Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 18-01-2018



Wet op de Basisregistratie Ondergrond (BRO) van kracht




Vanaf 1 januari 2018 geldt de Wet op de Basisregistratie Ondergrond (BRO). Om dat mogelijk te maken, is op 22 december 2017 het besluit BRO gepubliceerd in de Staatscourant. De BRO gaat het o.a. mogelijk maken om digitale ruimtelijke GeoInformatiemodellen in te zetten bij beleidsafwegingen.

Bestuursorganen (inclusief ZBO’s) hebben vanaf 1 januari 2018 de wettelijke taak om gegevens over de ondergrond aan te leveren. De BRO werkt volgens een groeimodel. De eerste 3 van de beoogde 28 registratieobjecten zijn nu al operationeel: geotechnische sonderingsonderzoeken, grondwatermonitoringsputten en bodemkundige boormonster-profielen. In de komende jaren komen steeds meer registratieobjecten beschikbaar.

Ook is er een Bronhoudersportaal beschikbaar gesteld om op eenduidige wijze te kunnen aanleveren. De website www.basisregistratieondergrond.nl is de officiële bron voor informatie.

Waarom de BRO?
De Nederlandse ondergrond wordt intensief gebruikt, o.a. voor drinkwaterwinning, ondergronds transport en delfstoffenwinning. Ook is de toestand van de ondergrond van belang bij bovengrondse activiteiten zoals stedenbouw, woningbouw en de aanleg van infrastructuur. Bovendien komen er steeds meer gebruiksmogelijkheden van de ondergrond bij, zoals de winning van aardwarmte, de opslag van CO2 en warmte- en koudeopslag.

Om goed onderbouwde beleidskeuzes te kunnen maken over het gebruik van de ondergrond, heeft de overheid de juiste gegevens nodig. Daar gaat de BRO voor zorgen.

Efficiëntere overheid
Informatie over de ondergrond is nu in beheer bij verschillende organisaties. Ook daardoor zijn de gegevens niet op dezelfde manier gedigitaliseerd, gestandaardiseerd en geharmoniseerd. De BRO brengt alle gegevens op één plek bij elkaar en stelt ze via één loket beschikbaar. Voor de integrale afweging van beleidskeuzes over gebiedsinrichting wordt het steeds belangrijker om digitale ruimtelijke informatiemodellen te kunnen gebruiken.

Dankzij de BRO kan de overheid efficiënter opereren. Informatie-uitwisseling tussen overheden verbetert, gegevens worden hergebruikt en dubbel onderzoek wordt voorkomen. Vanuit het ministerie zijn meerdere Proof of Concepts van projecten beschikbaar.

Wet BRO van kracht per 1 januari 2018
De BRO is vanaf 1 januari 2018 van kracht. De BRO legt gegevens over de ondergrond vast en deze registratie maakt onderdeel uit van het Stelsel van Basisregistraties van Nederland. Ook opgenomen zijn onder meer gegevens over adressen, gebouwen, topografie en kadastrale gegevens.

Gefaseerde invoer BRO
De BRO bestaat in totaal uit een nu beoogde 28 registratieobjecten. Deze komen in vier jaarlijkse tranches beschikbaar. Op 1 januari 2018 zijn de eerste 3 registratieobjecten uit tranche 1 vrijgegeven, te weten CPT- Geotechnisch sondeeronderzoek, GMW- Grondwatermeetput, BHR- Bodemkundig Boormonsterprofiel. Aan het eind van de vierjarige periode staan alle gegevens over de Nederlandse ondergrond op één plek bij elkaar.

De website www.basisregistratieondergrond.nl is de officiële bron voor informatie namens het ministerie.

Voor catalogi, standaarden en technische informatie kan ook detailinformatie gevonden worden op de site www.geonovum.nl of op de website van TNO. TNO-GDN is door de minister aangewezen als beheerder voor de Landelijke Voorziening BRO, zie de website www.BROinfo.nl



Deel dit artikel:                   





Intertraffic Amsterdam: De ultieme ontmoetingsplek voor verkeer- en mobiliteitsprofessionals
Weblogposting
Investering van 1,25M voor startup Hardt Hyperloop
Nieuwsbericht
Containeroverslag motor achter groei Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en CROW investeren in kennis en innovatie met infrasector
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Nieuwe pilot met zonnewegdek SolaRoad voor zwaar verkeer
Nieuwsbericht
Interbestuurlijk programma: extra geld naar maatschappelijke opgaven
Nieuwsbericht
Minister Cora van Nieuwenhuizen slaat eerste paal Reevesluis
Nieuwsbericht
Roelofs Groep winnaar DIA Innovation Award Volandis
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018: Slimme mobiliteitsoplossingen voor verkeersdoorstroming
Weblogposting
Gids voor gezonde leefomgeving online
Nieuwsbericht
Aanpassing maximumsnelheid op meerdere A-wegen in te zien
Nieuwsbericht
Ruim 9 miljoen verkeersovertredingen geconstateerd in 2017
Nieuwsbericht
Eerste slimme kruising ligt in Fryslân
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Afkoppelpijp wint RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht
Starthandeling drie projecten Aanpak Twentekanalen
Nieuwsbericht
Inschrijving Innovatieprijs Tour de Force 2018 van start
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Waarderingskengetallen MKBA Fiets: state-of-the-art
Nieuwsbericht
Extra financiering voor langetermijnvisie kabels en leidingen
Nieuwsbericht
GRIP Road Inspection en Straalbedrijf van Gompel samen op Infra Relatiedagen Hardenberg
Weblogposting








[Banners]