Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren

Foto: Ivo Ketelaar

Maatregelen NS en Prorail werpen vruchten af maar meer is nodig

De maatregelen van NS en ProRail om de prestaties van de binnenlandse treinen – Intercity direct en de intercity Den Haag-Eindhoven – op de hogesnelheidslijn te verbeteren, werpen hun vruchten af. Echter, de HSL piept en kraakt. Een ingrijpende wijziging aan de infrastructuur is nodig om op lange termijn prestaties goed te krijgen en structureel te verbeteren. Dit staat in een onafhankelijk onderzoek in opdracht van beide bedrijven.

Onafhankelijke onderzoekers bevestigen dat NS en ProRail met het Verbeterprogramma HSL doen wat binnen hun mogelijkheden ligt om prestaties op de hogesnelheidslijn te verbeteren. De prestaties worden beter en de afspraken met het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat zijn ruimschoots gehaald in 2017. Ondanks alle maatregelen is de verwachting dat de prestaties op de HSL tot aan 2019 niet fors zullen verbeteren.

“NS en ProRail kunnen niet veel meer doen om de prestaties van de treinen op de HSL te verbeteren. De enige manier om de hsl te laten functioneren zoals de rest van het spoornet vergt aanpassing van de infrastructuur en treinen”, aldus Van Boxtel (NS) en Eringa (ProRail) in NRC.

“Ook al zijn de doelstellingen vorig jaar behaald en gaat het steeds beter, de punctualiteit op de hsl is nog altijd minder dan op het reguliere spoor. De rek is uit het systeem”, zegt Van Boxtel in een interview met BNR Nieuwsradio.

246 treinen per dag
Alleen door ingrijpende wijzigingen aan de spoorbaan kan dezelfde betrouwbaarheid als op regulier spoor worden verwacht. Reizigers zullen helaas daarom nog met uitval te maken hebben. 2018 wordt volgens de onderzoekers wederom een spannend jaar. De prestaties staan onder druk mede door de drukte op het reguliere spoor van de HSL-corridor, de combinatie van complexe infrastructuur èn materieel en door de introductie van Eurostar en de Intercity Brussel over de hogesnelheidslijn. Vanaf 9 april rijden er dagelijks 246 treinen over de HSL. Met de introductie van Eurostar en Intercity Brussel over de HSL komt NS de laatste afspraken na met het ministerie uit 2013.

Aanpassing infrastructuur
Om echt goede prestaties neer te kunnen zetten, is de ‘systeemsprong’ nodig; dient de infrastructuur groots aangepakt te worden. Dit houdt in ontwerpfouten eruit halen, die bij de aanleg van de spoorbaan zijn gemaakt, zoals bijvoorbeeld de vele spanningssluizen en de verschillende beveiligingssystemen. NS en ProRail hebben daarvoor ideeën uitgewerkt en bespreken die de komende periode met het ministerie. Hierbij zal gekeken worden naar het naar voren halen van investeringen of anders prioriteren van bijvoorbeeld ERMTS-investeringen en het combineren of naar voren halen van geplande werkzaamheden.

Aanleiding onderzoek
NS en ProRail hebben in het najaar van 2017 opdracht gegeven een onafhankelijke analyse te doen naar de verbetermaatregelen op de HSL en een uitspraak te doen over de verdere verwachtingen van de toekomstige prestaties op de HSL. In het onderzoek worden ook aanbevelingen gedaan voor de korte, middellange en lange termijn. Een aantal maatregelen is al in gang gezet, zoals het sturen op vertrekpunctualiteit (het op tijd vertrekken van een trein) en toevoegen van de IC Brussel aan het Verbeterprogramma HSL. Deze nieuwste analyse is een vervolg van het onderzoek in 2016, eveneens uitgevoerd door Railistics en Triple Bridge maar dan in opdracht van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat.

