Nieuwsbericht | Datum: 12-02-2018



Minister Cora van Nieuwenhuizen slaat eerste paal Reevesluis




Met het heien van de eerste paal zette minister Cora van Nieuwenhuizen donderdag 8 februari 2018 de uitvoering in gang van de bouw van de nieuwe Reevesluis in het Drontermeer. Dit is één van de vier projecten, waarmee de waterveiligheidsopgave en gebiedsontwikkeling in de regio IJsseldelta in 2022 wordt afgerond.

Reevesluis: duurzame sluis
Rijkswaterstaat heeft bij het ontwerp en de bouw van de Reevesluis voor duurzame maatregelen gekozen op het gebied van energie, klimaat en hergebruik van materialen. Door slim ontwerpen besparen we energie en CO2. Op termijn is het de bedoeling dat de sluis volledig energieneutraal wordt. Bij de gekozen bouwmethode is aanzienlijk minder beton nodig omdat de bodem van de sluis niet onderheid wordt en de wanden van de sluis in staal worden uitgevoerd. Ook wordt gebruik gemaakt van gerecycled beton. Bovendien is het bedieningsgebouw volledig circulair. Mocht Rijkswaterstaat op termijn overgaan naar centrale bediening, dan kunnen alle onderdelen van dit gebouw elders worden hergebruikt.

Reevesluis
Waar op dit moment de Roggebotsluis de dijkringen van Flevoland en de IJsseldelta verbindt en hoge waterstanden op de Veluwerandmeren voorkomt, wordt deze functie in de toekomst overgenomen door de zuidelijker gelegen nieuwe Reevesluis en de nieuwe Reevedam. De Reevesluis keert in de toekomst het water vanuit het noorden. Hij gaat onder meer dicht op het moment dat er hoogwater vanaf de IJssel via de nieuwe hoogwatergeul Reevediep wordt afgevoerd. Naast de hoogwaterkerende functie houdt het sluizencomplex ook de peilscheiding in stand tussen het Drontermeer en het Vossemeer. De sluis bestaat uit een schutsluis, een spuisluis en een vispassage. Ook komt er een oversteekmogelijkheid voor kanoërs en schaatsers. Bij afronding van de werkzaamheden in het gehele gebied (in 2022), komt er ook een fietspad over de sluis. Hierdoor ontstaat, met de aansluiting op de nieuwe dijken van het Reevediep, een prachtig nieuw fietsrondje Kampen-Flevoland.

Hoogwaterveilig
Om het gehele gebied sluitend waterveilig te maken, zijn behalve de zomerbedverlaging van de IJssel en de aanleg van de hoogwatergeul Reevediep nog vier extra maatregelen nodig. Rijkswaterstaat, de provincies Overijssel en Flevoland en Waterschap Zuiderzeeland werken hierbij samen. De maatregelen zijn:
  • De bouw van de Reevesluis in het Drontermeer;
  • De versterking van het noordelijke deel van de Drontermeerdijk;
  • De sloop van de Roggebotsluis en de bouw van een nieuwe brug voor de N307. Hierdoor wordt de doorstroming van het verkeer tussen Kampen en Dronten enorm verbeterd;
  • De aanpak van de waterveiligheid van het recreatiegebied Roggebot (met camping, haven, kanovereniging), dat door alle maatregelen buitendijks komt te liggen.
IJsseldelta waterveilig
Het klimaat verandert. De IJssel krijgt vaker te maken met hoge waterstanden. Voor de inwoners van de regio IJsseldelta (Kampen-Zwolle-Dronten) is een veilige woonomgeving het allerbelangrijkste. Om de kans op overstromingen te beperken, wordt extreem hoogwater straks veilig afgevoerd naar het IJsselmeer via het nieuwe Reevediep. Om aan de totale waterveiligheidsdoelstellingen voor de regio te voldoen, is ook het zomerbed van de IJssel over een lengte van 7 km, 2 m uitgebaggerd. Daarnaast wordt er 350 ha nieuwe robuuste deltanatuur ontwikkeld en komen er in het gebied van het Reevediep nieuwe mogelijkheden voor fietsen, wandelen, struinen, vissen en wonen.



Deel dit artikel:                   





Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Rijk, provincies, gemeenten en partners presenteren plan veilig verkeer
Nieuwsbericht
Nieuwe werkgeversvereniging sector waterschappen
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Stijgende waterstand grote rivieren
Nieuwsbericht
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Roermond Bereikbaar zet in op duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Meer agrarisch gebied wordt open natuurlijk terrein
Nieuwsbericht
Handleiding voor energiedata-uitwisseling beschikbaar
Nieuwsbericht
Boskalis gaat nieuwe N69 bouwen en maakt de weg energie-neutraal
Nieuwsbericht
Terug naar 2x1 rijstroken bij renovatie Waalbrug Nijmegen
Nieuwsbericht
Waterinnovatieprijs 2018 uitgereikt
Nieuwsbericht
Informatiecentrum N280 Roermond opent de deuren
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Volg bij Andes korte gebruikerstraining 'LTC TVM in de praktijk' tijdens Vakbeurs Mobiliteit
Weblogposting
CO2-uitstoot ProRail in 2017 gedaald
Nieuwsbericht
Andes: Koppeling met Mozard voor Midden-Drenthe
Weblogposting
Overheden investeren 600 miljoen in klimaatbestendig Nederland
Nieuwsbericht
Meer duurzaam en slim transport tussen Nederland en Noordrijn-Westfalen
Nieuwsbericht








[Banners]