Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 01-03-2018



NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers

Bron: NS



  • NS moderniseert 45 dubbeldekkers (242 rijtuigen met 24.500 zitplaatsen)
  • Investering van 502 miljoen in comfort, veiligheid en design
  • Totale investering in nieuwe en gemoderniseerde treinen naar 3 miljard
  • Vernieuwde treinen vanaf 2021 het spoor op
NS wil haar reizigers een comfortabele reis bieden in treinen die voorzien zijn van alle gemakken. Daarom investeert NS in de aanschaf van nieuwe treinen en de modernisering van bestaande treinen. Een investering die reizigers waarderen: uit onderzoek blijkt dat reizigers hoge cijfers geven aan vernieuwde treinen. NS gaat nog eens 45 dubbeldekkers, bestaande uit 242 rijtuigen, moderniseren. Deze worden hiermee helemaal up-to-date gemaakt.

Uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat reizigers vernieuwde treinen hoge punten geven voor het interieur, het comfort, de functionaliteit en de vormgeving. Marjan Rintel, directeur Operatie NS: 'Hier ben ik enorm trots op, we doen dit immers voor onze reizigers. Ook deze 45 dubbeldekkers zijn straks weer als nieuw, bieden onze reizigers het comfort dat zij willen en kunnen weer een heel treinleven mee'.

Moderniseren van treinen is ook een duurzame keuze. Het grootste deel van al het materiaal dat hierbij vrijkomt wordt gerecycled. Zoals bij de lopende modernisering van de eerste generatie dubbeldekkers: 96% van al het materiaal wordt opgeknapt en komt als nieuw terug of krijgt gerecycled een tweede leven daarbuiten.

NS Treinmodernisering in Haarlem werkt aan de modernisering van de dubbeldekkers. De ontwerpfase voor de vernieuwing van de 45 treinen is inmiddels gestart. De trein krijgt comfortabele stoelen, moderne verlichting, oplaadvoorzieningen in 2e en 1e klas en uiteraard zal nieuwe kunst niet ontbreken. De bouw van het eerste treinstel is eind 2020 gereed. Na een testperiode met deze trein begint in de loop van 2021 de serieproductie en gaan ze het spoor op. Deze dubbeldekkers kunnen dan weer zo'n 20 jaar mee. Zo dragen we op een duurzame manier bij aan de bereikbaarheid van Nederland.

De investering van deze modernisering bedraagt € 502 miljoen. De totale investering in de aanschaf van nieuwe Sprinters en nieuwe Intercity's en het moderniseren van bestaand materieel, komt hiermee op € 3 miljard.


Deel dit artikel:                   





Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Van Nieuwenhuizen geeft startsein voor aanleg A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Bezoek RioleringsVakdagen; dé verbindende vakbeurs voor de rioleringsbranche!
Weblogposting
Keynote lezing Helga van Leur tijdens kennisrijk Aqua Nederland Vakbeurs en RioleringsVakdagen
Weblogposting
EIB: Werkvoorraad woningbouw opnieuw gestegen
Nieuwsbericht
Nieuw kennistheater op RioleringsVakdagen 2019
Weblogposting
Minister en regio kiezen voor verbreding van de A20 bij Gouda
Nieuwsbericht
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Kolencentrale Hemweg volgend jaar dicht
Nieuwsbericht
Onderhoud Nederrijnbrug A50 gegund
Nieuwsbericht
Randweg Baarle al voor de zomer open voor verkeer
Nieuwsbericht
Vacature: Project engineer CC RAIL
Weblogposting
Wegtransport profiteert van toegenomen bouwactiviteit
Nieuwsbericht
Meer zand voor West-Zeeuws-Vlaanderen
Nieuwsbericht
Directiebenoeming bij BAM International
Nieuwsbericht
Nederlandse vrachtauto's vervoeren meer in 2018
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen Grond-, Weg- en Waterbouw 2018
Nieuwsbericht
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Duurzame ideeën gevraagd voor N59
Nieuwsbericht
Vooral meer groene stroom uit zon
Nieuwsbericht
Gasinfrastructuur helpt energietransitie te versnellen
Nieuwsbericht








[Banners]