ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen

Foto: Ivo Ketelaar

ProRail werkt in de komende maanden toe naar opening van Station Stadshagen. ProRail heeft dat in een overleg aan provincie Overijssel en gemeenten Zwolle en Kampen laten weten. Eind januari kunnen we aangeven wanneer reizigers van dit station gebruik kunnen maken.

Opstart nieuwe lijn intensief begeleid
Sinds 10 december 2017 rijden er nieuwe elektrische treinen van een andere vervoerder op de vernieuwde Kamperlijn. ProRail verbeterde bovendien met spoed kabels langs het spoor om storingen te voorkomen. En de opstart van deze nieuwe treindienst begeleiden we intensief met een speciaal opstartteam.

Resultaat positief
Het resultaat: in de afgelopen periode kwam de dienstregeling op een goed niveau. Dat is een gezamenlijke prestatie van vervoerder Keolis en spoorbeheerder ProRail. De treindienst op beide stations verloopt zelfs vlotter dan eerder verwacht. Deze en volgende week zijn verder beeldbepalend omdat er na de vakantie weer veel meer reizigers gebruik maken van de trein.

Station Zwolle Stadshagen in dienst
Achter de schermen werkt ProRail aan de opening van Zwolle Stadshagen. In de dienstregeling blijkt genoeg tijd om dit station toch op te nemen. Hiervoor moet de trein iets eerder uit Zwolle vertrekken en zal iets later in Zwolle aankomen. De komende weken gaan we met de vervoerder uitzoeken hoe we de bediening precies vormgeven. We onderzoeken dan in de praktijk hoeveel tijd er nodig is om station Zwolle Stadshagen in de dienstregeling aan te doen en reizigers op alle stations in en uit te laten stappen. Eind januari weten we wanneer station Zwolle Stadshagen in gebruik genomen wordt.

Aansluitingen belangrijk
De aansluitingen in Zwolle vormen een belangrijk uitgangspunt. Zoals gezegd, naar verwachting zullen aankomst- en vertrektijd van de Kamperlijn op Zwolle verschuiven. De verwachting is dat alleen de aansluiting op de trein naar Lelystad (via de Hanzelijn naar Amsterdam) en vice versa te krap wordt met ongeveer vier minuten overstaptijd. Daarom onderzoekt ProRail ook andere maatregelen om de maximale snelheid op dit baanvak te verhogen en daarmee de aansluitingen op Zwolle te verbeteren.

Snelheid verhogen
In berekeningen vooraf is vastgesteld dat er tussen Kampen-Zwolle een snelheid van 140 km/u gereden zou moeten worden om op Zwolle de aansluitingen te verbeteren en de huidige reistijd tussen Zwolle en Kampen te behouden ondanks de stop op station Stadshagen. Helaas bleek uit testen in december de bodemgesteldheid onder de Kamperlijn niet gegarandeerd om de snelheidsverhoging door te kunnen laten gaan. De huidige toegestane snelheid op dit baanvak is 100 km/u.

Aanvullend bodemonderzoek
In januari en februari vinden aanvullende bodemonderzoeken plaats. Aan de hand daarvan vast te stellen of en zo ja welke maatregelen genomen moeten worden om de snelheid te verhogen. Deze metingen doen we in de nachten zodat treinverkeer en reizigers geen hinder ondervinden.

Conclusies eind maart
Aan de hand van de uitkomsten van de metingen en analyse weten we nauwkeurig hoe het met de bodemstabiliteit gesteld is (medio maart afgerond). Met die uitkomsten kunnen we bepalen waar de trein mogelijk toch met een hogere snelheid kan rijden. In de komende periode overleggen partijen per vier weken over de voortgang en bevindingen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen | Infrasite

ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen

Foto: Ivo Ketelaar

ProRail werkt in de komende maanden toe naar opening van Station Stadshagen. ProRail heeft dat in een overleg aan provincie Overijssel en gemeenten Zwolle en Kampen laten weten. Eind januari kunnen we aangeven wanneer reizigers van dit station gebruik kunnen maken.

Opstart nieuwe lijn intensief begeleid
Sinds 10 december 2017 rijden er nieuwe elektrische treinen van een andere vervoerder op de vernieuwde Kamperlijn. ProRail verbeterde bovendien met spoed kabels langs het spoor om storingen te voorkomen. En de opstart van deze nieuwe treindienst begeleiden we intensief met een speciaal opstartteam.

Resultaat positief
Het resultaat: in de afgelopen periode kwam de dienstregeling op een goed niveau. Dat is een gezamenlijke prestatie van vervoerder Keolis en spoorbeheerder ProRail. De treindienst op beide stations verloopt zelfs vlotter dan eerder verwacht. Deze en volgende week zijn verder beeldbepalend omdat er na de vakantie weer veel meer reizigers gebruik maken van de trein.

Station Zwolle Stadshagen in dienst
Achter de schermen werkt ProRail aan de opening van Zwolle Stadshagen. In de dienstregeling blijkt genoeg tijd om dit station toch op te nemen. Hiervoor moet de trein iets eerder uit Zwolle vertrekken en zal iets later in Zwolle aankomen. De komende weken gaan we met de vervoerder uitzoeken hoe we de bediening precies vormgeven. We onderzoeken dan in de praktijk hoeveel tijd er nodig is om station Zwolle Stadshagen in de dienstregeling aan te doen en reizigers op alle stations in en uit te laten stappen. Eind januari weten we wanneer station Zwolle Stadshagen in gebruik genomen wordt.

Aansluitingen belangrijk
De aansluitingen in Zwolle vormen een belangrijk uitgangspunt. Zoals gezegd, naar verwachting zullen aankomst- en vertrektijd van de Kamperlijn op Zwolle verschuiven. De verwachting is dat alleen de aansluiting op de trein naar Lelystad (via de Hanzelijn naar Amsterdam) en vice versa te krap wordt met ongeveer vier minuten overstaptijd. Daarom onderzoekt ProRail ook andere maatregelen om de maximale snelheid op dit baanvak te verhogen en daarmee de aansluitingen op Zwolle te verbeteren.

Snelheid verhogen
In berekeningen vooraf is vastgesteld dat er tussen Kampen-Zwolle een snelheid van 140 km/u gereden zou moeten worden om op Zwolle de aansluitingen te verbeteren en de huidige reistijd tussen Zwolle en Kampen te behouden ondanks de stop op station Stadshagen. Helaas bleek uit testen in december de bodemgesteldheid onder de Kamperlijn niet gegarandeerd om de snelheidsverhoging door te kunnen laten gaan. De huidige toegestane snelheid op dit baanvak is 100 km/u.

Aanvullend bodemonderzoek
In januari en februari vinden aanvullende bodemonderzoeken plaats. Aan de hand daarvan vast te stellen of en zo ja welke maatregelen genomen moeten worden om de snelheid te verhogen. Deze metingen doen we in de nachten zodat treinverkeer en reizigers geen hinder ondervinden.

Conclusies eind maart
Aan de hand van de uitkomsten van de metingen en analyse weten we nauwkeurig hoe het met de bodemstabiliteit gesteld is (medio maart afgerond). Met die uitkomsten kunnen we bepalen waar de trein mogelijk toch met een hogere snelheid kan rijden. In de komende periode overleggen partijen per vier weken over de voortgang en bevindingen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail