Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 26-03-2018



Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn




Rijk, Havenbedrijf en EU investeren samen € 300 miljoen in Theemswegtracé

Het Havenbedrijf Rotterdam gunt aannemersconsortium SaVe de opdracht tot het bouwen van de onderbouw voor het Theemswegtracé. Door het verleggen van een deel van de havenspoorlijn wordt het toenemende goederentreinverkeer niet meer belemmerd door scheepvaartverkeer. Daardoor verbetert de spoorverbinding tussen het westelijk havengebied en het achterland.

Ronald Paul, Chief Operating Officer, Havenbedrijf Rotterdam: “Deze verbinding is key in de bereikbaarheid per spoor voor de haven van Rotterdam”.

Het SaVe-consortium bestaat uit bouwbedrijven Besix, Mobilis, Dura Vermeer, Hollandia en Iemants. De opdracht omvat het bouwen van een verhoogd spoorviaduct met een lengte van vier kilometer, inclusief twee stalen boogbruggen halverwege de Havenspoorlijn. Naar verwachting beginnen de werkzaamheden in de loop van 2018 en zijn ze gereed in 2020. De opdracht is een deelproject van de aanleg van het Theemswegtracé; zo volgt na oplevering een fase waarin de bovenbouw wordt aangelegd, bestaande uit het spoor inclusief alle daarbij behorende systemen.

Met de aanleg van het gehele Theemswegtracé is een investeringsbedrag gemoeid van circa € 300 miljoen (exclusief BTW). De Europese Unie stelt € 62 miljoen subsidie beschikbaar. Het resterende bedrag wordt gedragen door het Havenbedrijf en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Havenbedrijf Rotterdam coördineert, ontwerpt en realiseert het project in samenwerking met ProRail. Na realisatie van het tracé draagt het Havenbedrijf het beheer en onderhoud van het nieuwe stuk spoorlijn over aan ProRail.

Oplossing capaciteitsknelpunt spoorverkeer
Het Theemswegtracé is een oplossing voor de problematiek bij de Calandbrug bij Rozenburg. Deze stalen hefbrug voor trein-, weg- en langzaam verkeer in het Rotterdamse havengebied
is de verbindende schakel in de Betuweroute naar het Europese achterland. Voor de zeescheepvaart vormt de hefbrug de toegang naar de Brittanniëhaven.

Door de verwachte groei van het spoorvervoer en van het zeescheepvaartverkeer van en naar de Brittanniëhaven voorziet het Havenbedrijf een capaciteitsknelpunt voor het treinverkeer. De aanleg van het Theemswegtracé is een oplossing voor dit knelpunt. Het nieuwe tracé loopt over een verhoogd spoorviaduct. Het spoor krijgt twee boogbruggen en sluit ter hoogte van de A15 weer aan op de bestaande spoorbaan.

Betere doorstroming, duurzaam alternatief
Door het verleggen van de spoorlijn over de Rozenburgsesluis en via de Theemsweg wordt het toenemende treinverkeer, van en naar Europoort en de Maasvlakte, niet meer belemmerd door het scheepvaartverkeer. Hiermee wordt de doorstroming flink verbeterd.

Goede verbindingen naar het achterland zijn essentieel voor de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven. Betere benutting van de bestaande Betuwelijn is niet alleen nuttig vanuit economisch oogpunt. Goederenvervoer over spoor is ook milieuvriendelijker dan via wegtransport.

Aandacht voor effecten op omgeving
Tijdens de planfase van het Theemswegtracé heeft het Havenbedrijf aandacht besteed aan de effecten van dit project op de omgeving. Zo is er een uitgebreide Milieu Effect Rapportage uitgevoerd. Het Havenbedrijf treft in samenspraak met omwonenden extra geluidswerende voorzieningen.

Meer informatie
www.portofrotterdam.com/theemswegtrace



Deel dit artikel:                   





Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Van Nieuwenhuizen geeft startsein voor aanleg A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Bezoek RioleringsVakdagen; dé verbindende vakbeurs voor de rioleringsbranche!
Weblogposting
Keynote lezing Helga van Leur tijdens kennisrijk Aqua Nederland Vakbeurs en RioleringsVakdagen
Weblogposting
EIB: Werkvoorraad woningbouw opnieuw gestegen
Nieuwsbericht
Nieuw kennistheater op RioleringsVakdagen 2019
Weblogposting
Minister en regio kiezen voor verbreding van de A20 bij Gouda
Nieuwsbericht
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Kolencentrale Hemweg volgend jaar dicht
Nieuwsbericht
Onderhoud Nederrijnbrug A50 gegund
Nieuwsbericht
Randweg Baarle al voor de zomer open voor verkeer
Nieuwsbericht
Vacature: Project engineer CC RAIL
Weblogposting
Wegtransport profiteert van toegenomen bouwactiviteit
Nieuwsbericht
Meer zand voor West-Zeeuws-Vlaanderen
Nieuwsbericht
Directiebenoeming bij BAM International
Nieuwsbericht
Nederlandse vrachtauto's vervoeren meer in 2018
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen Grond-, Weg- en Waterbouw 2018
Nieuwsbericht
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Duurzame ideeën gevraagd voor N59
Nieuwsbericht
Vooral meer groene stroom uit zon
Nieuwsbericht
Gasinfrastructuur helpt energietransitie te versnellen
Nieuwsbericht








[Banners]