Echotechniek voorspelt kabelbreuken

Foto: Ivo Ketelaar

ProRail en aannemer VolkerRail werken aan een methode om beschadigingen en zwakke plekken in hoogspanningskabels tijdig op te kunnen sporen. Dat betekent dat we slechte kabeldelen en verbindingen kunnen gaan vinden en nog mooier: dat we denken stroomuitval op den duur voor te kunnen zijn.

600 kilometer hoogspanningskabels
Het gaat bij ProRail om ondergrondse hoogspanningskabels met een lengte van ongeveer 600 kilometer. Deze kabels zorgen ervoor dat treinen via de bovenleiding continue stroom krijgen om te rijden. Is zo’n kabel beschadigd door bijvoorbeeld graafwerkzaamheden, dan kan dat hinder voor het treinverkeer met zich meebrengen.

Voorkomen is beter dan genezen
Niet altijd leidt de schade direct tot uitval van treinen. ProRail en Inspectation (onderdeel van VolkerRail) werken in Zuid-Holland samen aan een methode om kabels snel en efficiënt te kunnen ‘doormeten’, zodat we tijdig schade kunnen opsporen die treinverstoringen kunnen veroorzaken. Op die manier verwacht ProRail vervelende treinverstoringen te voorkomen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Echotechniek voorspelt kabelbreuken | Infrasite

Echotechniek voorspelt kabelbreuken

Foto: Ivo Ketelaar

ProRail en aannemer VolkerRail werken aan een methode om beschadigingen en zwakke plekken in hoogspanningskabels tijdig op te kunnen sporen. Dat betekent dat we slechte kabeldelen en verbindingen kunnen gaan vinden en nog mooier: dat we denken stroomuitval op den duur voor te kunnen zijn.

600 kilometer hoogspanningskabels
Het gaat bij ProRail om ondergrondse hoogspanningskabels met een lengte van ongeveer 600 kilometer. Deze kabels zorgen ervoor dat treinen via de bovenleiding continue stroom krijgen om te rijden. Is zo’n kabel beschadigd door bijvoorbeeld graafwerkzaamheden, dan kan dat hinder voor het treinverkeer met zich meebrengen.

Voorkomen is beter dan genezen
Niet altijd leidt de schade direct tot uitval van treinen. ProRail en Inspectation (onderdeel van VolkerRail) werken in Zuid-Holland samen aan een methode om kabels snel en efficiënt te kunnen ‘doormeten’, zodat we tijdig schade kunnen opsporen die treinverstoringen kunnen veroorzaken. Op die manier verwacht ProRail vervelende treinverstoringen te voorkomen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail