Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 05-02-2018



Waarderingskengetallen MKBA Fiets: state-of-the-art




Verschillende fietsmaatregelen kunnen onderwerp zijn van een MKBA. Gebruik van de fiets wordt ook steeds belangrijker in MIRT-studies. Bijvoorbeeld infrastructurele projecten als (snel)fietsroutes of fietsenstallingen, maar ook stimuleringsmaatregelen om mensen meer te laten fietsen. Een MKBA vormt een goede basis voor investeringsbeslissingen over dit soort maatregelen. Voor de fiets zijn er enkele specifieke aandachtspunten als het gaat om het identificeren, kwantificeren en monetariseren van de effecten. In het rapport wordt uitgebreid ingegaan op de typen effecten en hun waardering. Het onderwerp is meer dan bijvoorbeeld autoverkeer en OV nog in ontwikkeling. Het rapport geeft weer wat we nu weten en gangbaar is. Het vormt hiermee een aanvulling op reeds bestaande (algemene) werkwijzers en leidraden.

In het rapport worden de effecten op bereikbaarheid, gezondheid en verkeersveiligheid het uitvoerigst behandeld. Dit zijn vaak de grootste effecten in MKBA’s van fietsprojecten. Bovendien zijn er bij deze thema’s ook specifieke vraagstukken die voor andere modaliteiten niet of minder aan de orde zijn. Bijvoorbeeld de wisselwerking tussen reistijd, comfort en beleving, de achtergronden van de fietser (van belang voor de waardering van de gezondheidseffecten) en de verandering in verkeersveiligheid. Naast deze effecten komen ook de waardering van externe effecten en overige effecten (waaronder sociale effecten) aan bod. Een apart hoofdstuk is gewijd aan recreatieve fietsers.

De rapportage is positief beoordeeld door het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) en SEO Economisch Onderzoek. Gebruik van de kengetallen wordt onderschreven door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en door Rijkswaterstaat. Voor vragen omtrent het specifieke gebruik van de rapportage of toepassing van MKBA kunt u terecht op de website van het Steunpunt Economische Expertise van Rijkswaterstaat of bij bureau Decisio.

Steunpunt Economische Expertise
Het Steunpunt Economische Expertise (SEE) adviseert over maatschappelijke kosten-batenanalyses en over andere economische afweeginstrumenten. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft te maken met grote projecten, zoals (vaar)wegen, dijken en gebiedsontwikkeling. Bij grote projecten gaat het ook om grote investeringen. Voordat deze investeringen worden gedaan, is goede beslisinformatie nodig. Dat betekent informatie over de verwachte kosten, de verwachte effecten en over wat deze effecten betekenen voor de welvaart in Nederland. In veel gevallen wordt hiervoor een maatschappelijke kosten-batenanalyse, afgekort MKBA, ingezet. Zo vindt u de informatie over kengetallen en het toepassen van discontovoeten, die nodig zijn voor het maken van een MKBA.

Download
U kunt het rapport 'Waarderingskengetallen MKBA fiets' downloaden via de website van het Steunpunt Economische Expertise (SEE)



Deel dit artikel:                   





Intertraffic Amsterdam: De ultieme ontmoetingsplek voor verkeer- en mobiliteitsprofessionals
Weblogposting
Investering van 1,25M voor startup Hardt Hyperloop
Nieuwsbericht
Containeroverslag motor achter groei Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en CROW investeren in kennis en innovatie met infrasector
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Nieuwe pilot met zonnewegdek SolaRoad voor zwaar verkeer
Nieuwsbericht
Interbestuurlijk programma: extra geld naar maatschappelijke opgaven
Nieuwsbericht
Minister Cora van Nieuwenhuizen slaat eerste paal Reevesluis
Nieuwsbericht
Roelofs Groep winnaar DIA Innovation Award Volandis
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018: Slimme mobiliteitsoplossingen voor verkeersdoorstroming
Weblogposting
Gids voor gezonde leefomgeving online
Nieuwsbericht
Aanpassing maximumsnelheid op meerdere A-wegen in te zien
Nieuwsbericht
Ruim 9 miljoen verkeersovertredingen geconstateerd in 2017
Nieuwsbericht
Eerste slimme kruising ligt in Fryslân
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Afkoppelpijp wint RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht
Starthandeling drie projecten Aanpak Twentekanalen
Nieuwsbericht
Inschrijving Innovatieprijs Tour de Force 2018 van start
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Waarderingskengetallen MKBA Fiets: state-of-the-art
Nieuwsbericht
Extra financiering voor langetermijnvisie kabels en leidingen
Nieuwsbericht
GRIP Road Inspection en Straalbedrijf van Gompel samen op Infra Relatiedagen Hardenberg
Weblogposting








[Banners]