Zuid-Hollands OV beste reizigerswaardering van Nederland

Foto: Ivo Ketelaar

Net als in 2016 is de tevredenheid onder reizigers van het openbaar vervoer in Zuid-Holland ook in 2017 toegenomen. Dit is de uitkomst van de OV-klantenbarometer, het jaarlijkse, landelijk uitgevoerde klanttevredenheidsonderzoek in het regionaal openbaar vervoer.Floor Vermeulen, gedeputeerde Verkeer en Vervoer: “Deze hoge waardering is zeer waardevol voor ons als concessieverlener en voor de vervoerbedrijven die in Zuid-Holland het openbaar vervoer verzorgen. We hebben flink geinvesteerd in verbetering van het openbaar vervoer, onder andere in nieuwe hoogwaardige openbaar vervoerverbindingen en we zien dat dat aanslaat. Meer mensen laten vaker de auto staan en kiezen voor de bus, trein of waterbus. Deze hoge waardering stimuleert ons om te blijven investeren in goed openbaar vervoer.”

Best scorende treindienst van Nederland
De provinciale treindiensten behoren met een 7,8 tot de best scorende treindiensten van Nederland. Zowel de treindienst Alphen aan den Rijn – Gouda als de MerwedeLingelijn scoren een 7,8. De treindienst Alphen aan den Rijn – Gouda is met dit cijfer de grootste stijger van Nederland. De lijn scoorde in 2016 nog een 7,2. 2017 was het eerste jaar dat de trein onder de vlag van R-net reed. Het nieuwe materieel en de frequentieverhoging van 2 naar 4 keer per uur slaan bij de reizigers duidelijk aan.

Waterbus best gewaardeerd
De Waterbus behoort ook dit jaar weer tot het best gewaarde openbaar vervoer van Nederland. Met een 8,5 staat de Waterbus landelijk op de tweede plaats. Gedeputeerde Rik Janssen: “Ook in Waterbus hebben we het afgelopen jaar geïnvesteerd: Goede overstapmogelijkheden op ander ov, hoge frequentie en voorzieningen als deelfietsen en een kiosk. Ze dragen bij aan de hoge reizigerswaardering. We blijven optimaliseren om ook in 2018 hoog gewaardeerd te worden door de reizigers. Want daar doen we het voor!”

Ook bus in de plus
De meeste buslijnen van Zuid-Holland laten een verbetering zien ten opzichte van 2016. Het gemiddelde cijfer voor het busvervoer in de concessie Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden is gestegen van een 7,6 naar een 7,7.

In de Hoeksche Waard / Goeree-Overflakkee scoor het busvervoer met een 7,5 ten opzichte van een 7,4 in 2016. Het busvervoer in Zuid-Holland Noord werd door de reizigers beoordeeld met een 7,7 en is gelijk gebleven ten opzichte van 2016.

Jaarlijkse tevredenheidsmeting onder reizigers
De OV-Klantenbarometer is een jaarlijks onafhankelijk onderzoek dat wordt uitgevoerd door het CROW Kennisplatform Verkeer en Vervoer. Reizigers geven rapportcijfers aan verschillende aspecten van hun rit: algemene waardering, zitplaats, netheid, informatie, tarief, frequentie en sociale veiligheid. De OV-klantenbarometer wordt gehouden in 70 onderzoeksgebieden, die samen al het regionale openbaar vervoer in Nederland omvatten. In een steekproef van 6008 bus- tram-, metro-, treinritten en ferry-overtochten vulden 86.705 reizigers een enquêteformulier in.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Provincie Noord-Holland