Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 17-04-2018



Havenbedrijf legt getijdepoelen aan in het Calandkanaal




Havenbedrijf Rotterdam brengt langs de noordzijde van het Calandkanaal 16 getijdepoelen aan. Het gaat om ruwe, betonnen kuipen die worden ingebed in de oevers van het kanaal. De ECOcrete® getijdepoelen zijn zo ontworpen dat water bij eb langer blijft staan. Ze vormen tijdelijke poeltjes die van nature horen bij een stenige kust, maar in een moderne haven grotendeels ontbreken.

'Deze zogenoemde ecomodules passen in het streven van het Havenbedrijf om de biodiversiteit en de vestigingsmogelijkheden van organismen te vergroten. En daarmee de visstand en de kwaliteit van het water verder te verbeteren', aldus Ronald Paul, COO van het Havenbedrijf. Naast de getijdepoelen trof het Havenbedrijf een reeks aan maatregelen. Het Havenbedrijf neemt - met het Wereldnatuurfonds, Rijkswaterstaat en de gemeente Rotterdam - deel aan het project De Groene Poort. In dit kader legt het met materiaal dat vrijkomt bij ander werk, langsdammen aan over een lengte van vijf kilometer langs de zuidzijde van de Nieuwe Waterweg. In de herfst plaatste het Havenbedrijf bij wijze van proef biohutten in het Calandkanaal; een kunstmatig gecreëerde leefomgeving voor opgroeiende vis. Bovendien worden aan de palen onder de bruggen in het Calandkanaal diverse structuurverrijkende maatregelen getroffen, zoals 'paalhula's' en 'getijdencups'.

PortXL
De getijdenpoelen zijn ontwikkeld door ECOncrete tech ltd, een op wetenschap gebaseerd bedrijf dat biodiversiteit-verhogende betonproducten ontwerpt die de ecologische voetafdruk van kust- en maritieme projecten verminderen, terwijl de stabiliteit en levensduur behouden blijft of zelfs verhoogd wordt, zie ook https://www.econcretetech.com . Het bedrijf maakt onderdeel van het PortXL accelerator programma om innovatieve ondernemingen te versnellen.

Calandkanaal
De afgelopen tijd is het Calandkanaal heringericht, onder andere met boeien- en palenconfiguraties, een LNG-bunkerligplaats en zeven nieuwe ligplaatsen voor de binnenvaart. Een bijzonder initiatief in dit verband is de aanleg van de binnenvaartligplaats voor de toekomst. De initiatieven om de visstand en de kwaliteit van het water te verbeteren, passen hier bij.


Deel dit artikel:                   





Beter inzicht in bodemdaling Kanis, Kamerik en Kockengen
Artikel
Duurzaamheid 2017 van ministerie van IenW in beeld
Nieuwsbericht
Low Car Diet: werkgevers aan zet CO2-uitstoot woon-werkverkeer te beperken
Nieuwsbericht
Duurzaamheidsverslag 2017: Doorbouwen aan duurzaamheid
Nieuwsbericht
Europese steden onderschatten potentieel van fietsers en voetgangers
Nieuwsbericht
Henk de Jong nieuwe algemeen directeur PBLQ
Nieuwsbericht
Hogere CO2-uitstoot in het eerste kwartaal 2018
Nieuwsbericht
Provinciale wegen in Limburg worden stiller
Nieuwsbericht
Uitstoot broeikasgassen in 2017 licht afgenomen
Nieuwsbericht
Rioolwaterzuivering steeds effectiever en duurzamer
Nieuwsbericht
Openstelling van Sluis Delden nogmaals uitgesteld
Nieuwsbericht
Nieuw meetsysteem moet bandenpech vrachtverkeer voorkomen
Nieuwsbericht
ABN AMRO: Truck platooning nog niet populair onder logistieke ondernemers
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en De Groene Boog tekenen contract nieuwe A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
InfraTech 2019 toont neus voor innovatie met infra awards
Nieuwsbericht
Sweco vestigt zich in Amsterdam
Nieuwsbericht
Fietsersbond lanceert routeplanner voor speedpedelecs
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Geslaagde editie van de INTERMAT, in het teken van innovatie en business
Weblogposting
Alfen geselecteerd door Solarcentury voor aansluiting twee zonneparken
Nieuwsbericht
Campagne Ik Fiets Vriendelijk - on Tour gaat euregionaal
Nieuwsbericht
Stuw Grave: Varen met gevaarlijke stoffen in mist aan banden
Nieuwsbericht








[Banners]