Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 30-12-2017



NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies

Bron: NS



NS wil partner zijn voor regio's

NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies. Dit zegt president-directeur van NS, Roger van Boxtel, 30 december 2017 in een interview in De Volkskrant. Ook in de toekomst wil NS een belangrijke bijdrage leveren in het bereikbaar houden van heel Nederland. Goede samenwerking met andere vervoersaanbieders en lokale en regionale overheden is daarbij essentieel.

In maart 2016 besloot NS zich met de strategie Spoorslags Beter 2016-2019 te richten op het hoofdrailnet en de HSL. Aanleiding voor deze strategie waren onder meer de afwikkeling van de parlementaire enquête Fyra en de onregelmatigheden bij de aanbesteding van het regionaal openbaar vervoer in Limburg. NS koos ervoor om zich volledig te richten op drie kernactiviteiten: betere treindiensten op het hoofdrailnet en HSL, zorgen voor stations en bijdragen aan een betere deur-tot-deur reis. In de strategie heeft NS aangegeven tot 2019 niet meer mee te bieden op regionale concessies.

Het regeerakkoord, dat in oktober van dit jaar is gepresenteerd, biedt NS de ruimte om mee te bieden op regionale concessies. Daarnaast blijkt uit de voorlopige cijfers over 2017 dat de prestaties aanzienlijk verbeterd zijn. Reizigers waren dit jaar vaker op tijd en de investering in nieuwe treinen zorgt ervoor dat reizigers veelal een zitplaats hebben. Dit terwijl de reizigersaantallen groeien. De verbeterde prestaties zijn ook terug te zien in de waardering van onze reizigers: 80% gaf NS dit jaar een 7 of hoger (2016: 77%). NS voldoet hiermee aan de gemaakte prestatieafspraken. Ook heeft NS grote stappen voorwaarts gemaakt op het terrein van risicobeheersing (goverance, risk and compliance), zoals onlangs ook bevestigd door de aandeelhouder (minister van Financiën) in een voortgangsbrief aan de Tweede Kamer.

NS wil ook in de toekomst een belangrijke bijdrage leveren in het bereikbaar houden van heel Nederland. Goede samenwerking met andere vervoersaanbieders en lokale en regionale overheden is daarbij essentieel. Zo kunnen we samen een bijdrage leveren aan het oplossen van urgente vraagstukken voor de bereikbaarheid en economische ontwikkeling in Nederland. Dat vraagt om creatieve mobiliteitsoplossingen en maatwerkoplossingen.

NS wil daar een belangrijke partner in zijn en blijven. Als hiervoor in de toekomst regionale (spoor)concessies voor op de markt komen, kan NS hier aan mee doen. Uiteraard zal NS niet aangeven of zij zich al dan niet in zal schrijven op een specifieke concessie.



Deel dit artikel:                   





Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Minister: Aanpassingen nodig voor terugkeer Stint op de weg
Nieuwsbericht
Grootste omzetgroei transportsector in ruim 7 jaar
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Rijk, provincies, gemeenten en partners presenteren plan veilig verkeer
Nieuwsbericht
Nieuwe werkgeversvereniging sector waterschappen
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Stijgende waterstand grote rivieren
Nieuwsbericht
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
Roermond Bereikbaar zet in op duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Meer agrarisch gebied wordt open natuurlijk terrein
Nieuwsbericht
Handleiding voor energiedata-uitwisseling beschikbaar
Nieuwsbericht
Boskalis gaat nieuwe N69 bouwen en maakt de weg energie-neutraal
Nieuwsbericht
Terug naar 2x1 rijstroken bij renovatie Waalbrug Nijmegen
Nieuwsbericht
Waterinnovatieprijs 2018 uitgereikt
Nieuwsbericht
Informatiecentrum N280 Roermond opent de deuren
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Volg bij Andes korte gebruikerstraining 'LTC TVM in de praktijk' tijdens Vakbeurs Mobiliteit
Weblogposting
CO2-uitstoot ProRail in 2017 gedaald
Nieuwsbericht








[Banners]