Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 04-04-2018



Nachtafsluitingen Koning Willem-Alexandertunnel A2 voor hitteproeven beton




Rijkswaterstaat gaat hitteproeven doen in de Koning Willem-Alexandertunnel om een beter beeld te krijgen van het gebruikte beton dat mogelijk minder brandwerend is. Dit naar aanleiding van het onderzoek in opdracht van Rijkswaterstaat medio 2017.

Hieruit bleek dat bij een viertal tunnels in ons land - in geval van een extreem grote brand (van een omvang die zich in Nederland nog nooit heeft voorgedaan) - er sprake kan zijn van een verminderde brandwerendheid van het beton. Uit deze onderzoeken bleek ook dat de wegtunnels, net als alle andere Rijkstunnels, veilig gebruikt kunnen worden door de weggebruikers.

Hitteproeven Koning Willem-Alexandertunnel
De hitteproeven moeten ons meer informatie geven over hoe het beton zich bij extreme hitte gedraagt omdat tot nu toe alleen laboratoriumproeven zijn gedaan. Om deze hitteproeven veilig te kunnen doen, is er een aantal afsluitingen gepland tussen 4 en 13 april 2018. Het gaat om:
  • 2 nachtafsluitingen van de A-buizen in de nacht van 4 op 5 april en 5 op 6 april van 19.30 uur - 06.00 uur;
  • 1 nachtafsluiting van de N-buizen in de nacht van 6 op 7 april van 21.00 uur - 08.00 uur;
  • 2 nachtafsluitingen van de N-buizen in de nacht van 7 op 8 april van 21.00 uur - 09.00 uur en van 8 op 9 april van 21.00 uur - 06.00 uur;
  • 2 nachtafsluitingen van de A-buizen in de nachten van 11 op 12 april en 12 op 13 april van 19.30 uur - 06.00 uur.
Om de verkeersoverlast te beperken zijn alle tunnelbuizen overdag gewoon open, dan worden geen werkzaamheden worden uitgevoerd. Op het moment dat gewerkt wordt in de onderste tunnelbuizen (A2), zal het verkeer via de bovenste tunnelbuizen (N2) worden geleid. Wordt er gewerkt aan de bovenste tunnelbuizen, dan kan het verkeer in de onderste buizen rijden.

Beton overige tunnels
Het gaat om de betonsoort die in tunnels is gebruikt die na 2008 zijn opgeleverd te weten de Salland-Twentetunnel (N35), de Ketheltunnel (A4), de Tweede Coentunnel (A10) en de Koning Willem-Alexandertunnel (A2). Het onderzoek dat deze feiten aan het licht bracht vond plaats in een laboratoriumsetting met hitteproeven op betonblokken. Rijkswaterstaat gaat daarom de komende maanden vervolgonderzoek doen in de tunnels zelf. Te beginnen met de Koning Willem-Alexandertunnel in Maastricht.


Deel dit artikel:                   





Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Nieuwsbericht
Stationsgebied Eindhoven: overheden zoeken partners voor ontwikkeling
Nieuwsbericht
Jaarbericht 2018 Rijkswaterstaat gepresenteerd
Nieuwsbericht
Landelijk bemiddelaar voor meer snelheid in aanpak overwegen
Nieuwsbericht
ProRail krijgt een directeur Overwegen
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen geeft startsein voor schoner water Eems-Dollard
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verleent opdracht aan Boskalis voor groot onderhoud hoofdwegennet Noord-Holland
Nieuwsbericht
NEN: Verdieping eerste versie NTA IFD-bouw
Nieuwsbericht
Vitence en Way2Web lanceren bijzonder vervoersplatform MaasHub
Nieuwsbericht
ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad
Nieuwsbericht
Milieudefensie: Oordeel hof stok achter de deur voor gezondere lucht
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
TNO-advies: uitgebreide zwarte doos in zelfrijdende voertuigen
Nieuwsbericht
De bouwbedrijven die meedingen naar de Bewuste Bouwers Zuidas Award 2019
Nieuwsbericht
Bouwkosten Nederland gemiddeld, blijkt uit Arcadis onderzoek
Nieuwsbericht
LeasePlan lanceert autodeel-app 'Tess' voor private leaseklanten
Nieuwsbericht
Brabant investeert in Zuiderwaterlinie
Nieuwsbericht
Vanaf 6 mei 7-daagse spoorvernieuwing Boxtel
Nieuwsbericht
Amsterdam lanceert plan voor schonere lucht
Nieuwsbericht
Campagne 'Hou je aan de snelheidslimiet' van start
Nieuwsbericht
ProRail en Movares werken samen aan bereikbaarheid Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Strooiwagens minder uitgerukt dan voorgaande jaren
Nieuwsbericht
Herziene norm voor kolken gepubliceerd
Nieuwsbericht


[Banners]