Nieuwsbericht | Datum: 22-01-2018



Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein

Bron: ProRail



De automatisch rijdende trein komt eraan

De eerder aangekondigde proef met automatisch rijdende treinen op de Betuweroute staat voor eind 2018 gepland. Hiervoor hebben ProRail, Alstom en goederenvervoerder Rotterdam Rail Feeding (RRF) een contract ondertekend.

ATO
ATO is de afkorting van Automated Train Operation. Het systeem kent vier niveaus van automatiseren, de Grades of Automation (GoA), waarbij verschillende handelingen van een machinist worden overgenomen. Zo wordt de machinist bijvoorbeeld bij niveau twee ondersteund met een soort slimme cruise control. Bij niveau vier hoeft er zelfs geen machinist meer in de trein aanwezig te zijn.

Meer capaciteit, minder energie
Geautomatiseerd rijden heeft verschillende voordelen. Zo kunnen treinen die uitgerust zijn met ATO dichter op elkaar rijden, waardoor de capaciteit op het spoor wordt vergroot. Daarnaast daalt het energieverbruik, omdat treinen gelijkmatiger rijden en minder stops hoeven te maken. Geautomatiseerd rijden kan daarmee een verbetering zijn zonder dure infrastructurele wijzigingen uit te hoeven voeren.

100 kilometer
ATO moet natuurlijk uitgebreid getest worden. De test start eind dit jaar op de Rotterdamse Havenspoorlijn en gaat via het A15-tracé naar het Container Uitwissel Punt (CUP) bij Valburg. Over dit traject van honderd kilometer over de Betuweroute wordt de GoA-niveau twee test beproefd.

Drie handtekeningen
CEO Pier Eringa en COO John Voppen ondertekenden het contract donderdag 18 januari 2018 namens ProRail. Namens Alstom ondertekende Gian-Luca Erbacci, de senior vice-president van Alstom Europa. Rond de ondertekening werd Automated Train Operation (ATO), de techniek die zelfrijdende treinen mogelijk maakt, gedemonstreerd in een simulator. CFO Ronald Volder heeft namens RRF het contract maandag ondertekend. In verband met de storm kon RRF 18 januari niet in Utrecht aanwezig zijn.

Meer informatie
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018



Deel dit artikel:                   





Brede coalitie aan de slag voor beter werkende woningmarkt
Nieuwsbericht
Vakbeurs Openbare Ruimte 2018: Beurs bruist van de nieuwe ontwikkelingen
Weblogposting
Betere mobiliteit vraagt andere keuzes
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Haalbaarheidsonderzoek naar bypass voor scheepsverkeer naast Itaipudam
Nieuwsbericht
Extra aanlegsteigers voor de scheepvaart
Nieuwsbericht
Geen verbod projecten die kans overschrijden luchtkwaliteitswet vergroten
Nieuwsbericht
De Staat van het Nederlandse waterbeleid
Nieuwsbericht
Beter inzicht in bodemdaling Kanis, Kamerik en Kockengen
Artikel
Duurzaamheid 2017 van ministerie van IenW in beeld
Nieuwsbericht
Benoeming hoofddirecteur Financiën, Management en Control bij IenW
Nieuwsbericht
Low Car Diet: werkgevers aan zet CO2-uitstoot woon-werkverkeer te beperken
Nieuwsbericht
Partijen tekenen voor versterking IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Duurzaamheidsverslag 2017: Doorbouwen aan duurzaamheid
Nieuwsbericht
Europese steden onderschatten potentieel van fietsers en voetgangers
Nieuwsbericht
Henk de Jong nieuwe algemeen directeur PBLQ
Nieuwsbericht
Hogere CO2-uitstoot in het eerste kwartaal 2018
Nieuwsbericht
Provinciale wegen in Limburg worden stiller
Nieuwsbericht
Uitstoot broeikasgassen in 2017 licht afgenomen
Nieuwsbericht
Rioolwaterzuivering steeds effectiever en duurzamer
Nieuwsbericht
Openstelling van Sluis Delden nogmaals uitgesteld
Nieuwsbericht
Nieuw meetsysteem moet bandenpech vrachtverkeer voorkomen
Nieuwsbericht
ABN AMRO: Truck platooning nog niet populair onder logistieke ondernemers
Nieuwsbericht








[Banners]