Nieuwsbericht | Datum: 05-02-2018



Brug Itteren wordt vervangen




Een nieuwe brug over het Julianakanaal in Itteren zorgt voor een veiligere en snellere oversteek voor vrachtverkeer, fietsers en automobilisten.

Met dit besluit starten het Rijk, provincie en gemeente Maastricht de planstudiefase voor de nieuwe brug, waarin onder meer het bestemmingsplan moet worden aangepast. Alle inspanning is erop gericht om in 2020 de vereiste procedures te hebben doorlopen, waarna het besluit definitief is. Het streven is dat de nieuwe brug in 2023 gereed is voor gebruik.

Uit studies is gebleken dat het aanleggen van een nieuwe brug op langere termijn goedkoper is dan het renoveren van de bestaande brug. De nieuwe brug wordt breder en komt hoger te liggen dan de huidige brug zodat ook in de toekomst de vierlaags containervaart op het Julianakanaal de brug kan passeren.
Aanpassingen in huidige situatie

De huidige verkeerssituatie op de brug is niet de meest ideale situatie. Daarom gaan de partijen een tijdelijke constructie aan de brug hangen zodat fietsers veilig en vrij van autoverkeer de brug kunnen gebruiken. De uitvoering van deze tijdelijke oplossing wordt dit jaar nog gerealiseerd. De brug is niet alleen belangrijk voor een goede ontsluiting van de kern Itteren. Ook behoort het fietspad over de brug tot het hoofdfietsnetwerk van de Provincie Limburg en is het een belangrijke fietsroute voor kinderen uit Itteren die naar Bunde naar school gaan. Daarnaast geeft de tijdelijke staalplatenoplossing op de brug geluidsoverlast. Daarom zal deze dit jaar nog vervangen worden. Deze nieuwe constructie blijft bestaan tot de nieuwe brug gereed is.

Historie brug Itteren
De brug Itteren is gebouwd tussen 1931 en 1934 en is dus ongeveer 87 jaar oud. Door onder andere de economische ontwikkelingen in de regio wordt de brug intensief gebruikt door zwaar vrachtverkeer en auto- en fietsverkeer. De brug heeft de afgelopen jaren daardoor veel meer (zwaar) verkeer moeten verdragen dan aanvankelijk tijdens de bouw voorzien had kunnen worden.

De constructie van brug Itteren
Bij de brug in Itteren zijn verschillende overheidsinstanties betrokken. De Gemeente Maastricht als wegbeheerder, de Provincie Limburg voor het economische belang van de bedrijven en het fietsbeleid en Rijkswaterstaat als brugbeheerder. Daarom hebben deze partijen de koppen bij elkaar gestoken om alternatieven te onderzoeken en het probleem structureel op te lossen. Er is een breed gedragen voorkeur voor een nieuwe verkeersbrug, geschikt voor alle verkeer, op 9,10 m doorvaarthoogte (vierlaags containervaart). Dit is een toekomstvaste oplossing voor al het verkeer over de weg en het water.

Meer informatie
De vervanging van brug Itteren maakt onderdeel uit van het programma Vervanging en Renovatie. Met dit programma wordt ingezet op het verjongen en vernieuwen van oude bruggen en tunnels in ons land. Meer informatie is te lezen op de website van Rijksoverheid



Deel dit artikel:                   





ProRail presenteert Station van de toekomst
Nieuwsbericht
Betonwapening parkeergarage niet aangepast op afwijkend ontwerp
Nieuwsbericht
Financial Close voor pps-project A24 Blankenburg verbinding
Nieuwsbericht
Nieuwe dijktechniek voor het eerst toegepast in Amsterdamse dijk
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
Wereldwijde steun bij start klimaatcommissie in Ridderzaal
Nieuwsbericht
Aanvoer van bouwgrondstoffen via de Rijn valt droog
Nieuwsbericht
TenneT beëindigt contracten met Heijmans-Europoles
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Het financiële plaatje van een project objectief in kaart brengen
Weblogposting
BAM renoveert stuwdam in de Maas
Nieuwsbericht
Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
Nieuwsbericht
Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught
Nieuwsbericht
Week van Ons Water in teken van extreem weer en wateroverlast
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Orderportefeuilles bouw met twee tiende maand gestegen
Nieuwsbericht
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Klimaatenvelop: 22,5 miljoen voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Hittewerende bekleding voor 5 tunnels
Nieuwsbericht
Nederlandse minister opent ITS Forum 2018
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Potentie thermische energie uit water groter dan gedacht
Nieuwsbericht








[Banners]