Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 15-03-2018



ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch

Bron: ProRail



Er rijden steeds meer treinen op het spoor, terwijl we niet veel spoor meer bij kunnen bouwen. Dit betekent dat de bestaande infrastructuur nóg betrouwbaarder moet worden en er steeds minder tijd is voor werkzaamheden en controles. Door het spoor digitaal te maken winnen we in de toekomst tijd en kunnen treinen vaker doorrijden.

Meer dan 7.000 wissels met lasers meten
In ons spoor liggen zo'n 7000 wissels. Deze zijn essentieel voor de infrastructuur en kunnen kwetsbaar zijn. Daarom meet ProRail continue de kwaliteit van de wissels. Hiervoor gaan we nu lasertechniek gebruiken, die in speciale meettreinen wordt ingebouwd.

De nieuwe meettreinen zijn voorzien van laserscanners die de kwaliteit en de ligging van wissels op millimeterniveau in kaart brengen. Aan de hand van deze metingen bepalen specialisten of het wissel nog voldoet aan de normen en onderhoud nodig heeft. Nu wordt de kwaliteit van een wissel nog handmatig gemeten. Hiervoor moet het spoor buiten dienst worden genomen. Voor het rijden met de nieuwe meettreinen is dat niet meer nodig. Alleen na onderhoud wordt er nog handmatig gemeten om te kijken of het wissel voldoet aan de eisen en specificaties.



Vooraf getest
In 2015 is ProRail gestart met een proef om de kwaliteit van de wissels te meten vanuit een trein met lasercamera’s. Die techniek is inmiddels klaar voor gebruik. In opdracht van ProRail voeren Eurailscout en VolkerRail Inspectation deze lasermetingen uit. Vanaf nu worden ongeveer 5000 wissels twee keer per jaar met de lasertechniek vanuit de nieuwe meettreinen gemeten.

Inzet meettreinen maakt het veiliger
Uiteindelijk zorgen de meettreinen ervoor dat er steeds minder handmatig gemeten hoeft te worden. Dat maakt het werken aan en rond het spoor nog veiliger.

Steeds slimmer en digitaler
Naast de meettrein werkt onder andere de afdeling Innovatie van ProRail hard aan nog veel meer technieken om het spoor slimmer te maken. Zo is er bijvoorbeeld een pilot gestart met camera's die in een splitsecond kunnen detecteren welke goederen er in een goederentrein zitten. Hierdoor zijn handmatige controles in de toekomst minder of zelfs niet meer nodig. Daarnaast worden steeds meer sensoren op treinen aangebracht om de infrastructuur continu te kunnen meten, waardoor defecten al worden ontdekt voordat ze ontstaan.



Deel dit artikel:                   





Verwijderen begroeiing voor aanleg natuurvriendelijke Maasoevers
Nieuwsbericht
Berijdbare zonnepanelen nu ook op rijksweg getest
Nieuwsbericht
Klimaatbegroting 2019 Eindhoven: CO2 uitstoot daalt sterker dan verwacht
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
VNG-reactie op Rijksbegroting: in het belang van de inwoners
Nieuwsbericht
Toestemming Flixbus voor langeafstandvervoer in Noord-Brabant
Nieuwsbericht
OnderhoudNL over Miljoenennota: 'Kostenstijging remt groei'
Nieuwsbericht
IPO: Gezamenlijke provincies rekenen op vertrouwen kabinet
Nieuwsbericht
KNV: Kabinet, denk groter als het gaat om mobiliteit
Nieuwsbericht
Miljoenennota 2019: Investeren & voorbereiden op de toekomst van Nederland
Nieuwsbericht
Prinsjesdag 2018: EZK investeert in een duurzaam en ondernemend Nederland
Nieuwsbericht
Reactie UNETO-VNI op Miljoenennota: meer investeren in de energietransitie
Nieuwsbericht
Waterschappen willen snelheid in klimaatbeleid
Nieuwsbericht
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Nederland Maritiem Land: Een uitdagend jaar voor de maritieme sector
Nieuwsbericht
Deltaprogramma 2019, Nederland tijdig aanpassen aan klimaatverandering
Nieuwsbericht
Prinsjesdag 2018: Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Nieuwsbericht
Reactie Bouwend Nederland op Miljoenennota 2019: het echte werk komt nog!
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
VNG: In het belang van onze inwoners
Nieuwsbericht
Tiny Forest verbindt buurt met natuur
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Provincie Limburg: Mono: ongestoord onderweg
Nieuwsbericht








[Banners]