Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 17-04-2018



Havenbedrijf legt getijdepoelen aan in het Calandkanaal




Havenbedrijf Rotterdam brengt langs de noordzijde van het Calandkanaal 16 getijdepoelen aan. Het gaat om ruwe, betonnen kuipen die worden ingebed in de oevers van het kanaal. De ECOcrete® getijdepoelen zijn zo ontworpen dat water bij eb langer blijft staan. Ze vormen tijdelijke poeltjes die van nature horen bij een stenige kust, maar in een moderne haven grotendeels ontbreken.

'Deze zogenoemde ecomodules passen in het streven van het Havenbedrijf om de biodiversiteit en de vestigingsmogelijkheden van organismen te vergroten. En daarmee de visstand en de kwaliteit van het water verder te verbeteren', aldus Ronald Paul, COO van het Havenbedrijf. Naast de getijdepoelen trof het Havenbedrijf een reeks aan maatregelen. Het Havenbedrijf neemt - met het Wereldnatuurfonds, Rijkswaterstaat en de gemeente Rotterdam - deel aan het project De Groene Poort. In dit kader legt het met materiaal dat vrijkomt bij ander werk, langsdammen aan over een lengte van vijf kilometer langs de zuidzijde van de Nieuwe Waterweg. In de herfst plaatste het Havenbedrijf bij wijze van proef biohutten in het Calandkanaal; een kunstmatig gecreëerde leefomgeving voor opgroeiende vis. Bovendien worden aan de palen onder de bruggen in het Calandkanaal diverse structuurverrijkende maatregelen getroffen, zoals 'paalhula's' en 'getijdencups'.

PortXL
De getijdenpoelen zijn ontwikkeld door ECOncrete tech ltd, een op wetenschap gebaseerd bedrijf dat biodiversiteit-verhogende betonproducten ontwerpt die de ecologische voetafdruk van kust- en maritieme projecten verminderen, terwijl de stabiliteit en levensduur behouden blijft of zelfs verhoogd wordt, zie ook https://www.econcretetech.com . Het bedrijf maakt onderdeel van het PortXL accelerator programma om innovatieve ondernemingen te versnellen.

Calandkanaal
De afgelopen tijd is het Calandkanaal heringericht, onder andere met boeien- en palenconfiguraties, een LNG-bunkerligplaats en zeven nieuwe ligplaatsen voor de binnenvaart. Een bijzonder initiatief in dit verband is de aanleg van de binnenvaartligplaats voor de toekomst. De initiatieven om de visstand en de kwaliteit van het water te verbeteren, passen hier bij.


Deel dit artikel:                   





Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Duurzaam bouwen aan de A6 tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost
Nieuwsbericht
Rijksoverheid investeert grootschalig in laadpunten elektrisch vervoer
Nieuwsbericht
Gemeente Den Haag winnaar MKB INFRA AanbestedingsAward 2019
Nieuwsbericht
InfraTechInnovatieprijs: PlasticRoad, Geo Kennis-op-Maat, Innovatieatelier
Nieuwsbericht
Informatiebijeenkomsten start uitbreiding A1 Apeldoorn - Azelo fase 1
Nieuwsbericht
Tracébesluit N35 Nijverdal - Wierden vastgesteld
Nieuwsbericht
Directeur-Generaal Rijkswaterstaat Michèle Blom opent InfraTech2019
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Eerste herbruikbare viaduct in Nederland
Nieuwsbericht
Eerste Nederlandse sleephopperzuiger op LNG baggert in Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Heijmans aan de slag met doorstroming en bereikbaarheid Oosterhout-Dongen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat & Waddenacademie starten onderzoek plasticverontreiniging
Nieuwsbericht
BAM plant 150.000 bomen ter gelegenheid van 150ste verjaardag
Nieuwsbericht
Veilig 2018 ontluisterd door Bow Jubail morsing en watertaxi ongeval
Nieuwsbericht
InfraTech draait meer dan ooit om kennis
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Evenementenhal Hardenberg: Dé vakbeurs waar de complete infrabranche samenkomt!
Weblogposting
Eindhoven Airport & BAM: akkoord financiële afwikkeling parkeergarage
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Grote belangstelling marktpartijen voor deelname aan Mobility as a Service
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Deel N33 minimaal eerste drie weekenden januari 2019 afgesloten
Nieuwsbericht








[Banners]