Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 17-04-2018



Havenbedrijf legt getijdepoelen aan in het Calandkanaal




Havenbedrijf Rotterdam brengt langs de noordzijde van het Calandkanaal 16 getijdepoelen aan. Het gaat om ruwe, betonnen kuipen die worden ingebed in de oevers van het kanaal. De ECOcrete® getijdepoelen zijn zo ontworpen dat water bij eb langer blijft staan. Ze vormen tijdelijke poeltjes die van nature horen bij een stenige kust, maar in een moderne haven grotendeels ontbreken.

'Deze zogenoemde ecomodules passen in het streven van het Havenbedrijf om de biodiversiteit en de vestigingsmogelijkheden van organismen te vergroten. En daarmee de visstand en de kwaliteit van het water verder te verbeteren', aldus Ronald Paul, COO van het Havenbedrijf. Naast de getijdepoelen trof het Havenbedrijf een reeks aan maatregelen. Het Havenbedrijf neemt - met het Wereldnatuurfonds, Rijkswaterstaat en de gemeente Rotterdam - deel aan het project De Groene Poort. In dit kader legt het met materiaal dat vrijkomt bij ander werk, langsdammen aan over een lengte van vijf kilometer langs de zuidzijde van de Nieuwe Waterweg. In de herfst plaatste het Havenbedrijf bij wijze van proef biohutten in het Calandkanaal; een kunstmatig gecreëerde leefomgeving voor opgroeiende vis. Bovendien worden aan de palen onder de bruggen in het Calandkanaal diverse structuurverrijkende maatregelen getroffen, zoals 'paalhula's' en 'getijdencups'.

PortXL
De getijdenpoelen zijn ontwikkeld door ECOncrete tech ltd, een op wetenschap gebaseerd bedrijf dat biodiversiteit-verhogende betonproducten ontwerpt die de ecologische voetafdruk van kust- en maritieme projecten verminderen, terwijl de stabiliteit en levensduur behouden blijft of zelfs verhoogd wordt, zie ook https://www.econcretetech.com . Het bedrijf maakt onderdeel van het PortXL accelerator programma om innovatieve ondernemingen te versnellen.

Calandkanaal
De afgelopen tijd is het Calandkanaal heringericht, onder andere met boeien- en palenconfiguraties, een LNG-bunkerligplaats en zeven nieuwe ligplaatsen voor de binnenvaart. Een bijzonder initiatief in dit verband is de aanleg van de binnenvaartligplaats voor de toekomst. De initiatieven om de visstand en de kwaliteit van het water te verbeteren, passen hier bij.


Deel dit artikel:                   





Recordaantal treinkilometers in nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Bezoek monumenten van Rijkswaterstaat tijdens Open Monumentendag
Nieuwsbericht
Maatregelen tegen droogte blijven van kracht
Nieuwsbericht
Neerslag lost watertekort niet op; peil IJsselmeer voorlopig hoger
Nieuwsbericht
Definitief groen licht voor start bouw Zuidasdok
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht
Eerste twaalf partnergemeenten Tiny Forest bekend
Nieuwsbericht
Ruim 4 procent meer internationaal wegvervoer in 2017
Nieuwsbericht
EIB: Orderportefeuilles bouw met een tiende gestegen
Nieuwsbericht
Flinke verbouwing station Amsterdam Amstel en omgeving
Nieuwsbericht
Watertekort blijft, extra actie tegen verzilting
Nieuwsbericht
Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
Vakbeurs Openbare Ruimte 2018: Vakantie? Niet voor openbare ruimte
Weblogposting
TenneT intensiveert investeringen voor energietransitie
Nieuwsbericht
Droogte in Nederland vraagt om verdeling water
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Tijdelijk bellenscherm in Amsterdam-Rijnkanaal om verzilting tegen te gaan
Artikel
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat: maatregelen tegen toename verzilting Amsterdam-Rijnkanaal
Nieuwsbericht








[Banners]