Download
Eindrapport Externe Analyse HSL-Zuid

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: NS

Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren | Infrasite

Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren

Foto: Ivo Ketelaar

Maatregelen NS en Prorail werpen vruchten af maar meer is nodig

De maatregelen van NS en ProRail om de prestaties van de binnenlandse treinen – Intercity direct en de intercity Den Haag-Eindhoven – op de hogesnelheidslijn te verbeteren, werpen hun vruchten af. Echter, de HSL piept en kraakt. Een ingrijpende wijziging aan de infrastructuur is nodig om op lange termijn prestaties goed te krijgen en structureel te verbeteren. Dit staat in een onafhankelijk onderzoek in opdracht van beide bedrijven.

Onafhankelijke onderzoekers bevestigen dat NS en ProRail met het Verbeterprogramma HSL doen wat binnen hun mogelijkheden ligt om prestaties op de hogesnelheidslijn te verbeteren. De prestaties worden beter en de afspraken met het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat zijn ruimschoots gehaald in 2017. Ondanks alle maatregelen is de verwachting dat de prestaties op de HSL tot aan 2019 niet fors zullen verbeteren.

“NS en ProRail kunnen niet veel meer doen om de prestaties van de treinen op de HSL te verbeteren. De enige manier om de hsl te laten functioneren zoals de rest van het spoornet vergt aanpassing van de infrastructuur en treinen”, aldus Van Boxtel (NS) en Eringa (ProRail) in NRC.

“Ook al zijn de doelstellingen vorig jaar behaald en gaat het steeds beter, de punctualiteit op de hsl is nog altijd minder dan op het reguliere spoor. De rek is uit het systeem”, zegt Van Boxtel in een interview met BNR Nieuwsradio.

246 treinen per dag
Alleen door ingrijpende wijzigingen aan de spoorbaan kan dezelfde betrouwbaarheid als op regulier spoor worden verwacht. Reizigers zullen helaas daarom nog met uitval te maken hebben. 2018 wordt volgens de onderzoekers wederom een spannend jaar. De prestaties staan onder druk mede door de drukte op het reguliere spoor van de HSL-corridor, de combinatie van complexe infrastructuur èn materieel en door de introductie van Eurostar en de Intercity Brussel over de hogesnelheidslijn. Vanaf 9 april rijden er dagelijks 246 treinen over de HSL. Met de introductie van Eurostar en Intercity Brussel over de HSL komt NS de laatste afspraken na met het ministerie uit 2013.

Aanpassing infrastructuur
Om echt goede prestaties neer te kunnen zetten, is de ‘systeemsprong’ nodig; dient de infrastructuur groots aangepakt te worden. Dit houdt in ontwerpfouten eruit halen, die bij de aanleg van de spoorbaan zijn gemaakt, zoals bijvoorbeeld de vele spanningssluizen en de verschillende beveiligingssystemen. NS en ProRail hebben daarvoor ideeën uitgewerkt en bespreken die de komende periode met het ministerie. Hierbij zal gekeken worden naar het naar voren halen van investeringen of anders prioriteren van bijvoorbeeld ERMTS-investeringen en het combineren of naar voren halen van geplande werkzaamheden.

Aanleiding onderzoek
NS en ProRail hebben in het najaar van 2017 opdracht gegeven een onafhankelijke analyse te doen naar de verbetermaatregelen op de HSL en een uitspraak te doen over de verdere verwachtingen van de toekomstige prestaties op de HSL. In het onderzoek worden ook aanbevelingen gedaan voor de korte, middellange en lange termijn. Een aantal maatregelen is al in gang gezet, zoals het sturen op vertrekpunctualiteit (het op tijd vertrekken van een trein) en toevoegen van de IC Brussel aan het Verbeterprogramma HSL. Deze nieuwste analyse is een vervolg van het onderzoek in 2016, eveneens uitgevoerd door Railistics en Triple Bridge maar dan in opdracht van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat.

Download
Eindrapport Externe Analyse HSL-Zuid

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: NS