Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 16-04-2018



Werken onder hoogspanning




Landelijk netbeheerder TenneT en hoogspanningsspecialist Joulz Energy Solutions gaan op 23 april in Dedemsvaart voor het eerst in Nederland, met eenmalige toestemming van de overheid, onder spanning aan een hoogspanningsverbinding werken. Werken onder spanning is in Nederland wettelijk niet toegestaan. Door het belang van de beschikbaarheid van het hoogspanningsnet en de toename van duurzame energie is het uitschakelen van verbindingen steeds lastiger. Hierdoor zijn delen van het net niet meer te onderhouden. Werken onder spanning is hiervoor een veilig alternatief. TenneT en Joulz willen daarom in Dedemsvaart laten zien hoe werken onder spanning werkt en dat werken onder spanning niet meer risico's kent dan spanningsloos werken.

Om onderhoudswerkzaamheden aan hoogspanningslijnen uit te voeren, is het wettelijk verplicht om de lijn uit te schakelen. Dit is vaak moeilijk in te plannen, bijvoorbeeld omdat het gebied achter de verbinding hiervan afhankelijk is of omdat het gaat om een belangrijk onderdeel van het hoogspanningsnet. Daarnaast is het weer een bepalende factor voor de decentrale opwek van stroom. Hierdoor kan een verbinding soms op het laatste moment niet uit bedrijf worden genomen, omdat zonnepanelen of windmolens stroom opwekken. Dit maakt de planning van werkzaamheden aan hoogspanning complex en onzeker.

Veiligheid boven alles
Werken onder spanning is niet nieuw. In bijna de hele wereld worden onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd terwijl de lijnen onder spanning staan. Dit is mogelijk door gebruik van speciale technieken, kleding en materiaal. Werken onder spanning kent niet meer risico's dan werken zonder spanning. Uiteraard worden er speciale veiligheidsmaatregelen getroffen. Allereerst zijn de medewerkers hiervoor speciaal opgeleid. Ook maken zij gebruik van speciale kranen, geïsoleerde steigers en kleding. RTE, de Franse collega netbeheerder van TenneT, werkt al langer onder spanning. Vorig jaar zijn TenneT en Joulz op bezoek geweest bij RTE. Bij dit bezoek heeft de Franse netbeheerder werkzaamheden onder spanning, vergelijkbaar met de geplande werkzaamheden in Dedemsvaart, gedemonstreerd. De werkzaamheden onder spanning worden op 23 april door RTE uitgevoerd.

Werken onder spanning is mogelijk
In Nederland is werken onder spanning wettelijk niet toegestaan. Deze bepaling in het Arbobesluit heeft in Nederland altijd in de wetgeving gestaan in tegenstelling tot de Europese wetgeving. Deze manier van werken is wat TenneT betreft een veilige toevoeging aan de traditionele manier van werken, daar waar dat niet mogelijk is.


Deel dit artikel:                   





Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Duurzaam bouwen aan de A6 tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost
Nieuwsbericht
Rijksoverheid investeert grootschalig in laadpunten elektrisch vervoer
Nieuwsbericht
Gemeente Den Haag winnaar MKB INFRA AanbestedingsAward 2019
Nieuwsbericht
InfraTechInnovatieprijs: PlasticRoad, Geo Kennis-op-Maat, Innovatieatelier
Nieuwsbericht
Informatiebijeenkomsten start uitbreiding A1 Apeldoorn - Azelo fase 1
Nieuwsbericht
Tracébesluit N35 Nijverdal - Wierden vastgesteld
Nieuwsbericht
Directeur-Generaal Rijkswaterstaat Michèle Blom opent InfraTech2019
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Eerste herbruikbare viaduct in Nederland
Nieuwsbericht
Eerste Nederlandse sleephopperzuiger op LNG baggert in Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Heijmans aan de slag met doorstroming en bereikbaarheid Oosterhout-Dongen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat & Waddenacademie starten onderzoek plasticverontreiniging
Nieuwsbericht
BAM plant 150.000 bomen ter gelegenheid van 150ste verjaardag
Nieuwsbericht
Veilig 2018 ontluisterd door Bow Jubail morsing en watertaxi ongeval
Nieuwsbericht
InfraTech draait meer dan ooit om kennis
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Evenementenhal Hardenberg: Dé vakbeurs waar de complete infrabranche samenkomt!
Weblogposting
Eindhoven Airport & BAM: akkoord financiële afwikkeling parkeergarage
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Grote belangstelling marktpartijen voor deelname aan Mobility as a Service
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Deel N33 minimaal eerste drie weekenden januari 2019 afgesloten
Nieuwsbericht








[Banners]