Zicht op Zeesluis IJmuiden - Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 04-04-2018



Doorgaande route over sluizencomplex IJmuiden jaar afgesloten




Rijkswaterstaat sluit met oog op veiligheid vanaf 16 april voor een jaar de route over het sluizencomplex in IJmuiden af voor al het doorgaand verkeer. Aanleiding zijn gewijzigde inzichten rond de bouw van de deurkassen van de nieuwe zeesluis. Door de aard van de werkzaamheden en de grote hoeveelheid werkverkeer, kan het verkeer de locatie tussen Middensluis en Noordersluis de komende periode niet veilig passeren. Fietsers en bromfietsers kunnen de pont nemen. Het autoverkeer wordt omgeleid via de Velsertunnel. Verkeer moet rekening houden met extra reistijd.

De bouw van de nieuwe zeesluis is in volle gang. Er is bijna geen plek op het sluizencomplex tussen de Midden- en de Noordersluis waar niet wordt gewerkt. Daarbij zijn veel hijskranen op korte afstand van de weg aan het werk, waardoor verkeer afgeleid kan worden. Het komend jaar zal het werkverkeer ter hoogte van het buitenhoofd van de nieuwe zeesluis het doorgaande verkeer op vijf plekken kruisen. Ook zal het verkeersbeeld steeds wisselen vanwege constante aanpassing van de ligging van de weg. Daarnaast treden er grote hoogteverschillen op. Rijkswaterstaat wil - gelet op deze omstandigheden - voor de periode van een jaar geen doorgaand verkeer op het sluizencomplex toelaten.

Omrijden
Fietsers, bromfietsers en voetgangers kunnen de pont nemen. De vertraging bedraagt gemiddeld 10 minuten, maar is mede afhankelijk van de wachttijden bij de pont. Om de vertraging via de pont te beperken, zorgt Rijkswaterstaat dat de extra pont in de spits tijdens de volledige periode van afsluiting blijft varen. Dit is zo afgesproken met verschillende omgevingspartijen. Autoverkeer kan door de Velsertunnel rijden en is ongeveer 15 minuten langer onderweg. Gele borden geven de omleidingsroute aan. De woningen aan de zuidkant van het sluizencomplex én het SHIP en de woonboten aan de noordkant blijven bereikbaar. Verkeer dat beroepsmatig op het sluizencomplex moet zijn, zoals vletterlieden en onderhoudsmonteurs, zal met een speciale pas doorgang worden verleend. Ook de hulpdiensten hebben volledig toegang tot het sluizencomplex. Rijkswaterstaat zal gedurende de afsluiting de gevolgen voor het verkeer monitoren.

Hoogteverschillen
Bij het buitenhoofd van de nieuwe zeesluis zou het doorgaande verkeer op meerdere plekken te maken krijgen met grote hoogteverschillen over smalle wegen. Aanleiding is een aanpassing van de bouwfasering door aannemersconsortium OpenIJ. Zo worden de wanden van de deurkassen nu eerst volledig opgebouwd, alvorens te worden afgezonken. Om die reden gaat het werk aan de deurkassen de komende periode flink de hoogte in naar uiteindelijk +20 NAP. Tegelijkertijd gaat het werk de diepte in met het afgraven van de bouwkuip van de drempel naar -20 NAP. Ook wordt het sluizencomplex tussen de Midden- en de Noordersluis op waterkerende hoogte gebracht van +8,85 NAP.

Nieuwe grote zeesluis
Om ruimte te bieden aan steeds groter wordende zeeschepen, wordt de nieuwe zeesluis in IJmuiden groter, en eerder aangelegd. De zeesluis zorgt getijde-onafhankelijk voor een vlotte en veilige bereikbaarheid van de havens en bedrijven langs het Noordzeekanaal. De nieuwe sluis wordt 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep. Het project is een samenwerkingsverband van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam, Havenbedrijf Amsterdam NV en de gemeente Velsen. Aannemersconsortium OpenIJ bouwt de nieuwe zeesluis in opdracht van Rijkswaterstaat.


Deel dit artikel:                   





Minister: Aanpassingen nodig voor terugkeer Stint op de weg
Nieuwsbericht
Grootste omzetgroei transportsector in ruim 7 jaar
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Rijk, provincies, gemeenten en partners presenteren plan veilig verkeer
Nieuwsbericht
Nieuwe werkgeversvereniging sector waterschappen
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Stijgende waterstand grote rivieren
Nieuwsbericht
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
Roermond Bereikbaar zet in op duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Meer agrarisch gebied wordt open natuurlijk terrein
Nieuwsbericht
Handleiding voor energiedata-uitwisseling beschikbaar
Nieuwsbericht
Boskalis gaat nieuwe N69 bouwen en maakt de weg energie-neutraal
Nieuwsbericht
Terug naar 2x1 rijstroken bij renovatie Waalbrug Nijmegen
Nieuwsbericht
Waterinnovatieprijs 2018 uitgereikt
Nieuwsbericht
Informatiecentrum N280 Roermond opent de deuren
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Volg bij Andes korte gebruikerstraining 'LTC TVM in de praktijk' tijdens Vakbeurs Mobiliteit
Weblogposting
CO2-uitstoot ProRail in 2017 gedaald
Nieuwsbericht
Andes: Koppeling met Mozard voor Midden-Drenthe
Weblogposting








[Banners]