Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 10-04-2018



Aan de slag met 303 zienswijzen voor N35 Nijverdal - Wierden




De periode van terinzagelegging van het ontwerptracébesluit/milieueffectrapport (OTB/MER) voor de N35 Nijverdal - Wierden is afgerond. Rijkswaterstaat is volop bezig met de analyse van de maar liefst 303 zienswijzen die zijn ingediend. Ongeveer twee derde daarvan ging over de geplande ongelijkvloerse kruising met de Baron van Sternbachlaan in Nijverdal', vertelt Marc Strootman, omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat. 'Ook waren er relatief veel zienswijzen over de toekomstige geluidsituatie.'

Van 1 december 2017 tot en met 11 januari 2018 lag het Ontwerptracébesluit/Milieueffectrapport (OTB/MER) van de N35 Nijverdal - Wierden ter inzage. Tijdens de terinzagelegging organiseerde Rijkswaterstaat een inloopavond, waar ongeveer 150 mensen op afkwamen. 'We hadden grote televisieschermen opgesteld, waarop bezoekers op het ontwerp van de nieuwe N35 konden inzoomen met het Geografisch Informatiemodel (GIM) en de 3D-visualisatie', vertelt Strootman. 'Er was veel belangstelling en de reacties op deze vorm van presenteren waren heel positief.' De terinzagelegging was ook de periode waarin belanghebbenden een zienswijze op de plannen voor de N35 konden indienen. Dat leverde 303 zienswijzen op. 'Dit bevestigt opnieuw de grote betrokkenheid van de omgeving bij dit project', aldus Strootman.

Baron van Sternbachlaan
Een groot deel van die zienswijzen ging over de wens voor een verdiepte aanleg van de Baron van Sternbachlaan in Nijverdal. 'In de huidige plannen leggen we de nieuwe N35 met een viaduct over de Baron van Sternbachlaan aan, ongeveer gelijk met het spoor', legt Strootman uit. 'De Baron van Sternbachlaan blijft daarbij op straatniveau. Veel omwonenden in Nijverdal zien liever dat we de Baron van Sternbachlaan verdiept aanleggen in een tunnelbak met daarbij de nieuwe N35 op straatniveau. Ook willen deze omwonenden dat de nieuwe N35 aan beide zijden geluidschermen krijgt van vier meter hoog.'

Verdiepte ligging te duur
Het punt bij de verdiepte variant is niet de techniek, maar vooral de extra kosten. 'De gemeente Hellendoorn heeft een half verdiepte variant nog ingebracht als zienswijze op het OTB', vertelt Strootman. Bij deze half verdiepte aanleg komt de nieuwe N35 niet op straatniveau te liggen, maar wel aanzienlijk lager dan het spoor. 'De meerkosten van de half verdiepte en verdiepte varianten bedragen tussen de 7 en 13 miljoen euro. Daarnaast leidt het nu verder uitwerken van beide varianten in de plannen tot een vertraging van 6 tot 12 maanden bij de uitvoering van het project. De stuurgroep heeft dit naar aanleiding van de zienswijzen in overweging genomen. Hun conclusie luidt dat er geen financiële dekking is voor de meerkosten en dat de verwachte vertraging in het project niet acceptabel is.' De stuurgroep heeft daarom in meerderheid besloten om een verdiepte of half verdiepte ligging van de Baron van Sternbachlaan niet mee te nemen in de verdere uitwerking van de plannen. De gemeente Hellendoorn is het met dit besluit niet eens, omdat zij vindt dat daarmee onvoldoende oplossing wordt geboden voor de geluidbelasting en de leefbaarheid langs het tracé in Nijverdal.

Geluid
Ook relatief veel zienswijzen gingen over de toekomstige geluidsituatie. 'Geluid houdt de gemoederen nu eenmaal bezig bij de aanleg van een nieuwe weg', weet Strootman. Bezorgde reacties kwamen vooral uit Wierden, waar de nieuwe weg een stuk opschuift richting het spoor en de woonwijk Meijerinksberg. Maar ook in Nijverdal is er zorg uitgesproken over de geluidbelasting.

Nota van antwoord
Antea Group is voor Rijkswaterstaat bezig met de verdere analyse van de zienswijzen. Strootman: 'Hierna kunnen we vaststellen of de zienswijzen leiden tot aanpassingen. Deze aanpassingen verwerken we in het tracébesluit (TB). De indieners van zienswijzen krijgen uiteraard een reactie. Die komt in de vorm van de Nota van Antwoord. Alle zienswijzen en onze reacties erop bundelen we daarin. Zo kunnen alle indieners van zienswijzen onze respons lezen. Dit duurt wel nog even, want de Nota wordt straks een bijlage bij het tracébesluit. We verwachten dat het tracébesluit eind 2018, begin 2019 klaar is. Na het tracébesluit is er de mogelijkheid om beroep in te stellen bij de Raad van State.'


Deel dit artikel:                   





Rivierherstel Gelderse Poort prachtvoorbeeld voor Europa
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
Veiligheid voorop bij introductie nieuwe technieken in de auto
Nieuwsbericht
Snorfiets mag naar de rijbaan
Nieuwsbericht
Ruim kwart huishoudens heeft geen motorvoertuig
Nieuwsbericht
Slimme prefab oplossing Consolis Spanbeton combineert technisch ingewikkelde constructie met slanke, ingetogen integraalbrug
Artikel
Rijkswaterstaat en provincie bundelen krachten voor slimme binnenvaart
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
TenneT & Vattenfall onderzoeken mogelijkheden verbinding offshore-stations
Nieuwsbericht
innogy & TenneT onderzoeken toekomstige aansluitingen Wind Power Hub
Nieuwsbericht
Contract met de combinatie KWS-Van Hattum Blankevoort getekend
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht








[Banners]