Nieuwsbericht | Datum: 12-02-2018



Minister Cora van Nieuwenhuizen slaat eerste paal Reevesluis




Met het heien van de eerste paal zette minister Cora van Nieuwenhuizen donderdag 8 februari 2018 de uitvoering in gang van de bouw van de nieuwe Reevesluis in het Drontermeer. Dit is één van de vier projecten, waarmee de waterveiligheidsopgave en gebiedsontwikkeling in de regio IJsseldelta in 2022 wordt afgerond.

Reevesluis: duurzame sluis
Rijkswaterstaat heeft bij het ontwerp en de bouw van de Reevesluis voor duurzame maatregelen gekozen op het gebied van energie, klimaat en hergebruik van materialen. Door slim ontwerpen besparen we energie en CO2. Op termijn is het de bedoeling dat de sluis volledig energieneutraal wordt. Bij de gekozen bouwmethode is aanzienlijk minder beton nodig omdat de bodem van de sluis niet onderheid wordt en de wanden van de sluis in staal worden uitgevoerd. Ook wordt gebruik gemaakt van gerecycled beton. Bovendien is het bedieningsgebouw volledig circulair. Mocht Rijkswaterstaat op termijn overgaan naar centrale bediening, dan kunnen alle onderdelen van dit gebouw elders worden hergebruikt.

Reevesluis
Waar op dit moment de Roggebotsluis de dijkringen van Flevoland en de IJsseldelta verbindt en hoge waterstanden op de Veluwerandmeren voorkomt, wordt deze functie in de toekomst overgenomen door de zuidelijker gelegen nieuwe Reevesluis en de nieuwe Reevedam. De Reevesluis keert in de toekomst het water vanuit het noorden. Hij gaat onder meer dicht op het moment dat er hoogwater vanaf de IJssel via de nieuwe hoogwatergeul Reevediep wordt afgevoerd. Naast de hoogwaterkerende functie houdt het sluizencomplex ook de peilscheiding in stand tussen het Drontermeer en het Vossemeer. De sluis bestaat uit een schutsluis, een spuisluis en een vispassage. Ook komt er een oversteekmogelijkheid voor kanoërs en schaatsers. Bij afronding van de werkzaamheden in het gehele gebied (in 2022), komt er ook een fietspad over de sluis. Hierdoor ontstaat, met de aansluiting op de nieuwe dijken van het Reevediep, een prachtig nieuw fietsrondje Kampen-Flevoland.

Hoogwaterveilig
Om het gehele gebied sluitend waterveilig te maken, zijn behalve de zomerbedverlaging van de IJssel en de aanleg van de hoogwatergeul Reevediep nog vier extra maatregelen nodig. Rijkswaterstaat, de provincies Overijssel en Flevoland en Waterschap Zuiderzeeland werken hierbij samen. De maatregelen zijn:
  • De bouw van de Reevesluis in het Drontermeer;
  • De versterking van het noordelijke deel van de Drontermeerdijk;
  • De sloop van de Roggebotsluis en de bouw van een nieuwe brug voor de N307. Hierdoor wordt de doorstroming van het verkeer tussen Kampen en Dronten enorm verbeterd;
  • De aanpak van de waterveiligheid van het recreatiegebied Roggebot (met camping, haven, kanovereniging), dat door alle maatregelen buitendijks komt te liggen.
IJsseldelta waterveilig
Het klimaat verandert. De IJssel krijgt vaker te maken met hoge waterstanden. Voor de inwoners van de regio IJsseldelta (Kampen-Zwolle-Dronten) is een veilige woonomgeving het allerbelangrijkste. Om de kans op overstromingen te beperken, wordt extreem hoogwater straks veilig afgevoerd naar het IJsselmeer via het nieuwe Reevediep. Om aan de totale waterveiligheidsdoelstellingen voor de regio te voldoen, is ook het zomerbed van de IJssel over een lengte van 7 km, 2 m uitgebaggerd. Daarnaast wordt er 350 ha nieuwe robuuste deltanatuur ontwikkeld en komen er in het gebied van het Reevediep nieuwe mogelijkheden voor fietsen, wandelen, struinen, vissen en wonen.



Deel dit artikel:                   





Rivierherstel Gelderse Poort prachtvoorbeeld voor Europa
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
Veiligheid voorop bij introductie nieuwe technieken in de auto
Nieuwsbericht
Snorfiets mag naar de rijbaan
Nieuwsbericht
Ruim kwart huishoudens heeft geen motorvoertuig
Nieuwsbericht
Slimme prefab oplossing Consolis Spanbeton combineert technisch ingewikkelde constructie met slanke, ingetogen integraalbrug
Artikel
Rijkswaterstaat en provincie bundelen krachten voor slimme binnenvaart
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
TenneT & Vattenfall onderzoeken mogelijkheden verbinding offshore-stations
Nieuwsbericht
innogy & TenneT onderzoeken toekomstige aansluitingen Wind Power Hub
Nieuwsbericht
Contract met de combinatie KWS-Van Hattum Blankevoort getekend
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht








[Banners]