Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 05-02-2018



Waarderingskengetallen MKBA Fiets: state-of-the-art




Verschillende fietsmaatregelen kunnen onderwerp zijn van een MKBA. Gebruik van de fiets wordt ook steeds belangrijker in MIRT-studies. Bijvoorbeeld infrastructurele projecten als (snel)fietsroutes of fietsenstallingen, maar ook stimuleringsmaatregelen om mensen meer te laten fietsen. Een MKBA vormt een goede basis voor investeringsbeslissingen over dit soort maatregelen. Voor de fiets zijn er enkele specifieke aandachtspunten als het gaat om het identificeren, kwantificeren en monetariseren van de effecten. In het rapport wordt uitgebreid ingegaan op de typen effecten en hun waardering. Het onderwerp is meer dan bijvoorbeeld autoverkeer en OV nog in ontwikkeling. Het rapport geeft weer wat we nu weten en gangbaar is. Het vormt hiermee een aanvulling op reeds bestaande (algemene) werkwijzers en leidraden.

In het rapport worden de effecten op bereikbaarheid, gezondheid en verkeersveiligheid het uitvoerigst behandeld. Dit zijn vaak de grootste effecten in MKBA’s van fietsprojecten. Bovendien zijn er bij deze thema’s ook specifieke vraagstukken die voor andere modaliteiten niet of minder aan de orde zijn. Bijvoorbeeld de wisselwerking tussen reistijd, comfort en beleving, de achtergronden van de fietser (van belang voor de waardering van de gezondheidseffecten) en de verandering in verkeersveiligheid. Naast deze effecten komen ook de waardering van externe effecten en overige effecten (waaronder sociale effecten) aan bod. Een apart hoofdstuk is gewijd aan recreatieve fietsers.

De rapportage is positief beoordeeld door het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) en SEO Economisch Onderzoek. Gebruik van de kengetallen wordt onderschreven door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en door Rijkswaterstaat. Voor vragen omtrent het specifieke gebruik van de rapportage of toepassing van MKBA kunt u terecht op de website van het Steunpunt Economische Expertise van Rijkswaterstaat of bij bureau Decisio.

Steunpunt Economische Expertise
Het Steunpunt Economische Expertise (SEE) adviseert over maatschappelijke kosten-batenanalyses en over andere economische afweeginstrumenten. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft te maken met grote projecten, zoals (vaar)wegen, dijken en gebiedsontwikkeling. Bij grote projecten gaat het ook om grote investeringen. Voordat deze investeringen worden gedaan, is goede beslisinformatie nodig. Dat betekent informatie over de verwachte kosten, de verwachte effecten en over wat deze effecten betekenen voor de welvaart in Nederland. In veel gevallen wordt hiervoor een maatschappelijke kosten-batenanalyse, afgekort MKBA, ingezet. Zo vindt u de informatie over kengetallen en het toepassen van discontovoeten, die nodig zijn voor het maken van een MKBA.

Download
U kunt het rapport 'Waarderingskengetallen MKBA fiets' downloaden via de website van het Steunpunt Economische Expertise (SEE)



Deel dit artikel:                   





Tiny Forest verbindt buurt met natuur
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Provincie Limburg: Mono: ongestoord onderweg
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen: Rij MONO, fiets MONO
Nieuwsbericht
Buitenriolering onder vrij verval: reageer op nieuwe normenserie
Nieuwsbericht
Provinciaal Inpassingsplan voor N247 ter inzage
Nieuwsbericht
BAM bouwt rioolwatertunnels in München
Nieuwsbericht
Helmond kiest voor slimme verlichting op maat met nieuwste generatie bewegingssensoren
Weblogposting
Samen over het nieuwe fietspad N280 - Leeuwen
Nieuwsbericht
UNETO-VNI krijgt op 15 januari een nieuwe naam: Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Omzet transportsector blijft groeien
Nieuwsbericht
CO2-uitstoot in 2017 gelijk aan die in 1990
Nieuwsbericht
EIB: Sterke groei waterbouwmarkt in 2018 en 2019
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Succesvol fietsstimuleringsprogramma B-Riders krijgt vervolg
Nieuwsbericht
Opening en vrijdag van Wereldhavendagen in het teken van jongeren
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
TenneT: Balans op het hoogspanningsnet
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Maatregelen voor verzilting én scheepvaart blijven van kracht
Nieuwsbericht
Knooppunt Sloeweg: Hoogste punt bereikt
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat plaatst twee extra bellenschermen tegen verzilting
Nieuwsbericht








[Banners]