belangrijke dingen gebeuren voor elektrisch rijdend Nederland.’

Ook staatssecretaris Van Veldhoven is positief : ‘Je elektrische voertuig van energie voorzien zou net zo simpel moeten zijn als het opladen van je telefoon. Deze testlocatie is daarom een aanwinst voor Nederland: we kunnen hier experimenteren om te zien wat werkt en hoe we elektrisch laden en rijden zo gemakkelijk mogelijk maken. Die kennis hebben we hard nodig om ons transport schoner te maken, klimaatverandering tegen te gaan en doelen van Parijs te halen. Op naar megatonnen minder uitstoot!’

Opening

Het nieuwe Testplein van ElaadNL wordt feestelijk vanmiddag geopend door de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Stientje van Veldhoven. Bij de opening zijn ook gedeputeerde JanJacob van Dijk van de provincie Gelderland en Geert Ritsema, wethouder van Arnhem aanwezig. Voorafgaand aan de opening worden presentaties (elaad lezingen) gehouden door Annemarie Jorritsma, Ruud Koornstra, prof. Joeri van Mierlo en de Amerikaanse EV-deskundige Chelsea Sexton. Zie voor het programma: https://www.elaad.nl/news/opening-testplein-18-april-2018/

Over ElaadNL

Kennis- en innovatiecentrum ElaadNL onderzoekt en test de mogelijkheden voor Smart Charging: elektrische auto’s betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam opladen. ElaadNL is een initiatief van de gezamenlijke Nederlandse netbeheerders.

Europees project INVADE H2020

Het ElaadNL Testplein wordt mede mogelijk gemaakt door het INVADE H2020 project dat onderdeel is van het Horizon 2020 research and innovation programme van de EU, grant agreement No 731148. Zie: http://h2020invade.eu/

Meer over het Elaad Testlab

Het Elaad Testlab is een uniek laboratorium met testplein voor onderzoek naar en het testen van Smart Charging, Power Quality en Interoperabiliteit. Het bevat onder andere de verschillende typen laadpalen die in Nederland in de publieke ruimte staan, een snellader, twee laadlantaarns, een batterij (138KWh), een laadplein, zonnepanelen en urban windmills welke allemaal via een computersysteem centraal kunnen worden aangestuurd. Ze vormen een volledig slim energie systeem. Het Testlab is zo bemeterd dat unieke tests en verdiepende onderzoeken uitgevoerd kunnen worden. Zo kan zeer gedetailleerd het laadgedrag van auto’s worden geanalyseerd en kunnen zaken als inschakelpieken, inefficiënt energiegebruik en hoog frequente verstoringen op de stroom en spanning worden gemeten.

De tests vinden vooral plaats op drie thema’s:

1. Smart Charging

Proeven met Smart Charging: het aansturen van de elektrische auto en infrastructuur om op bepaalde tijden minder of juist meer te gaan laden. Bijvoorbeeld omdat er extra stroom uit zon of wind beschikbaar is of omdat er een overbelasting van het lokale stroomnet kan ontstaan. Ook wordt getest of een elektrische auto Smart Charging ready is, oftewel of de auto om kan gaan met de verschillende gesignaleerde laadsnelheden, met uitgesteld laden, of hij tijdig reageert en of de auto nog steeds efficiënt laadt op lagere snelheden.

2. Power Quality

Testen van Power Quality. Welk effect heeft een ladende elektrische auto op de kwaliteit van de stroom, de spanning en de stabiliteit van het elektriciteitsnet? Wanneer er verstoringen ontstaan, kan dit tot problemen leiden op andere aangesloten elektrische apparaten, maar ook op elektrische auto’s en laadpalen zelf. De effecten kunnen in detail geregistreerd en bestudeerd worden in het Elaad Testlab.

3. Interoperabiliteit

Autofabrikanten en laadpaalfabrikanten kunnen bij het ElaadNL Testlab hun producten testen op interoperabiliteit en compatibiliteit. Zo kan een nieuw model elektrische auto getest worden op de interactie met alle verschillende type laadpalen van Nederland voordat dit model grootschalig op onze wegen komt. Hiermee kunnen autofabrikanten zeker stellen dat hun auto correct kan communiceren met de verschillende type laadpalen in Nederland, waardoor laadproblemen voorkomen kunnen worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ElaadNL