Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 10-01-2018



Nieuwe vervoerder Budel - Weert

Bron: ProRail



Vanaf januari 2018 gaan er wekelijks goederentreinen rijden tussen Hamont, Budel en Weert. Een goederenvervoerder heeft een aanvraag gedaan voor maximaal 10 treinen per week, maar de verwachting is dat het in de praktijk gaat om 1 tot 2 treinen per week.

Jarenlang heeft er slechts sporadisch een trein gereden tussen Budel en Weert. Ook nadat het baanvak een aantal jaren geleden helemaal werd opgeknapt, lag het spoor er stilletjes bij. Maar in 2017 heeft zich een vervoerder gemeld die in 2018 wekelijks van het baanvak gebruik wil maken. Aangezien het spoor tussen Budel en Weert deel uitmaakt van het hoofdspoornet in Nederland, heeft ProRail de aanvraag goedgekeurd. Dit betekent dat er vanaf nu wekelijks treinen gaan rijden.

Maximale aantallen
ProRail is zich ervan bewust dat het gebruik van het baanvak Budel – Weert gevoelig ligt in de omgeving, zeker waar het gaat om goederenvervoer. Nog maar een paar jaar geleden werd de mogelijke komst van goederenvervoer bij de Raad van State aangevochten omdat het spoor dwars door een natuurgebied loopt. De Raad van State heeft het gebruik toen getoetst aan wet- en regelgeving. Dat voldeed allemaal.

Concreet komt het er op neer dat er:
  • of 51 goederentreinen per week in rijden in beide richtingen samen, uitsluitend in de dagperiode (07.00-19.00 uur)
  • of er rijden 5 goederentreinen per week in beide richtingen samen in de dagperiode (07.00-19.00 uur) en 25 goederentreinen per week in beide richtingen samen in de avondperiode (19.00-23.00 uur)
  • of er 5 goederentreinen per week in beide richtingen samen, uitsluitend in de nachtperiode (23.00-07.00 uur)
Personenvervoer in regeerakkoord
In het regeerakkoord is opgenomen het baanvak ook geschikt te maken voor personenvervoer. Dit betekent waarschijnlijk dat de lijn in de toekomst geëlektrificeerd zal worden. Voor de uitvoering van dit project is nog geen planning beschikbaar.

ProRail
ProRail is als onafhankelijke partij wettelijk verantwoordelijk voor het verdelen van de beschikbare ruimte op het spoor. Ieder jaar wordt na een periode van plannen en overleg de capaciteitsverdeling door ProRail vastgesteld. ProRail verzorgt ook de verkeersleiding van het totale Nederlandse treinverkeer en vernieuwt en verbetert de spoorweginfrastructuur.



Deel dit artikel:                   





Van Veldhoven ontvangt plannen voor duurzaam Nederland
Nieuwsbericht
CROW lanceert www.staatvanhetov.nl
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samen zetten we Duurzame Inzetbaarheid op de kaart. Doet u mee?
Weblogposting
Kamerbrief over data en transparantie in het openbaar vervoer
Nieuwsbericht
Wijziging Aanbestedingswetgeving e-factureren definitief
Nieuwsbericht
Zeespiegel Nederlandse kust in 2017 hoogste ooit gemeten
Nieuwsbericht
Luminext: Projectmanager realisatie en service - 40 uur per week
Weblogposting
Biggelaar Groep neemt Bunnik Groep over
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samenwerking met Stichting IKN
Weblogposting
Rijkswaterstaat met elektrische wagens op weg
Nieuwsbericht
Luminext: Medewerker realisatie en service - 40 uur per week
Weblogposting
Onderzoek naar geluidsscherm A50 bij Son en Breugel afgerond
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
Interview met Jacques Goddijn, CEO van HR Groep, over ITSUP tijdens Intertraffic Amsterdam 2018
Artikel
Van Gelder voorziet gemeente Berg en Dal van LED
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Duurzaam en circulair produceren winnen terrein
Weblogposting
Ontwerptracébesluit A15 Papendrecht-Sliedrecht ter inzage
Nieuwsbericht
INTERMAT presenteert het eerste internationale Observatorium voor de bouwbranche in het EMEA gebied: € 1.600 miljard aan investeringen over 30 jaar
Weblogposting
'Nederlanders zijn trots op onze waterbouwkundige prestaties'
Artikel
Reizigers kiezen Flirt als favoriete NS-trein van 2017
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Kennis opdoen en delen in de machinehal
Weblogposting
InfraTech 2019 FUTURE PROOF
Nieuwsbericht








[Banners]