Nieuwsbericht | Datum: 15-02-2018



Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie




Eindrapport Onderzoekscommissie Hoekse Lijn

Onvoldoende regie en coördinatie en een gebrekkige organisatie en voorbereiding. Dat zijn de belangrijkste conclusies van de Onderzoekscommissie Hoekse Lijn. Deze commissie deed de afgelopen twee maanden onderzoek naar de opgetreden vertragingen en kostenoverschrijdingen bij de ombouw van de Hoekse Lijn. Ook stelde de Onderzoekscommissie in het rapport (inclusief brief) vast dat conclusies en aanbevelingen van eerdere onderzoeken onvoldoende ter harte zijn genomen en doorgevoerd, waardoor kostbare tijd verloren is gegaan.

Voor de ombouw van een oude spoorlijn tot een metroverbinding tussen Rotterdam en Hoek van Holland, was een strakke periode van vijf maanden gepland. Daarbij werd echter uitgegaan van een minutieuze voorbereiding waarbij alle voorbereidende werkzaamheden die mogelijk waren langs een spoorbaan in bedrijf al voor de start van de ombouw zouden zijn uitgevoerd. Toen op 1 april 2017 de treinverbinding werd gestaakt, bleek dat veel van die werkzaamheden nog niet waren afgerond.

Ook is gebleken dat het in de projectorganisatie ontbrak aan regie en coördinatie. In een projectstructuur met verschillende partijen, uiteenlopende contracten en veel verschillende aannemers is een goede afstemming en een integrale planning essentieel. Er ontbrak een goede samenwerking en zogenoemde ‘best-for-project’-gedachte bij de verschillende partijen.

In december 2016 bleek dat sterke twijfels bestonden over de haalbaarheid van oplevering op 1 september 2017. Toen al is geconstateerd dat op de voorbereidende werkzaamheden onvoldoende voortgang werd geboekt en dat er geen adequate planning was.

Sinds eind 2016 bestonden signalen dat de planning niet realistisch meer was. Deze werden tot juni 2017 niet als definitief aangemerkt en niet voorgelegd aan de verantwoordelijk wethouder. Ondanks de signalen is tegen beter weten in lang vastgehouden aan de ombouwtijd van vijf maanden. De wethouder was echter al in februari 2017 gewezen op de alarmerende uitkomsten van een in december 2016 gehouden audit. Een second opinion op de (bijgestelde) planning in september 2017 kwam met nagenoeg dezelfde constateringen als de audit van december 2016.

Ook de organisatorische aansturing van het project liet te wensen over. Gebleken is dat afgesproken wijze van besturing van het project (governance structuur) volgens de Rotterdamse Standaard voor Projectmatig Werken (RSPW) lange tijd niet is nageleefd. Er was geen eenduidige besluitvormingsstructuur met duidelijke verantwoordelijkheden en mandaten. De invulling van sturing via de zogenoemde stakeholdersoverleggen (waarin naast de gemeente Rotterdam ook de gemeenten Schiedam, Vlaardingen en Maassluis, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de RET en ProRail zitten) die informerend en afstemmend waren bedoeld, was onvoldoende om bestuurlijk grip op het project te houden.

Aanbevelingen
De Onderzoekscommissie doet zeven aanbevelingen. Deze zijn deels gericht op een goed vervolg van het project Hoekse Lijn en deels gericht op verbetering van projectmanagement binnen de gemeente. Zo dient de gemeenteraad meer betrokken te worden bij besluitorming over grote projecten en de voortgang van de uitvoering. De gemeenteraad bespreekt het rapport van de onderzoekscommissie inclusief de conclusies en aanbevelingen op donderdag 22 februari 2018.

Onderzoekscommissie
De heer J.W. (Jan-Willem) Verheij (VVD) is de voorzitter van de Onderzoekscommissie Hoekse Lijn. In de commissie zitten verder de heren L.C. (Leo) Bruijn (plaatsvervangend voorzitter, PvdA) en L.P.M. (Leo) de Kleijn (SP), S.J.J. (Samuel) Schampers (D66) en L. (Luuk) Wilson (Leefbaar Rotterdam).

Meer informatie
U vindt het Eindrapport Onderzoekscommissie Hoekse Lijn op de website van de gemeente Rotterdam



Deel dit artikel:                   





Rivierherstel Gelderse Poort prachtvoorbeeld voor Europa
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
Veiligheid voorop bij introductie nieuwe technieken in de auto
Nieuwsbericht
Snorfiets mag naar de rijbaan
Nieuwsbericht
Ruim kwart huishoudens heeft geen motorvoertuig
Nieuwsbericht
Slimme prefab oplossing Consolis Spanbeton combineert technisch ingewikkelde constructie met slanke, ingetogen integraalbrug
Artikel
Rijkswaterstaat en provincie bundelen krachten voor slimme binnenvaart
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
TenneT & Vattenfall onderzoeken mogelijkheden verbinding offshore-stations
Nieuwsbericht
innogy & TenneT onderzoeken toekomstige aansluitingen Wind Power Hub
Nieuwsbericht
Contract met de combinatie KWS-Van Hattum Blankevoort getekend
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht








[Banners]