Nieuwsbericht | Datum: 05-02-2018



Brug Itteren wordt vervangen




Een nieuwe brug over het Julianakanaal in Itteren zorgt voor een veiligere en snellere oversteek voor vrachtverkeer, fietsers en automobilisten.

Met dit besluit starten het Rijk, provincie en gemeente Maastricht de planstudiefase voor de nieuwe brug, waarin onder meer het bestemmingsplan moet worden aangepast. Alle inspanning is erop gericht om in 2020 de vereiste procedures te hebben doorlopen, waarna het besluit definitief is. Het streven is dat de nieuwe brug in 2023 gereed is voor gebruik.

Uit studies is gebleken dat het aanleggen van een nieuwe brug op langere termijn goedkoper is dan het renoveren van de bestaande brug. De nieuwe brug wordt breder en komt hoger te liggen dan de huidige brug zodat ook in de toekomst de vierlaags containervaart op het Julianakanaal de brug kan passeren.
Aanpassingen in huidige situatie

De huidige verkeerssituatie op de brug is niet de meest ideale situatie. Daarom gaan de partijen een tijdelijke constructie aan de brug hangen zodat fietsers veilig en vrij van autoverkeer de brug kunnen gebruiken. De uitvoering van deze tijdelijke oplossing wordt dit jaar nog gerealiseerd. De brug is niet alleen belangrijk voor een goede ontsluiting van de kern Itteren. Ook behoort het fietspad over de brug tot het hoofdfietsnetwerk van de Provincie Limburg en is het een belangrijke fietsroute voor kinderen uit Itteren die naar Bunde naar school gaan. Daarnaast geeft de tijdelijke staalplatenoplossing op de brug geluidsoverlast. Daarom zal deze dit jaar nog vervangen worden. Deze nieuwe constructie blijft bestaan tot de nieuwe brug gereed is.

Historie brug Itteren
De brug Itteren is gebouwd tussen 1931 en 1934 en is dus ongeveer 87 jaar oud. Door onder andere de economische ontwikkelingen in de regio wordt de brug intensief gebruikt door zwaar vrachtverkeer en auto- en fietsverkeer. De brug heeft de afgelopen jaren daardoor veel meer (zwaar) verkeer moeten verdragen dan aanvankelijk tijdens de bouw voorzien had kunnen worden.

De constructie van brug Itteren
Bij de brug in Itteren zijn verschillende overheidsinstanties betrokken. De Gemeente Maastricht als wegbeheerder, de Provincie Limburg voor het economische belang van de bedrijven en het fietsbeleid en Rijkswaterstaat als brugbeheerder. Daarom hebben deze partijen de koppen bij elkaar gestoken om alternatieven te onderzoeken en het probleem structureel op te lossen. Er is een breed gedragen voorkeur voor een nieuwe verkeersbrug, geschikt voor alle verkeer, op 9,10 m doorvaarthoogte (vierlaags containervaart). Dit is een toekomstvaste oplossing voor al het verkeer over de weg en het water.

Meer informatie
De vervanging van brug Itteren maakt onderdeel uit van het programma Vervanging en Renovatie. Met dit programma wordt ingezet op het verjongen en vernieuwen van oude bruggen en tunnels in ons land. Meer informatie is te lezen op de website van Rijksoverheid



Deel dit artikel:                   





Meer zand voor Texel van Westerslag tot De Koog
Nieuwsbericht
In 2017 meer verkeersdoden op de fiets dan in de auto
Nieuwsbericht
Transferium Maasvlakte geopend
Nieuwsbericht
Fryslân investeert in verkeersveiligheid en IJsselmeerkust
Nieuwsbericht
Ontwerp Afsluitdijk toegelicht
Nieuwsbericht
Uitloop renovatie sluis Hengelo
Nieuwsbericht
Onderzoek naar invloed ondergrondse warmtebronnen op drinkwatertemperatuur
Nieuwsbericht
Limburgs aanbod aan kabinet voor duurzamer en toekomstbestendig Nederland
Nieuwsbericht
NKWK Kennisconferentie: van papier naar praktijk
Nieuwsbericht
Nieuwe groene betoncentrale in Almere is landelijke primeur
Nieuwsbericht
Vacature Consultant Machineveiligheid (Infra) bij D&F | Passion for Safety
Weblogposting
Arcadis sluit raamovereenkomst TenneT op gebieden planologie en omgeving
Nieuwsbericht
Van Veldhoven opent testlab voor onderzoek naar laden elektrische auto's
Nieuwsbericht
Samen maatschappelijke opgaven het hoofd bieden
Nieuwsbericht
Directievoorzitter draagt stokje over aan derde generatie
Nieuwsbericht
Europa nog niet klaar voor elektrische auto
Nieuwsbericht
Bestuurders Zuid-Holland aan de slag met grootste onderhoudsopgave ooit
Nieuwsbericht
Havenbedrijf legt getijdepoelen aan in het Calandkanaal
Nieuwsbericht
Werken onder hoogspanning
Nieuwsbericht
RJT Finance investeert in Luminext
Nieuwsbericht
Overeenkomst over nieuwe cao bouw- en infrasector
Nieuwsbericht
Extra maatregelen om geluidsbelasting provinciale wegen te verminderen
Nieuwsbericht
App TimesUpp breidt diensten uit in Zuid-Nederland voor SmartwayZ.NL
Nieuwsbericht








[Banners]