Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 15-03-2018



ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch

Bron: ProRail



Er rijden steeds meer treinen op het spoor, terwijl we niet veel spoor meer bij kunnen bouwen. Dit betekent dat de bestaande infrastructuur nóg betrouwbaarder moet worden en er steeds minder tijd is voor werkzaamheden en controles. Door het spoor digitaal te maken winnen we in de toekomst tijd en kunnen treinen vaker doorrijden.

Meer dan 7.000 wissels met lasers meten
In ons spoor liggen zo'n 7000 wissels. Deze zijn essentieel voor de infrastructuur en kunnen kwetsbaar zijn. Daarom meet ProRail continue de kwaliteit van de wissels. Hiervoor gaan we nu lasertechniek gebruiken, die in speciale meettreinen wordt ingebouwd.

De nieuwe meettreinen zijn voorzien van laserscanners die de kwaliteit en de ligging van wissels op millimeterniveau in kaart brengen. Aan de hand van deze metingen bepalen specialisten of het wissel nog voldoet aan de normen en onderhoud nodig heeft. Nu wordt de kwaliteit van een wissel nog handmatig gemeten. Hiervoor moet het spoor buiten dienst worden genomen. Voor het rijden met de nieuwe meettreinen is dat niet meer nodig. Alleen na onderhoud wordt er nog handmatig gemeten om te kijken of het wissel voldoet aan de eisen en specificaties.



Vooraf getest
In 2015 is ProRail gestart met een proef om de kwaliteit van de wissels te meten vanuit een trein met lasercamera’s. Die techniek is inmiddels klaar voor gebruik. In opdracht van ProRail voeren Eurailscout en VolkerRail Inspectation deze lasermetingen uit. Vanaf nu worden ongeveer 5000 wissels twee keer per jaar met de lasertechniek vanuit de nieuwe meettreinen gemeten.

Inzet meettreinen maakt het veiliger
Uiteindelijk zorgen de meettreinen ervoor dat er steeds minder handmatig gemeten hoeft te worden. Dat maakt het werken aan en rond het spoor nog veiliger.

Steeds slimmer en digitaler
Naast de meettrein werkt onder andere de afdeling Innovatie van ProRail hard aan nog veel meer technieken om het spoor slimmer te maken. Zo is er bijvoorbeeld een pilot gestart met camera's die in een splitsecond kunnen detecteren welke goederen er in een goederentrein zitten. Hierdoor zijn handmatige controles in de toekomst minder of zelfs niet meer nodig. Daarnaast worden steeds meer sensoren op treinen aangebracht om de infrastructuur continu te kunnen meten, waardoor defecten al worden ontdekt voordat ze ontstaan.



Deel dit artikel:                   





Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat compenseert 140 ha natuur voor verbreding A6 Almere
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
TenneT geeft bedrijven rekentool voor grootschalige opslag elektriciteit
Nieuwsbericht
Temperatuurgevoelige producten vragen om extra aandacht
Weblogposting
Arcadis, Berenschot en Posad winnen 9 raamcontracten van IenW
Nieuwsbericht
Windpark Fryslân mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag investeert in automatisch vervoer
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag gunt EBS busvervoer Haaglanden streek
Nieuwsbericht
Bijzondere duurzame betonbuizen in Nijmeegse grond
Nieuwsbericht
RWS: Onderhoud Lemmer-Delfzijl voorlopig naar combinatie Dynniq-Heijmans
Nieuwsbericht
Oproep deelname normontwikkeling Klimaatadaptatie
Nieuwsbericht
Betonakkoord ondertekend, nu aan de slag
Nieuwsbericht
Asfaltdag 2018 op dinsdag 11 december
Nieuwsbericht
The Future Mobility Network en Vakbeurs Mobiliteit ondertekenen partnership
Weblogposting
ITS Forum 2018: Verkeersmanagement in een dynamische wereld
Weblogposting
Stichting RIONED en Wateropleidingen tekenen samenwerkingsovereenkomst
Nieuwsbericht
Arcadis ontwerpt en ondersteunt bij het versterken van de Afsluitdijk
Nieuwsbericht
LeasePlan en Allego versnellen overgang naar emissievrije mobiliteit
Nieuwsbericht
Eindvonnis geschil Wilhelminasluis biedt ruimte voor herstart
Nieuwsbericht
Oproep netbeheerders: maak slim laden elektrische auto's de norm!
Nieuwsbericht
Nieuwe koers voor mobiliteit in Limburg
Nieuwsbericht
Vertraging aanleg nieuwe zeesluis IJmuiden
Nieuwsbericht








[Banners]